معمولا داشتن کمی درد پس از تمرین طبیعی است. اما اگر این درد شدید شود یا چند روزی ادامه یابد، باید به متخصص مراجعه کنید.

image-20240114170228-1.jpeg

اگر شما فردی هستید که به طور منظم ورزش می‌کنید، احتمالا به دردهای عضلانی عادت دارید و می‌دانید که این دردها معمولا به دلیل وارد کردن فشار زیاد به بدن ایجاد می‌شوند و با کمی استراحت بهبود می‌یابند. با این حال اگر این درد ادامه داشته باشد، می‌تواند یک آسیب دیدگی جدی در بدن را نشان دهد که نیاز به مراقبت‌های پزشکی پیشرفته‌تری دارد و ادامه ورزش می‌تواند آسیب دیدگی را تشدید کند.

در آسیب‌های ورزشی حاد از جمله دررفتگی، شکستگی استخوان و پارگی شدید رباط، زمان مراجعه به پزشک مشخص است. اما هنگام تحمل و تجربه دردهای طولانی، ممکن است دانستن زمان مراجعه به پزشک کمی نامشخص و پیچیده باشد. آگاهی از تفاوت میان درد معمولی و آسیب‌های احتمالی می‌تواند مسیر درمانی را هموارتر کند و ورزشکار را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ورزش باز گرداند. در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که هنگام ارزیابی آسیب ورزشی حتما باید به آن‌ها توجه داشته باشید.

بیشتر بدانید: نکاتی برای پیشگیری از آسیب‌های ورزشی در کودکان و نوجوانان

آسیب‌های ورزشی حاد

علاوه بر شکستگی و جابجایی استخوان، می‌توان به نشانه‌های دیگری از جمله موارد زیر اشاره کرد:

  • ناتوانی در تحمل وزن روی پا

  • درد و تورم شدید

  • بی حسی

  • مور مور

علاوه بر موارد ارتوپدی که گفته شد، لازم است به دیگر علائم مهم زیر نیز توجه داشته باشید:

  • علائم ضربه مغزی

  • درد قفسه سینه

  • تنگی نفس

  • سرگیجه هنگام ورزش

  • کمردرد ناشی از ضربه به کلیه ها

  • علائم گرمازدگی

صدمات ورزشی ناشی از استفاده بیش از حد

صدمات ورزشی ناشی از استفاده بیش از حد، زمانی اتفاق می‌افتد که ورزشکاران حرکات خود را بدون استراحت کافی حین ورزش تکرار کنند. زیرا تکرار این حرکات می‌تواند بر استخوان‌ها، عضلات، رباط‌ها، تاندون‌ها و... تاثیر بسیار زیادی بگذارد. از جمله این صدمات می‌توان به آسیب دیدگی شانه در شناگران و آسیب دیدگی آرنج در بازیکنان تنیس اشاره کرد.

علاوه بر این، شکستگی‌های استرسی نیز از جمله آسیب‌های رایج ناشی از استفاده بیش از حد دوندگان محسوب می‌شود که هنگام خستگی ماهیچه‌ها و وارد شدن فشار اضافی به استخوان‌ها اتفاق می‌افتد. متاسفانه در سال‌های اخیر جوانان بیشترین آمار آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد را به خود اختصاص داده‌اند و علت این موضوع، نداشتن تخصص آن‌ها در ورزش است. دکتر حاجی آقا بزرگی برای درمان آسیب‌های ناشی از استفاده بیش از حد در بزرگسالان و کودکان معمولا از روش‌های زیر استفاده می‌کند:

  1. استراحت دادن به ناحیه آسیب دیده

  2. قرار دادن کمپرس یخ به مدت 20 دقیقه به صورت غیر مستقیم

  3. فشرده‌سازی با استفاده از باندهای کشی

  4. قرار دادن ناحیه آسیب دیده بالاتر از سطح بدن

درمان آسیب‌های ورزشی با دکتر حاجی آقابزرگی

چه زمانی به دلیل آسیب ورزشی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر احساس می‌کنید دچار آسیب ورزشی شده‌اید، ابتدا باید از روش‌های درمانی اولیه مانند استراحت، یخ، فشرده‌سازی و قرار دادن بخش آسیب دیده در ارتفاع استفاده کنید و اگر مشکل چند روزی ادامه داشت، حتما به متخصص مراجعه کنید. معمولا اکثر آسیب‌های ورزشی و ارتوپدی با فیزیوتراپی، تمرین، داروهای مسکن و روش‌های محافظه کارانه درمان می‌شوند و آسیب‌های شدید نیازمند جراحی خواهند بود. دکتر حاجی آقا بزرگی می‌گوید: «اگر آسیب دیدگی ورزشکاران پس از گذشت چند روز و با استفاده از روش‌های اولیه بهبود نیافت، لازم است با گرفتن یک قرار ملاقات علت مشکل را جویا و پیگیر درمان آسیب ورزشی خود باشند. زیرا ممکن است شدت آسیب ورزشی زیاد باشد و به روش‌های درمانی مشخصی نیاز داشته باشد.»

چه زمانی پس از آسیب دیدگی ورزشی باید به پزشک مراجعه کرد؟

چه دچار آسیب دیدگی ناگهانی مانند زمین خوردن شده باشید یا آسیبی که به دلیل وارد شدن فشار بیش از حد هنگام ورزش بوجود می‌آید، نشانه‌های مشخصی وجود دارد که زمان مراجعه به متخصص را تعیین می‌کند. از جمله این نشانه‌های مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تورم قابل توجه در مفاصل به همراه کبودی، حساسیت یا تغییر شکل اندام که نشان دهنده شکستگی استخوان است.

  • بی حسی یا گزگز در بازوها یا پاها که نشان دهنده آسیب دیدگی عصب است و معمولا ناشی از اختلالات ارتوپدی از جمله فتق دیسک، فشار عصبی، دررفتگی مفصل و شکستگی استخوان است.

  • عدم توانایی تحمل وزن و بی‌ثباتی مفصل به ویژه زانوها که ممکن است به دلیل پارگی رباط صلیبی قدامی ایجاد شده باشد.

  • بهبود درد و بازگشت مکرر آن که ممکن است نشان دهنده تسکین موقتی باشد و نیازمند مراقبت‌های پزشکی ویژه است.

  • درد طولانی مدت پس از یک دوره استراحت که معمولا به دلیل وارد شدن یک ضربه ناگهانی و استراحت پس از آن ایجاد می‌شود.

  • ناتوانی در حرکت یا خم شدن یک مفصل که معمولا در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب دیدگی ایجاد می‌شود و با محدودیت حرکتی همراه است.

کد خبر 824341

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha