مقام‌های آمریکایی می‌گویند یکی از رهبران ارشد یاکوزای ژاپن که در ایالات متحده اقامت دارد، قصد داشته اورانیوم و پلوتونیوم به ایران منتقل کند.

تاکیشی آبیساوا

به گزارش همشهری آنلاین، دادستان‌های فدرال در آمریکا یک مرد ژاپنی را که ادعا شده از روسای باندهای تبهکاری مشهور به یاکوزا ژاپن است، به تلاش برای فروختن اورانیوم و پلوتونیوم به ایران متهم کرده‌اند. تاکیشی آبیساوا، ۶۰ ساله که در زندانی در بروکلین نیویورک است، متهم شده که بنا داشته این مواد هسته‌ای را به ایران برساند.

آبیساوا و همدست او که یک شهروند تایلندی است، در ماه آوریل سال ۲۰۲۲ هم به اتهام قاچاق مواد مخدر و سلاح دادگاهی شده بودند. او چنانچه در جریان دادگاه رسیدگی به اتهامات جدیدش گناهکار شناخته شود، ممکن است به حبس ابد در آمریکا محکوم شود. مقام‌های آمریکایی می‌گویند او یکی از رهبران ارشد یاکوزاست که علاوه بر خاک آمریکا، در تایلند، سریلانکا و میانمار هم دار و دسته داشته و فعالیت می‌کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا می‌گوید آبیساوا و «آدم‌های زیردستش در تایلند نمونه‌های کوچکی از مواد هسته‌ای را که قصد فروش آن را داشتند به یک مامور مخفی اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا» نشان دادند. این مامور مخفی اداره مبارزه با موادمخدر آمریکا خود را جای یک قاچاقچی مواد و اسلحه جا زده بود. نمونه‌های کوچک مواد هسته‌ای - که از میانمار آمده بودند - توسط پلیس و ماموران دولت تایلند ضبط و سپس تحویل بازرسان آمریکایی شد. سپس یک آزمایشگاه در آمریکا تایید کرد که این نمونه‌ها حاوی اورانیوم و پلوتونیومی است که برای ساخت سلاح جنگی کاربرد دارد».

دادستان‌ها همچنین این مرد ژاپنی را متهم کرده‌اند که در تلاش بوده برای یک گروه شورشی در میانمار تعداد زیادی سلاح جنگی تهیه کند. موشک زمین به هوا، مسلسل و اسلحه‌ دقیق برای تک تیراندازها، راکت و همچنین تجهیزات و البسه نظامی از جمله مواردی بوده که آقای آبیساوا می‌خواسته برای این گروه شورشی در میانمار تهیه کند.

متیو جی. اولدن دادستان فدرال آمریکا همزمان با اعلام اتهام‌های آقای آبیساوا روز چهارشنبه - ۲۱ فوریه - در بیانیه‌ای گفت: «تن آدم به لرزه می‌افتد وقتی که به عواقب احتمالی این تلاش‌ها فکر می‌کند. وزارت دادگستری آمریکا آنهایی که به دنبال قاچاق چنین مواد و تجهیزاتی هستند و امنیت ملی آمریکا و ثبات جهانی را تهدید می‌کنند، تعقیب و به پیشگاه قانون خواهد کشاند».

آنطور که دادگستری آمریکا می‌گوید آبیساوا در فوریه ۲۰۲۰ (۴ سال پیش) با یک مامور مخفی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا تماس برقرار کرده بود و در پیغامی رمزگذاری شده به او گفته بود «اورانیوم برای سلامتی تو خوب نیست». در ماه سپتامبر همان سال آبیساوا در ایمیلی به مامور مخفی آمریکا از معدن محل استخراج این مواد هسته‌ای گفته بود و برای تحویل ۵۰ تن اورانیوم و توریوم ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار خواسته بود.

دادستان‌ها می‌گویند او به همراه این ایمیل عکسی از «مواد سخت و سیاهرنگی» فرستاده بود که در کنار آنها یک دستگاه سنجش میزان تششع مواد رادیواکتیو قرار داشت.

قرار است او و همدستش فردا - پنجشنبه ۲۲ فوریه - در دادگاه فدرال نیویورک برابر قاضی حاضر شوند.

منبع: بی‌بی‌سی

کد خبر 834318

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    16 4
    اگر ایران نیاز به خرید مواد هسته ای دارد پس چرا بوق میزنند که داره تولید میکنه؟؟؟
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    6 3
    خیلی خندیدیم
  • امید IR ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    29 7
    آمریکا کودک کش اشغال چرا چرت پرت میگی
  • حمید .علی همدانی IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    30 1
    چطور است که دادستانها از این میترسند ولی آمریکا به صورت دایم سهیونیسم را برای نسل کشی در فلسطین . غره تقویت میکند . و آنها امنیت را فقط برای خودشان میخاهند و بس . دیگران باید کشته شوند تا آنها به اهداف شیطانیشان برسند . عجر . 🔥🔥🔥
  • علی IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    19 2
    دروغ شاخدارکه میگن همینه که آمریکایی‌ها میگن اینا خوب بلدن بگن
  • سید IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    7 26
    آمریکا هرچی میگه با مدرک میگه مثل شما دروغگو نیست
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      21 3
      نه بابا یکم شل تر پارو بزن پاروهات نشکنه به کتفت هم فشار نیاد مهره آمریکا سیاهی یا سفید
  • حمایون IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    4 3
    مسلمه که وقتی کشوزی تحریم باشه ونتوانه آزادانه نیازهای خودرا تامین کنه با سوی قاچاق کشیده میشه واز راههای پنهانی رفع نیاز میکنه البته موضوع هسته ای فرق میکنه وکسانی دنبال این موادند که در ماجراجویی واهداف پنهانی وسوء دخیلند.
  • طاهری۷۹۲ IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    12 2
    انشاالله بعد قدرت نظامی میریم سمت قدرت اقتصادی شک نکنید بدست میاریم فقط صبور یابید هر چیزی تاوان دارد برای بزرگ شدن باید صبر بزرگ وتوان بزرگ داد
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 3
    مقامات مسئول ایران در ارتباط با صنعت هسته ای کشورمان بارها با صراحت اعلام کردند که توانایی تولید تسلیحات اتمی رو داریم ولی تصمیمی بر اینکار نبوده و نداریم ... پس هیچ لزومی ندارد ایران بخواهد از طریق چند تن خلاف کار اقدام به چنین کاری کند خوشبختانه همه مواد لازم و علم و تکنولوژی لازم در داخل کشور بومی شده در دسترس صنعت هسته ای کشور
  • اسی IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    1 0
    راست میگن اره
  • حیدر IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    3 28
    توایران هم بندکردن به شوتی های مظلوم. اما بایاکوزاهارفیقن.
  • محسن IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 12
    قدیما میگفت لاک‌پشت تخم میذاره یا بچه میزاد گفتن از این دم بریده هر کاری بگی بر میاد، حکایت سیاست های کشور ماست