درخت شاه‌توت یکی از درخت‌هایی است که در بسیاری از باغات حاشیه تهران ازجمله درکه، سولقان، فرحزاد و ... کاشته می‌شود. سخت بودن چینش میوه این درخت برخلاف توت سفید و همچنین محصول کم آن موجب شده است از نظر تجاری بسیار پرسود و گران‌قیمت باشد.

شاه توت

همشهری آنلاین- سمیرا باباجانپور: میوه این درخت که از اوایل تیرماه تا اواسط مردادماه به بار می‌نشیند بسیار به مذاق طبیعت گردان حاشیه‌ای تهران خوش می‌آید. میوه‌ ترش درخت شاه‌توت برخلاف توت سفید فرآورده زیادی ندارد و به دلیل ترش بودن تنها از آن شربت به دست می‌آید یا به‌عنوان طعم‌دهنده در بستنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال خواص میوه درخت شاه‌توت بسیار زیاد است و به دلیل داشتن رنگ‌دانه‌های قرمز در بهبود سلامتی بسیار مؤثر است.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

باید بدانید که سولقان قطب شاه‌توت ایران به شمار می‌رود و سازگاری این درخت با آب‌وهوای این روستا موجب شده است بر اساس آمارها بیش از ۱۶۰ هکتار از باغات این روستا به کاشت این درخت اختصاص پیدا کند که سالانه حدود ۹۵۰ تن شاه‌توت از آن روانه بازار می‌شود و در چند سال گذشته برگزاری جشنواره شاه‌توت در این محله موجب شده است علاقه باغداران به کشت این محصول بیشتر از پیش شود.

اسماعیل عسگری یکی از باغداران سولقان در مورد ویژگی‌های این درخت می‌گوید: «درخت شاه‌توت از نظر ظاهری دقیقا شبیه توت سفید است اما هم عمر طولانی‌تری دارد و هم برگ‌ها و میوه‌ آن کاملاً متفاوت است. با توجه به سرما و خاک مناسب سولقان این درخت در این روستا به‌خوبی رشد می‌کند و سرمای محیط باعث می‌شود آفت آن بسیار کم باشد و میزان باردهی آن دیرتر از سایر نقاط تهران باشد و گاه محصول آن تا یک ماه دیرتر به بازار می‌رسد که همین موجب می‌شود قیمت شاه‌توت سولقان قیمت بالاتری در بازار پیدا کند.

شاه‌میوه‌ خوش‌رنگ و گران‌قیمت در کوهستان‌های پایتخت

ارتفاع درخت شاتوت در مناطق کوهستانی تهران و دشت‌ها فرق داشت. مثلاً در سولقان و درکه به دلیل هم‌جواری با کوهستان درخت بلندتر و میوه‌ها آب‌دارتر است. چیدن میوه این درخت هم بسیار سخت و طاقت فرساست.»

عسگری می‌گوید: «متأسفانه بسیاری از باغداران به‌واسطه نبود امکانات ایمنی در حین چیدن میوه این درخت دچار حادثه می‌شوند. مثلاً پدرم خدابیامرز از درخت شاتوت افتاد و درگذشت.»

جالب است بدانید در تهران قدیم از جوشانده برگ‌های درخت شاه‌توت برای برطرف کردن تهوع و همچنین کاهش میزان قند خون استفاده می‌کردند. همچنین ریشه این درخت را برای درمان مشکلات گوارشی در عطاری‌های شهر می‌فروختند.

کد خبر 836666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha