مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
۰ نفر

در این مطلب، قصد داریم درباره دلایل و نحوه کنسل‌کردن یا استرداد بلیط قطار صحبت کنیم.

قطار

آمارها نشان می‌دهد که هر سال 25 میلیون مسافر در مسیرهای ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران جابه‌جا می‌شوند. 15 تا 20 درصد از این مسافران به‌دلایل مختلفی مجبور می‌شوند که بلیط خود را کنسل کنند و زمان سفر خود را به تعویق بیندازند.

کنسل‌کردن یا استرداد بلیط قطار چه دلایلی دارد؟

خرید بلیط قطار، یکی از پرطرفدارترین روش‌های مسافرت به شهرهای مختلف کشور است. با نزدیک به ایام تعطیلات و هم‌زمان با آغاز پیش فروش بلیط قطار، عده زیادی از مردم بلیط‌های قطار را به‌صورت آنلاین خریداری می‌کنند. برای همه افراد حداقل یک ‌بار پیش آمده است که خرید بلیط قطار به مقصد موردنظر خود را انجام داده باشند؛ اما به‌دلایل مختلفی از سفر منصرف شوند. باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر، خرید بلیط انواع وسایل نقلیه مسافربری ازجمله قطار به‌صورت اینترنتی و آنلاین ازطریق سایت‌های معتبر انجام می‌شود. این سایت‌ها علاوه‌بر پیش فروش قطار، برای رفاه حال کاربران خود و جلوگیری از هدررفتن پول آن‌ها، شرایط کنسلی و استرداد آنلاین بلیط را نیز فراهم کرده‌اند. کنسل‌کردن بلیط‌ های قطار دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلایل شامل موارد زیر می‌شود:

  • گاهی اوقات برای مسافران شرایطی پیش می‌آید که توانایی لازم برای رفتن به سفر را ندارند و مجبورند که به‌طورکلی سفر خود را لغو کنند.

  • اگر تاریخ سفر به زمان دیگری موکول شود، آن سفر در تاریخ خرید بلیط کنسل خواهد شد.

  • یکی دیگر از دلایل کنسل‌کردن بلیط، انتخاب یک شرکت حمل‌ونقل ریلی دیگر و تغییر نوع قطار است.

  • اگر مقصد سفر تغییر کند و با انتخاب یک مقصد جدید روند و برنامه سفر به‌طور کامل عوض شود، مسافر مجبور به کنسل‌کردن و استرداد بلیط خواهد شد.

قبل از این‌که بلیط خود را کنسل کرده و برای استرداد آن اقدام کنید، بهتر است با تمام شرایط و قوانین مربوط به استرداد آنلاین بلیط آشنا شوید.

آشنایی با شرایط کنسل‌کردن و استرداد بلیط‌های قطار

اگر بعد از خرید بلیط قطار مجبور به کنسل‌کردن آن بودید، ابتدا بهتر است با تمام قوانین مربوط به استرداد بلیط آشنا شوید. یکی از قوانین مهم مربوط به استرداد بلیط این است که برای بازگشت هزینه بلیط به‌حساب مشتری، جریمه کنسلی از کل مبلغ کسر و مابقی آن به‌حساب واریز می‌شود. درواقع کنسل‌کردن یا تغییردادن تمام بلیط‌ های قطار، با کسر هزینه و خسارت کنسلی همراه است. بعد از این‌که درخواست کنسلی و استرداد با تکمیل و واردکردن اطلاعاتی شامل نام مسافر، شماره بلیط و شماره کارت بانکی انجام شد، حداکثر بعد از 72 ساعت هزینه پرداختی با کسر جریمه کنسلی، به‌حساب مسافر برگشت داده می‌شود.

چطور بلیط قطار را کنسل کنیم؟

قوانین مربوط به استرداد بلیط قطار به چه صورت است؟

اگر مسافر بخواهد در همان ساعتی که برای خرید بلیط اقدام کرده است، برای کنسل‌کردن و استرداد آن اقدام کند، هیچ جریمه‌ای بابت کنسلی از مبلغ پرداخت‌شده برای خرید بلیط کسر نمی‌شود؛ درغیراین‌صورت، طبق قانون حتما باید غرامت یا جریمه کنسلی از هزینه کلی بلیط کسر شود. درصورتی 90 درصد از مبلغ کل بلیط به‌حساب مسافر بازخواهد گشت که تا 12 روز قبل از حرکت قطار به سمت مقصد، برای ثبت کنسلی و استرداد بلیط اقدام کرده باشد.

اگر یک روز به تاریخ حرکت قطار به سمت مقصد باقی مانده باشد و مسافر از ساعت 12 همان روز تا 3 ساعت قبل از حرکت قطار در روز بعد برای استراد بلیط اقدام کند، 70 درصد از پول پرداخت‌شده برای خرید بلیط به‌حسابش برمی‌گردد و 30 درصد بابت جریمه کنسلی از آن کسر می‌شود. 50 درصد از هزینه بلیط، زمانی به‌حساب مسافر واریز خواهد شد که در بازه زمانی 3 ساعت مانده به حرکت قطار تا آخرین لحظات برای کنسلی و استرداد بلیط اقدام کرده باشد. بعد از حرکت قطار به سمت مقصد، نمی‌توان هیچ‌گونه اقدامی برای استرداد بلیط انجام داد؛ زیرا شرکت حمل‌ونقل ریلی که بلیط از آن خریداری شده فرصتی برای فروش بلیط استردادشده به مسافران دیگر را نداشته است.

نحو ثبت درخواست کنسلی و استرداد آنلاین بلیط قطار

اگر مسافران بلیط‌ های قطار پرترددترین مسیرهای ریلی را خریداری کرده باشند، کنسلی بلیط برای آن‌ها روند بسیار ساده‌تری دارد؛ زیرا در مسیرهای ریلی پرتردد تعداد زیادی مسافر آماده‌اند که به‌سرعت بلیط‌های کنسلی را خریداری کنند. نحوه ثبت درخواست کنسلی و استرداد آنلاین بلیط‌های قطار شامل مراحل زیر است:

  • ورود به سایت خرید آنلاین بلیط قطار

  • واردکردن نام کاربری برای دسترسی به‌حساب کاربری

  • انتخاب گزینه کنسلی یا استرداد بلیط از منوی سایت

  • ثبت درخواست کنسلی بلیط

  • تأیید درخواست کنسلی بلیط پس از 48 ساعت

  • کسر جریمه کنسلی از هزینه کلی بلیط

  • برگشت مابقی مبلغ بلیط به‌حساب مسافر

بعد از پشت‌سرگذاشتن این مراحل و ثبت درخواست کنسلی در سایت موردنظر، کارشناسان شرایط کنسلی بلیط را مورد بررسی قرار می‌دهند و براساس قانون، مبلغ جریمه را از قیمت بلیط کم می‌کنند و درنهایت حداکثر تا 72 ساعت بعد از ثبت درخواست، پول بلیط به‌حساب مسافر برگشت داده می‌شود.

چطور بلیط قطار را کنسل کنیم؟

خرید بلیط قطار و استرداد آنلاین بلیط در سایت فلای تودی

در این مطلب، ابتدا راجع‌به این‌که چطور بلیط قطار را کنسل کنیم و مسافران به چه دلایلی برای کنسل‌کردن بلیط های قطار اقدام می‌کنند، صحبت کردیم. در ادامه، شرایط کنسلی و استرداد بلیط، قوانین مربوط به استرداد بلیط و نحوه ثبت درخواست کنسلی و استرداد آنلاین بلیط را توضیح دادیم. یکی از معتبرترین سایت‌های ارائه‌دهنده خدمات جامع گردشگری در ایران سایت فلای تودی است. بعد از اعلام تاریخ پیش فروش بلیط قطار برای خرید بلیط انواع قطارهای موجود در شرکت‌های ریلی و همچنین درصورت تمایل به استرداد آنلاین بلیط، بهتر است به سایت فلای تودی مراجعه کنید.

این سایت به‌گونه‌ای طراحی شده است که کاربران با ورود به آن به‌راحتی بتوانند با انتخاب گزینه قطار در بخش منو، بلیط موردنظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنند. اگر بنابه هر دلیلی سفر شما لغو شد و در هنگام کنسلی و استرداد بلیط در این سایت با مشکلی مواجه شدید، با پشتیبانی فلای تودی تماس بگیرید. پشتیبانی پرقدرت فلای تودی در تمام ساعات شبانه‌روز آماده پاسخگویی به سؤالات کاربران است.

کد خبر 838739

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha