مجموع نظرات: ۱
پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

با پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه ها، مسلما در زمینه ی ساخت سازه ها و معماری نوین نیز پیشرفت های چشمگیری صورت می گیرد که در ساخت بهینه سازه ها و همین طور کاهش هزینه های تمام شده نقش مهمی ایفا می کند.

image-20240403221705-1.jpeg

تیرچه پیش تنیده یکی از مدرن ترین مصالح ساختمانی برای دنیای معماری امروز به شمار می آید. در گذشته ساخت تیرچه های سقفی در محل خود سازه و عملیات ساختمانی صورت می گرفت. این امر باعث می شد آلودگی محیط زیست ایجاد شده و سر و صدای غیر قابل تحملی بر اطرافیان و محیط آن محل تحمیل شود.

در حال حاضر تیرچه های پیش تنیده در کارگاه ها و کارخانه های ساخت تیرچه های پیش تنیده ساخته و آماده شده و توسط ماشین آلات خاصی به محل اجرای پروژه های ساختمانی و سازه ها منتقل می شوند. تیرچه های پیش تنیده بخش های خاصی دارند که شامل میلگردها، برشگیر، سطح تماس مضرس و طرح اختلاط ویژه می شوند. برشگیر در یک تیرچه ی پیش تنیده برای خنثی کردن آن قسمت از نیروهای برشی به کار برده می شود که به یک تیرچه ی پیش تنیده وارد می شوند.

میلگردهای کار شده در یک تیرچه ی پیش تنیده ابتدا به کمک دستگاه های مخصوص به خوبی تحت فشار و کشش قرار می گیرند. اگر می خواهید بدانید در یک تیرچه ی پیش تنیده چه تعداد میلگرد کار گذاشته شده است تنها کافی است که به انتهای تیرچه های پیش تنیده نگاهی بیندازید. کاربرد سطح تماس مضرس در یک تیرچه ی پیش تنیده برای متصل شدن بهتر و بهینه تر بتن سقف با تیرچه ی پیش تنیده است.

کاربردها و مزایای تیرچه پیش تنیده

از تیرچه ی پیش تنیده می توان برای انواع سازه های استفاده کرد. به عنوان نمونه در ساخت پل ها و سازه های عمرانی به آسانی می توان از تیرچه های پیش تنیده ی مهندسی شده استفاده کرد. استفاده از تیرچه های پیش تنیده مزیت های بسیار زیادی برای سازندگان و همین طور برای سازه ها و ساختمان ها دارد. کاهش سرعت و زمان ساخت سازه یکی از مهمترین مزیت هایی است که می توان برای به کارگیری تیرچه ی پیش تنیده شمرد. همچنین با کمک تیرچه های پیش تنیده در سازه هایی مثل تونل ها و پل ها، تا اندازه ی 12 متر امکان اجرای دهانه وجود دارد.

به این ترتیب به راحتی ستون های میانی سازه و ساختمان قابل حذف شدن هستند. در ساخت تیرچه های پیش تنیده، تمامی وایرها و میلگردها در زمان کارگذاری در تیرچه، به اندازه ی کافی و تحت محاسبه های مهندسی دقیق کشیده و تحت فشار قرار می گیرند و سپس کار بتن ریزی صورت می گیرد. این امر باعث می شود که سرعت کار در سازه بالاتر برود و دیگر زمانی برای این کار در عملیات ساخت وساز صرف نشود. همچنین چون این تیرچه ها در جایی دیگر ساخته شده اند، هزینه های ساخت به دلیل کاهش مصرف بتن و میلگرد در عملیات ساخت و ساز به میزان چشمگیری کاهش پیدا می کند.

همه چیز درباره تیرچه پیش تنیده و هالوکور

سقف هالوکور

یکی از مدرن ترین و شناخته شده ترین مصالح ساختمانی که امروزه در تمامی کشورهای پیشرفته در امر معماری به کار برده می شود، سقف هالوکور یا هالوکور اِسلَبز است. برای ساخت قطعات هالوکور، غالبا از دو نوع بتن استفاده می کنند؛ بتن مسلح معمولی یا بتن مسلح پیش تنیده.

در بخش های طولی قطعات هالوکور برای اینکه به نوعی از بار مرده ی سازه کاسته شود، سوراخ های طولی تعبیه می شود که از این سوراخ ها در انتهای کار ساخت سازه برای اجرای تاسیسات و برق کشی سازه و دیگر انواع سیستم های مورد نیاز یک سازه استفاده می شود. قطعات هالوکور به صورت پیش ساخته در کارخانه های مخصوص به این عملیات ساخته می شوند. از همین رو با کمک این قطعات مجوف می توان دهانه ی سازه را تا 18 متر و با ضخامت کم افزایش داد.

برای این که این قطعات به خوبی حین اجرا به هم متصل شوند، قلاب هایی در کناره های آن تعبیه شده است. پس از اتصال این قلاب ها در محل مورد نظر به یکدیگر، به صورت مهندسی شده عملیات بتن ریزی صورت می پذیرد. نکته ی قابل توجه در مورد سقف های هالوکور در این است که در همه جای دنیا، این سقف از نوع سنگین و نیمه سنگین به حساب می آید. در صورتی که در سازه یا ساختمان مورد نظر از اسکلت با بتن مسلح مجاز استفاده شده است، می توان سقف هالوکور در آن به کار برد.

همه چیز درباره تیرچه پیش تنیده و هالوکور

کاربردها و مزایای سقف هالوکور

استفاده از سقف های هالوکور در سازه ها و ساختمان های مدرن از مزیت های زیادی برای سازه و سازندگان آن برخوردار است. به عنوان نمونه می توان به این مطلب اشاره کرد که به کار گیری سقف های هالوکور در ساخت و ساز می تواند نقش مهمی در استحکام سازه و ساختمان داشته باشد. همچنین با به کارگیری سقف های هالوکور دیگر نیازی به جک زدن در طبقات نیست. با کمک سقف های هالوکور به راحتی می توان 300 متر مربع سقف را در یک روز کار کرد و این نشان دهنده ی این امر است که سرعت ساخت با این سیستم بسیار بالا می رود چرا که حین ساخت و ساز؛ عملیات بتن ریزی، قالب بندی و میلگردگذاری حذف شده است و تمامی این مراحل در کارگاه های هالوکور سازی صورت گرفته است. بنابراین با کمک سقف های هالوکور سرعت ساخت بالاتر می رود. از دیگر مزایای قابل ذکر به کارگیری سقف های هالوکور، عملکرد این سقف ها به عنوان یک عایق صوی و حرارتی در سازه است. همچنین به کمک این سقف ها، دیگر نیازی به کنده کاری مجدد برای کارگذاری تاسیسات و شبکه ی برق کشی سازه و ساختمان نیست و کارگزاران این بخش ها به آسانی می توانند لوله ها و سیم کشی ها را از داخل سوراخ های تعبیه شده در این قطعات عبور دهند.

کد خبر 842031

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۸
    1 0
    عالی