آش سبزی، یکی از آش‌های محلی و سنتی شیراز محسوب می‌شود که در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است. این آش در طباخی‌های شیراز به‌عنوان صبحانه تهیه می‌شود.

آش سبزي

همشهری - نیلوفر ذوالفقاری: شیرازی‌ها این آش را برای صبحانه می‌پزند. اگر طرفدار غذاهای محلی هستید، پختن این آش را امتحان کنید.

تعداد نفرات: ۱۰ نفر

مدت زمان پخت: ۳ ساعت

مواد لازم:

گوشت گوسفند: یک کیلو

پیاز متوسط: ۲ عدد

لوبیا سفید، برنج، نخود و عدس: هر کدام ۲۰۰ گرم

تره و ترخون: هرکدام ۲۰۰ گرم

مرزه خشک‌: (اختیاری)

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم

دستور تهیه:

۱ حبوبات را از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید. نخود و لوبیا را در قابلمه ای مناسب بریزید و پر از آب کنید و با کمی نمک روی حرارت قرار دهید تا بپزد. عدس‌ها را هم جداگانه پزید.

۲ پیاز ها را پوست بگیرید، بشویید و خرد کنید. سپس آنها را در قابلمه‌ای مناسب بریزید و اجازه دهید تا سرخ شوند.

۳.گوشت را به این مواد اضافه کنید و تفت دهید تا تغییر رنگ بدهد. کمی زردچوبه و فلفل قرمز اضافه کنید و تفت دهید، بعد یک لیتر آب به این مواد اضافه کنید و بگذارید تا بپزد. برنج نیم دانه‌ای را که از قبل شسته‌اید جداگانه با مقداری آب بپزید.

۴. سبزی‌های خورد شده را کاملا تفت بدهید تا خام نباشند. بعد از اینکه حبوبات کاملا پخت، حبوبات را به همراه سبزی ها به برنج پخته اضافه کنید.

۵. پیازداغ آماده کنید و آن را به صورت داغ به آش در حال جوشیدن اضافه کنید.

۶.گوشت‌های پخته را هم بکوبید و به همراه آب گوشت در آش بریزید. ترخون خشک را خیس و به آش اضافه کنید.

۷.یک سوم از آش را در ظرف دیگری بریزید و آن را کاملا بکوبید و سپس به قابلمه برگردانید. آش را در ظرف مناسب بکشید و با پیاز داغ تزئین کنید.

نکته: مواد این آش را باید خوب با گوشتکوب بکوبید تا کشدار شود. از گوشتکوب دستی برای له کردن مواد استفاده کنید. ریختن تره در این آش اختیاری است و اگر طعم آن را دوست ندارید می‌توانید حذفش کنید.

کد خبر 854791
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha