چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۲
۰ نفر

تردید طرفین درگیری و کشورهای عربی نسبت به حسن نیت کاخ‎سفید، طرح بایدن را عقیم گذاشته است.

بايدن

گروه دیپلماتیک - همشهری آنلاین: جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اوایل هفته جاری طرح مفصلی را برای پایان جنگ غزه ارائه کرد اما با گذشت چند روز نه رژیم صهیونیستی آن را امضا کرده است و نه حماس. این در حالی است که به‌گفته منابع مطلع، تعلل تل‌آویو در پذیرش این طرح کاخ سفید را عمیقا ناراحت کرده است جرا که دولت بایدن این پیشنهاد را به‎عنوان یک طرح اسرائیلی مطرح کرده است.

تارنمای میدل ایست آی گزارش داده، در اولین مرحله از طرح 3مرحله ای آمریکا، آتش ‎بس 6هفته‎ ای در غزه برقرار شده و تمام نیروهای اسرائیلی از تمام مراکز جمعیتی غزه خارج می‎شوند. در مقابل، حماس اسرای اسرائیلی از جمله زنان، سالمندان و افراد مجروح را در ازای آزادی صدها زندانی فلسطینی آزاد می‌کند. در این مرحله شهروندان آمریکایی نیز آزاد خواهند شد و همچنین اجساد اسرای کشته شده نیز به تل‌آویو تحویل داده شده و فلسطینی‎ها هم می‌توانند به محل زندگی خود در غزه بازگردند.

مرحله دوم تبادل تمام اسرای باقی مانده، از جمله سربازان و خروج نیروهای اسرائیلی از غزه را شامل می‌شود. در این مرحله طرفین درگیری درباره آتش ‎بس دائمی مذاکره می‎کنند و تا زمانی که مذاکرات ادامه داشته باشد آتش بس موقت نیز پایدار خواهد بود.

مرحله سوم شامل بازسازی و تصمیم‌گیری درباره حکومت پس از جنگ غزه است.

پیشنهاد جدید بایدن تقریباً همان طرحی است که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) پیشتر ارائه کرده بود و رژیم صهیونیستی با شروع حمله به رفح آن را رد کرده بود. در حالی که آمریکایی‌ها اصرار دارند که جدیدترین پیشنهاد مورد تائید تل‌آویو است واقعیت این است که اسرائیلی‎ها هیچگاه به‎طور کامل از آن حمایت نکرده‎اند.

پیشنهاد تل‌آویو یا واشنگتن؟

جان کربی سخنگوی کاخ ‎سفید چند روز پیش در پاسخ به این پرسش که آیا طرح اعلام شده از سوی آمریکا همان طرحی است که اسرائیل پیشنهاد کرده بود، از اظهارنظر مستقیم در این باره خودداری کرد و تلویحا مدعی شد که این طرح مورد تائید دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم هست. با این حال مشکل اینجاست که به نظر می ‎رسد حماس، تل‌آویو و شرکای عرب آمریکا به ادعای کاخ سفید که این طرح مورد تائید دولت نتانیاهو است باور ندارند.

میدل ایست آی می‌نویسد: وزارت خارجه قطر به عنوان میانجی طرح بایدن را با عنوان «پیشنهاد آمریکا در مورد غزه» به حماس داده است. حتی سخنگوی وزارت خارجه قطر نیز تائید کرد که این پیشنهاد از حمایت کامل دولت رژیم صهیونیستی برخوردار نیست. از سوی دیگر، تل‌آویو درباره این‎که آیا پیشنهاد اعلام شده بایدن، موضع دولت این رژیم را نشان می‎دهد هم تردید دارد. حداقل دو وزیر دولت نتانیاهو ـ ایتمار بن‏گویر نه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، و بتسالل اسموتریچ وزیر دارایی ـ آشکارا تهدید کرده‌اند که در صورت پذیرش این طرح از سوی اسرائیل، کابینه را ترک خواهند کرد.

اما فقط وزرای راست افراطی در دولت رژیم صهیونیستی نیستند که پیشنهاد بایدن را رد کرده‌اند. شخص بنیامین نتانیاهو نیز به نمایندگان کنست گفته که بایدن جزئیات کلیدی در مورد این پیشنهاد را پنهان کرده است.

حماس هم خواستار موضع‌گیری شفاف است

جنبش مقاومت فلسطین (حماس) نیز گرچه همواره از توقف جنگ و برقراری آتش بس استقبال کرده است اما با توجه به رویکرد سوال‌ برانگیز رژیم صهیونیستی درباره طرح بایدن رویکرد محتاطانه‌ای را در پیش گرفته و تاکید کرده است که اگر رژیم صهیونیستی قرار باید که پس از آزادی اسرای اسرائیلی جنگ خود در غزه را از سر بگیرد هیچ توافقی را امضا نخواهد کرد. غازی حمد عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در این باره گفته: «ما از مسائل اساسی که آتش‌بس دائمی و عقب نشینی (رژیم) اسرائیل از غزه را تضمین کند، چشم پوشی نکرده‌ایم. اکنون توپ در زمین (رژیم) اسرائیل است و نه در زمین حماس و ما پیشنهاد جدیدی برای بله یا نه گفتن نداریم.»

میدل ایست‌آی می‌نویسد: با گذشت نزدیک به یک هفته از ارائه طرح بایدن، به نظر می‎رسد بی‌اعتمادی آشکار طرفین به پیشنهاد کاخ سفید آن را عقیم گذاشته است.

کد خبر 857463

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha