متخصصان حوزه ارتوپدی، تبلیغاتی که در فضای مجازی در زمینه درمان قطعی آرتروز و درد مفاصل و درمان بدون جراحی این عوارض تایید نمی‌کنند.

آرتروز

همشهری آنلاینآرش نهاوندی: بر اساس آمار مرکز روماتسیم ایران سن ابتلا به آرتروز در ایران پایین است و ۲۰ درصد مبتلایان به آرتروز زانو در کشور کمتر از ۵۰ سال دارند. آنهایی که بیشتر درگیر فضای مجازی و تبلیغات هستند و قطعا با محتواهایی از جمله درمان قطعی آرتروز و درد مفاصل آن هم بدون نیاز به جراحی بیشتر مواجه هستند. نکته‌ای که دکتر اکبر اسماعیلی، رئیس سابق بخش ارتوپدی بیمارستان اختر آن را تایید نمی‌کند.

ادعای درمان قطعی آرتروز دروغ است | سن ابتلا به آرتروز در ایران پایین است

آرتروز دقیقا چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

تعریف عمومی و کلی آتروز سن مفصل است، اینکه چند سال از عمر کار کردن آن می‌گذرد. بنابراین در تعریف آرتروز یک فاکتور سن است. دومین فاکتور این است که مفصل در طی ساعت و درطول روز و در طول سال چقدر کار کرده؟ یعنی یک مقایسه‌ای انجام دهیم نسبت به کسی که کمتر فعالیت را دارد یا بیشتر فعال است. مفاصل افرادی که خیلی فعالیت می‌کنند و خیلی فشار بدنی به خود وارد می‌کنند، زودتر فرسوده می‌شوند. فاکتور سوم نیز فاکتور جنسیت و ژن است، در برخی خانواده‌ها آرتروز زودترایجاد می‌شود و در برخی نیز دیرتر. طبق این تعریف ما این نوع آرتروز را آرتروز اولیه می‌نامیم، آرتروزی که هیچ عامل خارجی و هیچ بیماری دیگری در آن تاثیر ندارد.

بیماری‌های ایجادکننده آن کدام‌ها هستند؟

گاهی اوقات آرتروز به علت یک بیماری ایجاد می‌شود. به عنوان مثال فردی دچار یکی از انواع بیماری‌های رماتیسمی است و درون مفصل وی التهاب دائمی وجود دارد. طبیعتا این عامل باعث می‌شود مفاصل فرد زودتر ساییده شود. ضربه به مفاصل و پاره شدن یک یا چند لیگامان در مفاصل را نیز می‌توان در زمره عوامل خارجی ابتلا به آرتروز عنوان کرد. لیگامان یکی از عوامل ثبات مفصل است وقتی لیگامان‌ها پاره می‌شوند، ثبات مفصل نیز از بین می‌رود. مانند بلبرینگی که به علتی در آن لقی ایجاد شود.

ادعای درمان قطعی آرتروز چقدر صحت دارد؟

این تبلیغات پایه و مبنای علمی ندارد. فردی که در کانال تلگرامی آگهی می‌دهد معلوم است راه غیر استانداردی را برای درمان انتخاب کرده. اینکه «آرتروز درمان قطعی ندارد» در علم پزشکی این طور قابل تعبیر است که هر کاری بشر بکند آن کار خدادادی نمی‌شود. درمان‌های زیادی برای آرتروز داریم و همه روزه این درمان‌ها را انجام می‌دهیم. اما آنچه ما انجام می‌دهیم نتیجه‌اش آن نمی‌شود که وضعیت مفاصل به حالت طبیعی خود بازگردد. هدف ما از درمان بیماران کاستن از آلام آن‌ها، قابل استفاده کردن مفاصل آن‌ها و بازگرداندن‌شان به زندگی طبیعی خود است.

به جز عمل جراحی، راه‌های درمانی دیگری هم وجود دارد؟

طبیعتا امروزه نیز در برخورد اولیه با بیمار تلاش بر این است که وی جراحی نشود. توصیه به جراحان این است که اول بیمار را عمل نکنند، اول تلاش کنند که با درمان‌های غیر از عمل جراحی بیمار را معالجه کنند. اما شدت این بیماری(آرتروز و درد مفاصل) به جایی می‌رسد که ناچار به عمل جراحی می‌شویم. در واقع ما درمان‌های غیر جراحی و هم جراحی‌های زیای برای معالجه آرتروز و درد مفاصل انجام می‌دهیم. طبیعتا نمی‌توان حتی پس از عمل جراحی مفاصل بیمار را به روز اول خود بازگرداند، اما با عمل جراحی او به زندگی طبیعی خود باز می‌گردد.

ایران از نظر دانش پزشکی ارتوپدی در دنیا چه جایگاهی دارد؟

مکرر دیده‌ام بیمارانی که از کشورهای دور و نزدیک و از سراسر جهان به پزشکان ایرانی مراجعه می‌کنند، به ویژه هموطنان خودمان که در کشورهای دیگر دنیا زندگی می‌کنند یا از این کشورهای حاشیه خلیج فارس که اغلب برای درمان آرتروز و درد مفاصل به ایران می‌آیند. در واقع افرادی که برای درمان به ایران می‌آیند سطح علمی پزشکان ما را پذیرفته‌اند و با مقایسه پزشکان یک سری از کشورهایی که در آن‌ها اقامت دارند با پزشکان ایرانی، پزشکان کشور ما را برای درمان ترجیح داده‌اند.

بیشتر بخوانید:

انجام چه کارهایی می‌تواند برای زانوهای شما خطرناک باشد؟

با این ورزش از زانو درد و آرتروز در امان می مانید

کد خبر 859726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha