گروه اقتصادی: با وجود وعده‌های مسئولان برای حمایت از صنعت فولاد کشور و افزایش تعرفه واردات این محصول، تولید‌کنندگان داخلی فولاد، محقق نشدن این وعده و افزایش واردات را عامل زیان این صنعت قلمداد می‌کنند

با این روند، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد، خواستار افزایش تعرفه واردات این محصول برای حفظ تولید و حمایت از صنایع داخلی شده است.

به گزارش روابط عمومی انجمن فولاد، تقی بهرامی نوشهر گفت: امروز به‌دلیل بحران مالی جهانی، پروژه‌های بزرگ و کوچک به تعطیلی کشانده شده و انبارهای فولاد مملو از فولاد است که حتی در داخل کشور هم شاهد این موضوع هستیم.

وی افزود: در حال حاضر اروپا و آمریکا با اجرای قانون آنتی دامپینگ و تغییر تعرفه از ورود فولاد جلوگیری می‌کنند تا تولید داخل را نجات دهند اما متأسفانه به‌رغم اینکه بخش خصوصی ظرفیت تولید 11 میلیون تن فولاد را دارد در سال گذشته بیش از 8 میلیون تن واردات فولاد داشته‌ایم و این روند در سال‌جاری هم ادامه پیدا کرده است.

بهرامی نوشهر خاطرنشان کرد: متأسفانه به‌رغم هماهنگی‌های انجام شده بین وزارت صنایع و معادن، بازرگانی، کمیسیون صنایع مجلس و انجمن فولاد، وزارت بازرگانی بدون در نظر گرفتن توافقات انجام شده یکباره به بهانه اجرایی نشدن تعهدهای مربوط به افزایش تعرفه فولاد از ابلاغ این افزایش سر باز زده است.

رئیس انجمن تولید‌کنندگان فولاد تاکید کرد: سخنان وزیر بازرگانی در حالی انجام می‌شود که با توجه به افزایش نیافتن تعرفه واردات، مدیریت کردن بازار آن هم از سوی تولید‌کنندگان که خود به‌دلیل دلال بازی برخی‌ها، همواره شاهد ضرر و زیان ناشی از واردات بی‌رویه محصولات فولادی به کشور هستند، حرکت به سوی بی‌منطقی است.

بهرامی نوشهر با اشاره به اینکه تاکنون هیچیک از تعهدات انجام شده از جمله قانون آنتی‌دامپینگ اجرایی نشده است، افزود: در چنین وضعیتی تولید ما در معرض تعطیلی قرار گرفته است و خواستار توجه جدی به این موضوع و پایان بلاتکلیفی هستیم.

وی تصریح کرد: درخواست می‌کنیم که تعرفه فولاد در کشور ما نیز حداقل 30‌درصد باشد چرا که با تعرفه‌های پایین‌‌‌تر از تولید‌‌کنندگان خارجی حمایت می‌کنیم.

واردات ایران و رونق صنعت فولاد روسیه

از سوی دیگر یک کارشناس ارشد مؤسسه مورگان استنلی با اشاره به وضعیت صنعت فولاد روسیه، گفت: صنعت فولاد روسیه در معرض تهدید است ولی افزایش تقاضا از سوی کشورهای مهم وارد‌کننده فولاد روسیه از جمله ایران، ترکیه و تایوان موجب شد تا صنعت فولاد روسیه طی 3 ماه نخست 2009 با رشد و رونق نسبی روبه‌رو شود.

به گزارش مسکو تا‌یمز، دیمیتری کولومیستین، کارشناس ارشد مؤسسه مذکور بر این باور است که روسیه به‌عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ فولاد جهان با رشد و رونق صادرات روبه‌رو خواهد شد. همچنین مؤسسه بین‌المللی آهن و فولاد نیز اعلام کرد: صادرات آهن و فولاد 10 کشور بزرگ صادرکننده طی 3 ماه نخست امسال بیش از30 درصد کاهش داشته است.

کد خبر 85974

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز