در روزهای گرم تابستان بهترین مکان برای فرار از گرما کنار رودخانه ها و دریاچه هاست.رودخانه های اطراف تهران اگر متصرف نداشته باشند یکی از بهترین جاها برای گردشگری هستند.

رودخانه تار

همشهری- مهدیه تقوی راد: رودخانه های واشی و تار از پر آب ترین رودخانه های اطراف پایتخت هستند که می توانید برای گردشگری انتخاب کنید.

رود واشی

موقعیت: ۲۰ کیلومتری فیروزکوه، ۱۷۰ کیلومتری تهران

چطور برویم: از تهران به سمت فیروزکوه بروید. در حدود ۲۰ کیلومتر مانده تا فیروزکوه تابلوی راهنمای تنگه واشی را خواهید دید. برای رسیدن به رودخانه باید از روستای جلیزجند عبور کنید.

جاذبه‌های اطراف:دشت ساواشی، تنگه سا، چشمه آب معدنی دریابک، غار بورنیک، دریاچه لزور

معرفی: رودخانه واشی از مسیر میان دو تنگه واشی ‌و ‌سا عبور می‌کند. در انتهای مسیر تنگه‌ها آبشاری قرار دارد که نام آن را از روی تنگه‌های مسیر، ساواشی گذاشته‌اند.

رودپیمایی پرهیجان

رودخانه واشی منبع سرسبزی روستاهایی است که در اطراف آن قرار دارند و محل اطراق عشایر است. برای رسیدن به رودخانه و تنگه واشی باید مسیری را رودپیمایی کنید تا به دشت سرسبزی که در حاشیه رودخانه واشی قرار دارد برسید و بساط استراحت را پهن کنید. برای رفتن به واشی مسیر جاده فیروزکوه پیش روی شماست. پس از پیمودن جاده فرعی واشی، به پارکینگ تنگه می‌رسید. پارکینگ آخرین جایی است که می‌توانید با خودرو بروید. از پارکینگ حدود ۸۰۰‌متر تا ابتدای نخستین تنگه باید پیاده بروید. با پیمودن این مسیر و قرار گرفتن در دهانه تنگه دیگر ناچارید به آب بزنید. مسیر رود می‌تواند شما را به تماشای آبشار ساواشی ببرد. برای رسیدن به ساواشی، در بیشتر قسمت‌های مسیر، باید داخل رودخانه حرکت کنید. در طول مسیر این تنگه گیاه دارویی و کمیاب باریجه به چشم می‌خورد که چتری شکل است و در صنعت داروسازی مصرف می‌شود. اما چیدن این گیاه ممنوع است و پیگرد قانونی دارد.

سفر در روزهای گرم سال

بهترین زمان سفر به رود و تنگه واشی، گرم‌ترین زمان‌ سال یعنی فصل تابستان است. با این وجود اگر قصد گردش حوالی این رود را در ماه‌های خرداد یا شهریور دارید، بهتر است قبل از حرکت، وضعیت جوی منطقه و دمای تنگه را استعلام کنید. این منطقه مستعد رگبار و بارش‌های ناگهانی شدید است و به‌دلیل باریکی قسمت‌هایی از مسیر تنگه، در زمان بارش این مسیر سیلابی می‌شود و خطرات جدی دارد. تیر و مرداد بهترین زمان‌ها برای سفر به تنگه واشی هستند. یادتان باشد در هنگام سفر به رودخانه واشی دمپایی نپوشید چرا که سنگ‌های نوک تیز کف رودخانه باعث ایجاد خراش در پای شما می‌شوند و احتمال سر خوردن در آب با دمپایی هم زیاد است.

رودخانه تار

موقعیت: ۸۰ کیلومتری شرق تهران

چطور برویم: در جاده تهران دماوند بعد از رسیدن به دماوند به سمت روستای اصطلک بالا بروید و سپس به سمت جاده گیلاوند ادامه مسیر دهید. در طول مسیر رودخانه تار را مشاهده می‌کنید.

جاذبه‌های اطراف: قله دماوند، دشت لار، دریاچه هویر، ‌پل تاریخی شلمبه، پارک ملی خجیر

معرفی: رودخانه تار به عنوان یکی از سرشاخه‌های اصلی رودخانه دماوند ۱۳ کیلومتر طول دارد و رودخانه‌ای دائمی است. این رود از میان کوه‌های قره داغ و میانرود در شمال و زرین کوه در جنوب به سمت غرب حرکت می‌کند و نهایتا به رودخانه دماوند منتهی می‌شود.

رودخانه‌ای با آب شیرین

دریاچه تار منبع اصلی تأمین‌کننده آب رودخانه تار است این دریاچه که آب شیرینی هم دارد در غرب روستای هویر قرار دارد و فاصله آن از شهر دماوند ۲۶ کیلومتر است و ۵۰۰‌متر با دریاچه هویر فاصله دارد. وجود دریاچه‌های تار و هویر در نزدیکی رودخانه تار گردشگران زیادی را به این منطقه روانه کرده است. این دریاچه‌ها در ۱۵ کیلومتری شرق دماوند در محیطی بسیار بکر و طبیعی قرار گرفته‌اند. اطراف این دریاچه‌ها را کوه‌های بلند احاطه کرده‌اند و به همین دلیل این منطقه از سردسیرترین بخش‌های استان تهران است. رودخانه تار و دریاچه‌های تار و هویر در بهار پر آب می‌شوند و آب آنها از رودهای فصلی تأمین می‌شود و در زمستان هر دو دریاچه یخ می‌بندند. بهترین زمان برای بازدید از این رودخانه‌ و دریاچه‌ها فصل تابستان است. در این زمان امکان آبتنی، اتراق در طبیعت و گشت‌وگذار در کوهستان‌های سرسبز اطراف را خواهید داشت. اگر قصد سفر به رودخانه تار را دارید می‌توانید در این رودخانه و دریاچه‌های تار و هویر از قایقرانی و شنا هم لذت ببرید.

دیدار از یادگاری شیخ شبلی

هرچند گشت و گذار در کنار رودخانه به اندازه کافی دلچسب است، اما شاید قصد داشته باشید از جاذبه‌های نزدیک هم بازدید کنید. در امتداد رودخانه تار در شهر دماوند مکان‌های دیدنی بسیاری وجود دارد برج شیخ شبلی یکی از این مکان‌هاست. این بنای تاریخی بر بالای یک تپه در شرق دماوند و نزدیک رودخانه دماوند قرار گرفته است. برای دسترسی به آن کافی است از بلوار امام حسین وارد خیابان شیخ شبلی بشوید. مسجدجامع عتیق دماوند هم در شرق دماوند و بین دو محله قدیمی این شهر به نام‌های قاضی و فرامه قرار گرفته است. از کوچه مسجدجامع دماوند و بلوار امام خمینی تا رودخانه دماوند تنها چند دقیقه پیاده‌روی در پیش خواهید داشت.

کد خبر 862624
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • فتح اله ماهرانی IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    کدام رودخانه زاینده رودخشک