رهبر معظم انقلاب در دیدار روز چهارشنبه با مدیران و جمعی از اساتید مدرسه‌عالی شهید مطهری درباره انتخابات روز جمعه، بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات تاکید و این موضوع را پشتوانه و مایه‌ سربلندی نظام عنوان کردند.

انتخابات

همشهری آنلاین – گروه سیاسی: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این نکته هم اشاره کردند که هر چه مشارکت بهتر، صریح‌تر و روشن‌تر باشد، نظام برای تحقق اهداف خود در داخل و پیگیری اهداف در مجموعه امتداد راهبردی کشور، از توانایی بیشتری برخوردار خواهد شد؛ موضوعی که فرصتی بسیار بزرگ برای کشور به‌شمار می‌رود.

رهبرمعظم‌انقلاب همچنین با اشاره به میزان مشارکت کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها در مرحله نخست انتخابات، به یک تصور «صد درصد غلط» نیز اشاره کردند؛ اینکه هر کسی در مرحله اول رأی نداده، مخالف نظام نیست. این درحالی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سال‌های اخیر همواره به اهمیت، مزیت‌ها و کیفیت مشارکت مردم در انتخابات اشاره کرده‌اند که در ادامه به بررسی برخی از این تاکیدها می‌پردازیم.

۱

یک تصور غلط

۱۳ تیرماه ۱۴۰۳

بیانات در دیدار تولیت جدید، مدیران و جمعی از اساتید مدرسه‌عالی شهید مطهری

میزان مشارکت در مرحله نخست انتخابات کمتر از حد توقع و خلاف پیش‌بینی‌ها بود. این مسئله عللی دارد که اهل سیاست و جامعه‌شناسان آنها را بررسی می‌کنند. تصور برخی‌ مبنی بر اینکه هرکسی در مرحله اول رأی نداده مخالف نظام است، صد درصد اشتباه است. ممکن است عده‌ای، از برخی مسئولان یا حتی نظام اسلامی خوش‌شان نیاید، همان‌گونه که آزادانه این حرف‌ها را می‌زنند، اما این ذهنیت که هرکسی رأی نداده متصل به این افراد و این طرز فکر است، کاملاً غلط و اشتباه است.

۲

انتخابات و معارف دینی

۱۴ خردادماه ۱۴۰۰

سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

انتخابات، ابزار اعمال مسئولیت همگانی امر به معروف و نهی از منکر برای تحقق «حکومت عادلانه» و «حکومت حق» است. پس بنابراین مسئله‌ حاکمیت مردم و مردم‌سالاری، متکی به معارف دینی است.

۳

فراخوان مشارکت، وظیفه‌ همگانی

۱۴ خردادماه ۱۴۰۰

سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سی‌ودومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

کسانی که سخن نافذی دارند، مردم را به حضور در انتخابات تشویق کنند. علاوه‌ برآن، همه‌ آحاد مردم، تک‌تک آحاد مردم خودشان را موظف بدانند علاوه بر اینکه در انتخابات شرکت می‌کنند، دیگران را نیز به شرکت در انتخابات دعوت کنند.

۴

وظیفه شرکت در انتخابات

۱۸ اسفندماه ۱۳۹۰

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

هرکسی به نظام اسلامی اعتقاد دارد، دراین اعتقاد صادق است، شرکت در انتخابات را وظیفه‌ خود می‌داند؛ ولو ممکن است اعتراضی هم به یک چیزی، به خود این انتخابات، به یک شکلی از اشکال انتخابات داشته باشد؛ لیکن درعین‌حال با وجود اعتراض، وارد میدان انتخابات می‌شود؛ این وظیفه است.

۵

اعتراض، مانع عدم مشارکت نیست

۱۸ اسفندماه ۱۳۹۰

بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری

مساله‌ انتخابات، مساله‌ رکن نظام است. ما نمی‌توانیم از این مسئله صرف‌نظر کنیم، به صرف اینکه یا به زید و عمروئی معترضیم، یا به شیئی و شیئی معترضیم. این اعتراض‌ها مانع از این نمی‌شود؛ این نکته‌ اساسی و اصلی است.

۶

برنامه‌ریزی دشمن

۱۰ اسفندماه ۱۳۹۰

بیانات در دیدار جمعی از مردم و خانواده شهدا و ایثارگران

در همه‌ دنیا، انتخابات پرشور، مظهر زنده بودن و حضور بااراده و عزم راسخ یک ملت در عرصه‌هاست. هرجا انتخابات با شرکت گسترده‌ مردم باشد، این نشانه‌ این است که ملت درآن کشور بیدارند، هوشیارند و با نظام خود همراهند. می‌خواهند این را از دست ملت ایران بگیرند.

۷

مزیت مهم مشارکت در انتخابات

۱۴ بهمن‌ماه ۱۳۹۰

خطبه‌های نمازجمعه تهران

هرچه صندوق‌های رأی شلوغ‌تر باشد، گسترش شرکت مردم بیشتر باشد، اعتبار کشور بالا خواهد رفت، مصونیت کشور بیشتر خواهد شد. مشارکت مردم می‌تواند آینده‌ کشور را تأمین و تضمین کند.

۸

مشارکت، حتی مهم‌تر از انتخاب اصلح

۱۷ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۴

بیانات در دیدار مردم شهرستان جیرفت

مشارکت مردم در انتخابات می‌تواند همبستگی ملی را در مقابل چشمان دشمنِ عنود و حیله‌گر به نمایش بگذارد و به ملت و کشور ما مصونیت ببخشد. لذا من بارها گفته‌ام اصل حضور مردم در انتخابات، حتی از انتخاب اصلح هم مهم‌تر است؛ اگرچه انتخاب اصلح هم بسیار اهمیت دارد.

۹

نشانه خودآگاهی یک ملت

۲۲ آذرماه ۱۳۹۵

بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ‌در آستانه انتخابات‌ مجلس خبرگان

اولین اثر انتخابات این است که نشان‌دهنده‌ حیات و خودآگاهیِ یک ملت است؛ این را باید ملت ما با استفاده از فرصت انتخابات‌های گوناگون و پی درپی، تمرین و اثبات کند. همچنان‌که از اول انقلاب تا امروز، ما تقریباً به طور متوسط هر سال یک انتخابات داشتیم که مردم به میدان آمده‌اند و انتخاب کرده‌اند؛ برگزیده‌اند؛ تعیین کرده‌اند؛ رأی و عزم خود را در صحنه‌ عمل نشان داده‌اند و آن را به کرسی نشانده‌اند؛ این خیلی مهم است.

۱۰

معنی حضور مردم در انتخابات

۲۵ خردادماه ۱۳۸۴

بیانات‌ در دیدار اقشار مختلف مردم‌

هرکس پای صندوق رأی می‌آید، در واقع رأی به جمهوری‌اسلامی، رأی به قانون‌اساسی و رأی به مواد غیرقابل تغییر قانون‌اساسی - یعنی اسلام و ارزش‌های اسلامی – می‌دهد. حضور مردم، یعنی دفاع از جمهوری‌اسلامی؛ یعنی دفاع از قانون اساسی نظام جمهوری‌اسلامی. این برای دشمنان ملت ایران مطلوب نیست؛ لذا سعی می‌کنند حضور مردم را کمرنگ کنند.

۱۱

یکی از مظاهر اقتدار ملی

۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۰

بیانات در خطبه‌های نماز جمعه‌ی تهران‌

حضور مردم در انتخابات، یکی از مهم‌ترین مظاهر اقتدار ملی است. یکی از پایه‌های اقتدار ملی همین است که مردم پای صندوق‌های رأی بروند و رأی بدهند و رئیس‌جمهور را انتخاب کنند.

۱۲

مچ‌گیری از جمهوری‌اسلامی؟

۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۴

بیانات در دیدار دست‌اندرکاران برگزاری انتخابات

یک عده‌ای کمین کرده‌اند با عدم ورود مردم در عرصه‌ انتخابات یا با تحریم انتخابات یا با سست‌کردنِ انتخابات، یک مچ‌گیری از نظام جمهوری‌اسلامی بکنند؛ یک عده‌ای کمین کرده‌اند. ملت در مقابل این کمین‌کرده‌های نابکار، کارآمدی خودش را نشان داده است.

۱۳

کسانی که رای نداده‌اند، به نظام «نه» گفته‌اند؟

۵ خردادماه ۱۳۸۴

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی

حضور مردم برای پیشرفت و صیانت کشور لازم است. نه این‌که اگر عده‌ زیادی شرکت نکردند، اینها به نظام «نه» گفته‌اند؛ به‌هیچ‌وجه این‌طوری نیست. آنهایی که به‌خاطر «نه» گفتنِ به نظام نمی‌آیند، درصد خیلی کمی‌اند.

۱۴

چرا عده‌ای پای صندوق رای نمی‌آیند؟

۵ خردادماه ۱۳۸۴

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان بسیجی

کسانی‌که معتقد به نظام و قانون اساسی نیستند و دل‌شان برای بیگانگان و نفوذ آنها پر می‌زند و منتظر آمدن بیگانگان هستند، درصد بسیار کمی‌ هستند. خیلی‌ها ممکن است پای صندوق‌ها نیایند؛ به‌خاطر اینکه حوصله‌اش را ندارند، وقتش را ندارند، درست اهمیت قضیه را نمی‌دانند، متوجه تأثیر رأی خودشان نیستند یا به کسی که به او اطمینان و اعتماد کنند، نرسیده‌اند؛ یا کسی را هم که شناخته‌اند، نپسندیده‌اند؛ لذا نمی‌آیند.

۱۵

همه در انتخابات شرکت کنند

۷ اسفندماه ۱۳۹۴

بیانات در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما پس از شرکت در انتخابات

توصیه‌ من به مردم عزیزمان این است که اولا همان‌طور که قبلا عرض کردیم، همه شرکت کنند در انتخابات؛ همه، هرکسی که ایران را دوست دارد، هرکسی که جمهوری‌اسلامی را دوست دارد، هرکسی که شکوه و عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در این انتخابات شرکت کند.

۱۶

دلسوزی برای منافع ملی

یک فروردین‌ماه ۱۳۹۲

بیانات در حرم مطهر رضوی

در انتخابات، همه‌ سلیقه‌ها و جریان‌های معتقد به جمهوری‌اسلامی باید شرکت کنند؛ این، هم حق و هم وظیفه‌ همه است. انتخابات مال یک سلیقه‌ خاص، یک جریان فکری و سیاسیِ خاص نیست. همه‌ کسانی که به نظام جمهوری اسلامی و به استقلال کشور معتقدند، به آینده‌ی کشور اهمیت می‌دهند، دلشان برای منافع ملی می‌سوزد، باید در انتخابات شرکت کنند.

۱۷

نسبت معکوس مشارکت و فشار دشمنان

۲۶ خردادماه ۱۴۰۰

سخنرانی تلویزیونی در آستانه برگزاری انتخابات

اگر ما حضور مردم را داشته باشیم، از آن طرف افزایش فشارهای دشمن را خواهیم داشت؛ یعنی اینها با همدیگر به معنای واقعی کلمه یک نسبت معکوسی دارند. اگر چنانچه ما در کشور افزایش [حضور] مردم را کم داشته باشیم، از آن طرف افزایش فراوان فشار دشمنان را خواهیم داشت. اگر ما بخواهیم فشارهای دشمنان [از قبیل] فشارهای اقتصادی مثل تحریم و امثال اینها از بین برود یا کاهش پیدا کند، راهش این است که حضور مردم در کشور افزایش پیدا کند و پشتوانه‌ مردمی به رخ دشمنان کشیده شود.

۱۸

رای سفید به معنی جدایی از نظام؟

۷ تیرماه ۱۴۰۰

دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه با رهبرمعظم انقلاب

آرای باطله ابداً به معنای جدایی آنها از نظام نیست، بلکه برعکس است، زیرا کسی که پای صندوق رأی آمده و فرد مقبول خود را در لیست نامزدها ندیده، اما اسم شخص مورد نظرش را نوشته یا رأی سفید داده، در واقع علاقه‌مندی خود را به صندوق رأی و نظام نشان داده است.

۱۹

هدف دشمن

۱۴ خردادماه ۱۳۹۲

بیانات در مراسم بیست‌ و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی (ره)

دشمنان امید دارند که انتخابات یا سرد باشد، تا بتوانند بگویند مردم به نظام اسلامی علاقه‌ای ندارند؛ یا دنبال انتخابات، فتنه به وجود بیاورند.

۲۰

انتخابات؛ آبروی نظام

یک فروردین‌ماه‌۱۳۹۲

بیانات در حرم مطهر رضوی

آبروی جمهوری اسلامی به انتخابات و حضور مردم در پای صندوق‌های رأی و تأثیر یکایک مردم در انتخاب مدیران کشور است.

کد خبر 864465
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha