نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران با حضور محمدجواد ظریف روز سه شنبه (۱۹ تیرماه ۱۴۰۳) با هدف مشارکت در انتخاب تیم اقتصادی دولت چهاردهم در محل مجمع کارآفرینان ایران برگزار شد.

نشست اعضای مجمع کارآفرینان ایران

به گزارش همشهری آنلاین، محمدجواد ظریف در این نشست با بیان اینکه سفرهای زیادی به کشورهایی که مورد تحریم واقع شده اند داشته ام، گفت: اگر به دو کشور کوبا و ونزوئلا سفر کرده باشید ارزش، جایگاه و توان بخش خصوصی ایران را متوجه خواهید شد. به رغم همه زنجیرهایی که به دست و پای شما کارآفرینان بسته شده است به لطف خداوند و تلاش شما کارآفرینان و تولیدکنندگان چرخ تولید می چرخد.

ظریف با تاکید بر اینکه تحریم هایی که به ایران تحمیل شده، کمرشکن است، اظهار کرد: حاکمیت باید احساس کند که وام دار مردم و بخش خصوصی است. تقریبا بیشتر مسیرها به روی ما بسته شده است، ولی در این ۴۰ سال بخش خصوصی توانسته است سربلند میدان تولید و اقتصاد باشد.

باید قدردان بخش خصوصی باشیم

وی با بیان اینکه باید قدردان بخش خصوصی باشیم، افزود: ما باید به طور ویژه قدر مردم را بدانیم که به رغم همه مشکلات اقتصادی پای کار آمدند.

وزیر سابق امور خارجه گفت: قطعا اکثر شما کارآفرینان اگر سرمایه های خود را به خارج از کشور منتقل کنید وضعیت بهتری خواهید داشت، ولی با وجود همه مشکلات و موانع در کشور مانده اید و برای ایران خدمت می کنید. از این جهت به سهم خودم از شما قدردانی می کنم.

ظریف با بیان اینکه متاسفانه تعدادی در کشور منافعی دارند که اجازه تغییر وضعیت موجود را نمی دهند، افزود: ما چاره ای غیر از مقابله با منافع این افراد نداریم.

وی با اشاره به هزینه گزاف نقل و انتقالات تجاری ایران گفت: متاسفانه نقل و انتقال تجاری ایران ۳۳ درصد است. سال گذشته حجم تجارت ایران شامل محصولات نفتی و غیرنفتی حدود ۱۵۳ میلیارد دلار بود که با این حساب در سال گذشته ۵۰ میلیارد دلار هزینه تحمیلی داشته‌ایم.

ظریف با اشاره به آسیب های تحریم بر اقتصاد کشور افزود: دولت جدید برای رفع تحریم و FATF نیازمند حمایت داخلی است. نمی توان بدون حمایت داخلی این اقدامات صورت گیرد.

خطر خصولتی ها از دولتی ها بدتر است

وی با اشاره به اینکه خطر خصولتی ها از دولتی ها بدتر است، گفت: خصولتی ها به نام دولت و بخش خصوصی از رانت هایی استفاده می کنند و در انتهای کار کسی نمی تواند بابت همین رانت آنان را بازخواست کند.

ظریف در ادامه با اشاره به تشکیل کمیته ای با هدف انتخاب وزرای کابینه دولت چهاردهم گفت: دولت منتخب به زودی نامه ای را در قالب فراخوان برای دریافت پیشنهادهای معرفی تیم اقتصادی دولت به شما کارآفرینان ارسال خواهد کرد تا در کمیته انتخاب وزرا مشارکت داشته باشید.

وی افزود: بر اساس تصمیماتی که گرفته شده با هدف جوان سازی دولت قرار است ۶۰ درصد از وزرا برای نخستین بار وزیر شوند و شرایط سنی آنان نیز زیر ۵۰ سال باشند.

پزشکیان به شدت سالم و صادق است

ظریف گفت: بنا داریم دولت جوانی تشکیل شود و واقعا قرار نیست افرادی مانند من که بارها مسئولیت داشته ایم دوباره در این دولت مسئولیت بگیریم، در دوره تبلیغات ریاست جمهوری بارها تاکید کرده ام که من ظریف در دولت مسئولیتی نمی خواهم و برای پست و مقام نیامده ام، حتی پست معاون اولی را به خاطر پست و مقامش حاضر نیستم بپذیرم.

وی گفت: پزشکیان به شدت سالم و صادق است به همین دلیل به میدان آمدم و از وی حمایت کردم.

ظریف با اشاره به تلاش ها برای معرفی کابینه ای توانمند افزود: در هر صورت من تحت هر شرایطی با سهم خواهی مخالفم و معتقدم روند انتخاب کابینه باید کاملا شفاف باشد به همین خاطر در نظر داریم بخشی خصوصی را در انتخاب تیم اقتصادی دولت دخیل کنیم. باید این مسیر را با هم طی کنیم و تا جایی که می توانیم به دولت در کاهش مشکلات اقتصادی و رفع موانع کمک کنیم.

رهبری راه حل بحران است

وی در پایان با اشاره به نقش مقام معظم رهبری در عبور از بحران ها گفت: رهبری راه حل بحران است بی دلیل ما روشنفکران و پولدارها راه حل را تبدیل به مشکل نکنیم و من به طور جدی از شما کارآفرینان که در کشور مرجع هستید درخواست می کنم که مسیر درست را انتخاب کنید.

محمدرضا دیانی رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران در این نشست با اشاره تفاوت مجمع کارآفرینان با اتاق گفت: تفاوت مجمع کارآفرینان ایران با اتاق بازرگانی این است که در مجمع صرفا کارآفرینان و تولیدکنندگان حضور دارند، در صورتی که در اتاق بازرگانی جمع کثیری از کشاورزان، واردکنندگان، صادرکنندگان و تجار عضو هستند.

دیانی ادامه داد: کارآفرینان عضو مجمع سالیان پیش با تلاش فراوان از بنگاه های کوچک مشغول فعالیت شدند و اکنون هرکدام از این عزیزان چندهزار پرسنل را مشغول به کار کرده اند و شکی نیست که کارآفرینان به نوعی به شکل طبیعی و در یک مسیر سخت رشد کرده اند.

وی با بیان اینکه کارآفرینان می‌توانند برای هر شرایطی خود را آماده کنند، گفت: مجموعه ما به عنوان بخش خصوصی به دنبال گرفتن امتیاز خاصی از دولت ها نیست، ما امروز به یک بلوغی رسیدیم و آمادگی این را داریم که به دولت کمک کنیم.

بدون حل تحریم ها و حل چالش های اقتصاد دولتی مشکلات حل نمی شود

دیانی ادامه داد: ما باید بپذیریم که بدون حل “تحریم ها “و حل “چالش های اقتصاد دولتی” مشکل حل نمی شود. در حقیقت حتی اگر تحریم ها حل شود با اقتصاد دولتی، هیچ راه برون رفتی وجود ندارد. دولت باید تصمیم بگیرد نقش خود را در اقتصاد کمرنگ و به جای آن این وظیفه و نقش را به بخش خصوصی واگذار کند.

رئیس هیات مدیره مجمع کارآفرینان ایران تاکید کرد: مجموعه های بزرگ اقتصاد خصوصی باید کشور را اداره کنند، حتی در صورت برداشتن تحریم اگر حمایت بخش خصوصی نباشد باز هم مشکل حل نخواهد شد.

وی گفت: دولت باید به بزرگ‌شدن بخش خصوصی کمک کند. امروزه در دنیا مجموعه های اقتصادی بزرگ در سیاست ها موثرند. لذا مجموعه بخش خصوصی می تواند با ایجاد گفتمان به دولت کمک کند.

دیانی تاکید کرد: اگر نگاه دولتی مجدد بر اقتصاد حاکم شود در کشور نتیجه ای نخواهیم گرفت. بدون شک بخش خصوصی ظرفیت حل مشکلات اقتصادی موجود را دارد و امروز آن چیزی ‌که ما از شما میخواهیم این است که به ما در ایجاد این گفتمان در دولت کمک کنید.

دولت باید قوی ترین افراد را در تیم اقتصادی منصوب کند

در ادامه حمید کشاورز، کارآفرین گروه صنعتی کروز با بیان اینکه پیشران های بزرگ اقتصادی همواره به دلیل موانع و چالش ها خلاف جهت آب شنا کرده اند گفت: دولت باید قوی ترین افراد را در تیم اقتصادی به ویژه در سازمان برنامه و بودجه منصوب کند.

وی با اشاره به مدل توسعه اقتصادی کشورهای منطقه افزود: مدل توسعه ایران مدل منحصربه فردی است و با مدل توسعه کشورهای منطقه کاملا متفاوت است.

کشاورز با بیان اینکه مقرراتی که ما در ایران با آن مواجه هستیم دست و پاگیر است گفت: با این شرایط نباید انتظار توسعه داشته باشیم.

همچنین رضا رضایی کارآفرین گروه آذین خودرو گفت: مجموعه آذین خودرو امروز بالای ۱۶ هزار نفر نیرو دارد و با این شرایط تاکنون هیچ کمکی از دولت دریافت نکرده است.

توسعه کلان کشور منوط به تولید است

وی با بیان اینکه توسعه کلان کشور منوط به تولید است، خاطر نشان کرد: امروز انقلاب فناوری مسیر توسعه را تغییر داده و شرکت هایی که بروز نیستند، محکوم به شکست هستند. ما امیدواریم مسئله تصدی گری دولت و دخالت آن در اقتصاد در دولت آقای پزشکیان حل شود.

عضو مجمع کارآفرینان ایران یادآور شد: بحران های نقدینگی، قیمت گذاری دستوری، ناتراری بانک ها و بازار سرمایه باید حل شود، چراکه غیر از این هیچ برون رفتی برای خروج از شرایط کنونی نداریم. کشور برنامه توسعه صنعتی ندارد و ۵۰ سال است که هر دولتی سرکار می آید بنا به سلیقه خود صنعت را اداره می کند در صورتیکه این خطاست و ادامه مسیر همین شرایط امروز خواهد بود.

رهبری پای کار ایستاده تا مشکل اقتصادی کشور را حل کنند

غلامرضا منزوی زاده، کارآفرین گروه قالی سلیمان در ادامه این نشست گفت: بر کسی پوشیده نیست که وضعیت اقتصادی کشور خراب است، با این شرایط جای شکرش باقیست که رهبری پای کار ایستاده تا مشکل اقتصادی کشور را حل کنند. اگر دولت و وزرا مجدد به سیاست بازی بپردازند مشکلات پابرجا می ماند.

وی افزود: به طور نسبی بخش خصوصی ۹۸ درصد تولید و اقتصاد کشور را در دست دارند. ما کارآفرینان وابستگی به هیچ فردی نداریم ما علاقه مند نظام هستیم. مشکل کشور اقتصادی است.

منزوی زاده گفت: من در این نشست فقط یک سوال دارم، بانک مرکزی چرا جلو صادرات فولاد کشور که ارزآوری قابل توجهی دارد، گرفته است؟ دولت منتخب به این دست تصمیمات سلیقه ای حتما باید توجه ویژه ای کند.

کارگران توانایی اداره زندگی با این وضعیت را ندارند

محمدرضا گنجی، کارآفرین گروه رازی با بیان اینکه همه نامزدهای ریاست جمهوری مهمترین وعده انتخاباتی‌شان بهبود وضعیت مردم بود، گفت: کارگران توانایی اداره زندگی با این وضعیت را ندارند. مهمترین مسئله در این حوزه بازگشت به برجام است. مردم می توانند در شرایط بازگشت به برجام کالای ارزان تر با کیفیت برتر بخرند. واقعا چه زمانی قرار است به برجام و تعامل با دنیا بازگردیم؟

وی افزود: از زمانی که انقلاب شده ما با امید زندگی کردیم، ما کارآفرینان در کشور ماندیم تا شرایط کشور را در بخش تولید، اشتغال، سرمایه گذاری، خلق ثروت و صادرات به تعالی برسانیم. وقت این رسیده است که امروز به امید تازه ای دست یابیم.

رضا یعقوب زاده کارآفرین گروه پویندگان راه سعادت نیز در این نشست گفت: آقای ظریف آیا شانس فعال کردن مکانیسم ماشه وجود دارد یا تحریم ها از بین می رود؟ دولت باید دو اصل را در سرلوحه خود بگذارد. اقتصاد ایران چرا در ۴۲ سال گذشته از چنگ دولت در نیامده است؟ اکنون ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولتی ها و خصولتی ها است. بنابراین باید دولت در این خصوص تغییر رویه دهد. ما تنها کشور در حال توسعه نیستیم و باید مانند سایر کشورها به برخی خط قرمزها پایبند باشیم . نباید تصمیماتی را اتخاذ کنیم که در هیچ کجای دنیا تجربه نشده است.

راهی غیر از کوتاهی دست دولت از تصدی گری وجود ندارد

احمد خوروش کارآفرین گروه فولاد کویر با بیان اینکه راهی غیر از کوتاهی دست دولت از تصدی گری در اقتصاد نداریم، گفت: تا مادامی که اقتصاد ما مردمی نباشد نمی توانیم موفق باشیم. درست است که کاسبان تحریم ها نمی توانند کار کنند اما ما کارآفرینان با وجود تحریم ها فرصت های مناسبی را ایجاد و صادرات داشتیم و خلق ثروت کردیم . مردم به شما اعتماد کردند لذا امیدواریم وضعیت موجود بهبود یابد. آقای پزشکیان بداند که باید به بخش خصوصی اعتماد داشته باشند.

همچنین مهدی کرباسی زاده کارآفرین گروه صنعتی چیکا در این نشست گفت: سوال اساسی اینجاست که آیا ما در دولت جدید می خواهیم کشور را ۴ سال به عقب برانیم یا میخواهیم از بحران عبور دهیم؟ ما با روش ها، فنون و تفکرات غلط نمیتوانیم از بحران خارج شویم. این تغییر نیازمند جراحی عالمانه است.

فساد در کشور نظامند شده است

وی خطاب به آقای ظریف گفت: برخی از کسانی که اطراف شما را گرفته اند بعضا به دنبال سهم خواهی هستند. به این افراد نمی توان در مسیر عبور از این شرایط تکیه کرد. متاسفانه فساد در کشور نظامند شده است و ما راهی غیر از تجدید نظر در بخش اقتصادی نداریم.

حسین مهری نماینده گروه کاله با یادآوری خدمات دیپلماتیک ظریف گفت: شما نشان دادید که مرد میدان و دیپلماسی هستید. ما امروز ۱۱ ابر بحران داریم که هرکدام از این بحران ها یک کشور را زمین میزند. ناترازی انرژی ، ناترازی بانک ها، افزایش مهاجرت، اقتصاد دستوری و … از مشکلات گسترده ما است. باید هرکدام از این بحران ها تبدیل به پروژه شود و برای حل آن یک مسئول تعیین و شرح وظایف آن با زمان بندی دقیق مشخص شود. در این صورت می توان به خروج از این شرایط امیدوار بود وگرنه تجارب دولت های گذشته را در این دولت نیز مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: باید بخش خصوصی مستقل و قدرتمند در کشور به رسمیت شناخته شود.کشورهای همسایه ما مشغول اجرای پروژه های بزرگ هستند، اما ما درگیر تامین مرغ و تخم مرغ شده ایم. اگر تصمیم سخت نگیریم مشکلات حل نمی شود. ما باید مانند کشورهایی نظیر آمریکا، آلمان، ژاپن و کره جنوبی برند سازی کنیم.

کد خبر 865975
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 0
    همه موارد وبحثهایی که‌در این جلسه بیان شده واقعیت دارد.همچنین دستورات از بالا صادر میشود شاید به ظاهر برای رفع مشکلات برنامه یی باشد اما ازجاهای دیگر اجازه رفع مشکلات را نمی دهند