در جمهوری‌اسلامی ایران حمایت از جبهه مقاومت و به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین، امری اجماعی به‌حساب می‌آید که باید جدا از طیف‌بندی‌های سیاسی و جناحی مورد بررسی قرار گیرد.

مسعود پزشکیان

سعدالله زارعی؛ تحلیلگر ارشد مسائل منطقه: در شرایطی که این روزها تحولات منطقه در شرایط حساسی قرار گرفته و صهیونیست‌ها همچنان به جنایت‌های خود در غزه ادامه می‌دهند، موضع‌گیری اخیر رئیس‌جمهور منتخب درباره استمرار حمایت ایران از جبهه مقاومت و مردم مظلوم فلسطین بازتاب گسترده‌ای در سطح منطقه و جهان داشت. مهم‌ترین نکته‌ای که دراین زمینه باید مدنظر قرار گیرد، این است که در جمهوری‌اسلامی ایران حمایت از جبهه مقاومت و به‌ویژه مردم مظلوم فلسطین، امری اجماعی به‌حساب می‌آید که باید جدا از طیف‌بندی‌های سیاسی و جناحی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنان‌که آحاد مردم ایران همواره یار و یاور مردم مظلوم فلسطین بوده‌اند و به شیوه‌های مختلف، حمایت خود را از آرمان رهایی قدس شریف اعلام کرده‌اند، گروه‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی فعال در چارچوب جمهوری‌اسلامی ایران نیز اختلاف‌نظر معناداری درباره حمایت از محور مقاومت و به‌ویژه جبهه مقاومت فلسطینی ندارند. نکته مهم اینجاست که در داخل کشور همه گرایش‌های سیاسی به‌صورت یکپارچه، مقاومت را نمودی از قدرت جهان‌اسلام و ایران و در مجموع منطقه می‌دانند و بر رویکرد حمایتی از جبهه مقاومت اتفاق‌نظر دارند.

پیام مهم پزشکیان به غربی ها چه بود | ماجرای نخستین پیام رئیس جمهور منتخب

براین اساس شاهد بوده‌ایم در طول ۴۵ سال گذشته از پیروزی انقلاب‌اسلامی، همه دولت‌ها، تقریبا به‌صورت مساوی، از آرمان‌های مقاومت در سطح منطقه و جهان حمایت کرده‌اند؛ رویکردی که در مواضع رئیس‌جمهور منتخب نیز به‌صورت بارزی مشاهده می‌شود. با توجه به چنین رویکردی هم بود که مسعود پزشکیان در اولین تماس‌ها و پیام‌های خود، بر حمایت دولت چهاردهم از جبهه مقاومت تاکید کرد.

این موضوع پیش از هر چیز، دربرگیرنده این پیام مهم است که سیاست‌خارجی جمهوری‌اسلامی ایران با رفت و آمد دولت‌های مختلف، دچار تغییرات بنیادین نمی‌شود. این موضوع در سطح بین‌المللی نوعی تداوم و ثبات در سیاست‌گذاری‌های ایران در قبال تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را تداعی می‌کند و در سطح منطقه‌ای نیز می‌تواند نویدبخش چشم‌انداز روشن در تامین صلح و ثبات باشد.

دراین میان اما، برخی واکنش‌های عصبی به مواضع اصولی رئیس‌جمهور منتخب در قبال محور مقاومت در نوع خود جالب توجه است. به‌نظر می‌رسد برخی دولت‌های غربی انتظار داشتند دولت چهاردهم به موضوع بهبود روابط با دولت‌های غربی اولویت دهد. براین اساس هم بود که انتظار داشتند نخستین مواضع رئیس‌جمهور منتخب، بازتاب‌دهنده رویکرد «حل مساله با غرب» باشد، اما این‌گونه نشد و پزشکیان در نخستین پیام‌ها و موضع‌گیری‌های خود، بر ادامه حمایت از جبهه مقاومت تاکید کرد. در واقع رئیس‌جمهور منتخب در نخستین گام براین موضوع تاکید کرد که غربی‌ها باید جبهه مقاومت را بپذیرند و در قبال مساله فلسطین عادلانه رفتار کنند.

کد خبر 866806
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha