موج جدید کاهش نرخ ارز که از هفته قبل آغاز شده امروز ابعاد تازه‌تری به ‌خود گرفت و قیمت هر دلار آمریکا بعد از ۱۴۰روز دوباره به کانال ۵۷ هزار تومان بازگشت.

خرید دلار

به‌گزارش همشهری آنلاین، قیمت هر دلار آمریکا که قبل از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تا مرز ۶۲هزار و۵۰۰تومان پیشروی کرده بود، پس از برگزاری انتخابات، رویه‌ای متفاوت در پیش گرفت و شروع به نزول کرد؛ به‌طوری که هفته قبل ابتدا قیمت هر دلار آمریکا وارد کانال ۵۹هزار و تومان و سپس در اواخر هفته قبل وارد کانال ۵۸ هزار تومان شد. این، روند نزولی دیروز نیز ادامه یافت و ریزش دلار ابعاد تازه‌تری به ‌خود گرفت.

سقوط به کانال ۵۷هزار تومان

دیروز در ابتدای صبح، روند نزولی قیمت دلار شتاب بیشتری گرفت و تا ظهر قیمت فروش دلار در بازار آزاد به ۵۷ هزار و۷۰۰تومان و قیمت خرید آن به ۵۷ هزار و۳۰۰تومان رسید. آخرین بار قیمت دلار، پنجم اسفندماه سال گذشته در این محدوده قرار داشت و این برای نخستین بار در ۱۴۰روز گذشته است که قیمت دلار به محدوده ۵۷ هزار و۷۰۰تومان می‌رسد. همچنین فضای حاکم بر بازار به‌گونه است که بسیاری از صرافی‌ها حاضر به خرید دلار در ارقام فعلی نیستند. استدلال کلی این است که احتمال نزول بیشتر قیمت دلار وجود دارد؛ به همین دلیل بسیاری از خریداران منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

دلایل نزول دلار

به ‌طور کلی قیمت دلار آمریکا متاثر از جریان عرضه و تقاضا و نرخ تورم است؛ با این حال پیام‌های سیاسی نیز که انتظارات آینده را می‌سازد بر قیمت دلار اثرگذار است. در چنین شرایطی به ‌نظر می‌رسد ارائه پیام‌های سیاسی بعد از برگزاری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که حاوی کاهش تنش‌های سیاسی است، مهم‌ترین دلیل نزول قیمت دلار است.

این پیام‌های سیاسی در عین حال می‌تواند اثرات اقتصادی معناداری هم بر قیمت دلار داشته باشد، چرا که هر نوع افزایش جریان ورود ارز به کشور تحت‌ تأثیر کاهش تنش‌های سیاسی می‌تواند طرف عرضه دلار را به نفع تقاضا تقویت و زمینه‌های واقعی کاهش قیمت دلار را فراهم کند. به زعم کارشناسان، چنانچه شرایطی ایجاد شود که حجم صادرات افزایش یابد و تراز تجاری کشور مثبت شود جریان ورود ارز به کشور تقویت می‌شود و این موضوع می‌تواند اثر عمیقی بر قیمت دلار داشته باشد و منجر به کاهش معنادار این ارز خارجی شود.

برخی کارشناسان همچنین بر این باورند که انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه ایران با سایر کشورها نیز می‌تواند از نقش دلار در مبادلات ارزی کشور کم کند و این موضوع نیز می‌تواند فشار تقاضا برای دلار آمریکا را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید

فرجام دلارزدایی با حکمرانی ریال | نسخه مشترک ایران و روسیه فراگیر می‌ شود؟

سیر نزولی قیمت طلا و سکه در بازار؛ طلای ۱۸ عیار گرمی چند؟ | جدول قیمت ها

سیدکمال سیدعلی، معاون اسبق ارزی بانک مرکزی درباره آینده قیمت دلار می‌گوید: اگر بتوانیم روابط بین‌المللی را به سمتی ببریم که فروش نفت بیشتری هم داشته باشیم، بانک مرکزی در کنترل ارز موفق‌تر خواهد بود. او همچنین به موضوع کسری بودجه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: بحث کسری بودجه نیز که از مشکلات کلان اقتصاد کشور است، باید حل شود تا بانک مرکزی با مدیریت مناسب خود، به موفقیت بیشتری در کنترل تورم برسد. به‌ گفته او اگر تورم به زیر ۲۰درصد برسد، کنترل کامل نرخ ارز برای بانک مرکزی میسر می‌شود.

محمدواعظ برزانی، عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان نیز می‌گوید: قیمت ارز از طریق تنظیم مولفه‌های ساختاری و اساسی ازجمله نرخ رشد نقدینگی مدیریت می‌شود. بخش دیگری از مدیریت بازار ارز از طریق تنظیم مولفه‌های ساختاری یا اساسی بازار انجام می‌شود که این عامل در کشور ما نرخ رشد حجم پول است. به ‌گفته او همچنین باید با حملات سوداگرانه سازماندهی شده در شرایط خاص سیاسی و اقتصای مقابله کرد.

حذف دلار از معاملات ایران و روسیه

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران که به تازگی از اجلاس اخیر بریکس در روسیه بازگشته است در مصاحبه با شبکه تلویزیونی راشاتودی گفت: بریکس یک فرصت بسیار مهم را برای ما فراهم کرده است. در رابطه با دلارزدایی همه معاملات بین ایران و روسیه بدون دلار انجام می‌گیرد. تمام این موضوع به‌ خاطر روش‌های نادرست و غلطی است که آمریکا در رابطه با یکجانبه‌گرایی خود در پیش گرفته است. او با بیان اینکه روابط عمیقی بین ۲ کشور ایران و روسیه وجود دارد، گفت: سازمان همکاری شانگهای و بریکس به سرعت در حال رشد هستند.

کد خبر 866831
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    پس بازار سرمایه چرا رشد نمیکنه؟