چهارشنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

جمع کثیری از مربی‌های بزرگ و اسم و رسم‌دار دنیای فوتبال در حال حاضر بیکار هستند.

زیدان

همشهری‌آنلاین - محمدرضا نصیری

در حال‌حاضر مربیان بزرگ زیادی هستند که تیم ندارند. برخی از آنها مثل زیدان چند سال از آخرین شغل مرتبط‌شان گذشته. در فوتبال ایران شایعه شده که برخی مربیان برای این تندتند تیم می‌گیرند، چون با خودشان اسپانسر و حاملی مالی می‌برند. آن‌ور را نمی‌دانیم اما رفت‌وآمد مربیان به هنر مدیران برنامه‌های آنها هم بستگی دارد. برخی مثل کی‌روش (تا همین اواخر) و مورینیو و... در هرحالتی تیم دارند. برخی وسواس دارند و حاضر نیستند به هر تیمی بروند.

چلسی

به لطف باشگاه چلسی و تاد بولی که عادت به برکناری سرمربیان دارد، در فهرست مربیان بیکار، نام تعداد زیادی از مربیان این باشگاه دیده می‌شود. فرانک لمپارد، گرام پاتر، پوچتینیو و ماکلله همگی در حالی بیکار تشریف دارند که آخرین تیم‌شان چلسی بوده است. توخل را هم به این نام‌ها اضافه کنید. تاد بولی او را اخراج کرد اما این آلمانی بعدا به بایرن رفت و دوباره اخراج شد.

کونته

مربیان سرشناس دیگری هم هستند که مدتی شغل نداشتند و به‌تازگی کاری برای خودشان دست‌وپا کرده‌اند. آنتونیو کونته پس از مدت‌ها استراحت هدایت ناپولی را برعهده گرفته. او بارها گزینه مربیگری در یوونتوس و میلان و پاری‌سن‌ژرمن بود اما هیچ‌کدام قطعی نشد.

فلیک

هانسی فلیک آلمانی هم مدتی استراحت کرد و شاهد بهبود شرایط تیم قبلی‌اش در یورو توسط یولیان ناگلزمان (تیم ملی آلمان) بود، تا اینکه با اصرار خودش سرمربی بارسلونا شد. بارسایی‌ها با توجه به دیدارهای تدارکاتی پیش‌فصل خیلی به او امید بسته‌اند. فلیک همان کسی است که وقتی سرمربی بایرن‌مونیخ بود، بارسلونا و لیونل مسی را ۸ بر ۲ برد.

کلوپ

برخی مربیان هم اخیرا به فکر استراحت افتاده‌اند. یورگن کلوپ از زمانی که اعلام کرده می‌خواهد یک سال استراحت کند، پیشنهادهای زیادی به دستش رسیده اما همه آنها را رد کرده است.

آنچلوتی

کارلو آنچلوتی هم ۲روز پیش گفت برنامه‌اش این است که رئال‌مادرید آخرین فعالیتش در عرصه مربیگری باشد. او گفت که دوست ندارد هدایت یک تیم ملی را در دست بگیرد. برزیلی‌ها مدت‌ها دنبال این مربی ایتالیایی بودند تا تیم ملی‌شان را به او بسپرند. آنچلوتی هم در تابستان آینده به جمع مربیان بیکار یا به‌عبارت بهتر، بازنشسته ملحق خواهد شد.

فان‌خال

یک مربی دیگر هم با شرایط کلوپ و آنچلوتی داریم؛ لویی فان‌خال که هنوز از ناداوری در جریان بازی هلند - آرژانتین در جام‌جهانی۲۰۲۲ شاکی است. او فاش کرده که از بایرن‌مونیخ پیشنهاد داشته اما به آنها گفته درگیر درمان سرطان است و به‌خاطر سالخوردگی نمی‌تواند به‌کار در چنین سطحی ادامه دهد.

زیدان

واقعا حیف است زیدان با آن کارنامه عجیب مربیگری و کسب ۱۱جام در رئال‌مادرید، چند سال بیکار بماند. زیدان خیلی انتظار کشید تا دوران دیدیه دشان در تیم ملی فرانسه به پایان برسد و تیم ملی به او برسد اما قرارداد دشان همچنان به‌خاطر روابط عالی با رئیس فدراسیون و رئیس‌جمهور فرانسه تمدید می‌شود. زیزو مربیگری در منچستریونایتد را به‌خاطر عدم‌تسلط به زبان انگلیسی رد کرد و به‌خاطر اخلاق خاصی که دارد، دوست ندارد در هر تیمی مربیگری کند. گزینه‌های او محدود به رئال، تیم ملی فرانسه، یوونتوس و مارسی می‌شود. زیدان پیشنهاد پاری‌سن‌ژرمن را هم به‌خاطر هواداری‌اش از مارسی رد کرده بود. چندماه پیش شایعه شده بود که عربستان می‌خواهد مارسی را بخرد و هدایت آن را به زیزو بسپارد. اما این اتفاق نیفتاد و دی‌زربی هدایت این تیم محبوب را در دست گرفت.

یواخیم لوو

۳سال است که یواخیم لوو تیمی ندارد. او که دوران طولانی درخشانی در تیم ملی آلمان داشت، هنوز موفق نشده شغلی در این حرفه برای خودش پیدا کند.

ژاوی

ژاوی باشگاه السد را به‌خاطر حضور در بارسلونا رها کرد. حضور او در این باشگاه از لحاظ تعداد جام خیلی موفقیت‌آمیز نبود اما یک لالیگا را برای آنها به ارمغان آورد و در باشگاه بحران‌زده و تقریبا ورشکسته بارسلونا توانست پدیده‌هایی مثل یامال، کوبارسی، فرمین، بالده و... را رو کند. ژاوی توافقی از این تیم جدا شد و هم گفته می‌شد از آژاکس و میلان پیشنهاد دارد اما هنوز خبری نیست و او و برادرش در تعطیلات به‌سر می‌برند.

رودی گارسیا

رودی گارسیا تیم قهرمان سری‌آ را از اسپالتی تحویل گرفت و ناپولی را به تیمی معمولی تبدیل کرد. او اواسط فصل جاری خود را به ماتزاری داد و حالا کونته سرمربی ناپلی‌هاست و گارسیا بیکار. ماتزاری هم همین‌ وضعیت را دارد و بیکار است. او از پرسپولیس پیشنهاد داشت اما رأی این مربی را از داخل ایران زدند.

آلگری

مکس آلگری ۲دوره در یوونتوس حضور داشت؛ دوره اول که عملکردش کاملا موفقیت‌آمیز بود و با پیشنهاد رئال‌مادرید هم روبه‌رو شد، البته که آلگری آن پیشنهاد را رد کرد ولی در دوره دوم او با فوتبال دفاعی‌اش صدای همه را درآورد. با این حال آلگری تا آخرین لحظه برای یووه جام آورد و فصل پیش جام حذفی را به کارنامه افتخارات خودش و باشگاه افزود. گفته می‌شد او به عربستان می‌رود اما فعلا خبری نیست.

پیولی

استفانو پیولی هم مثل آلگری است. او آث‌میلان را قهرمان سری‌آ کرد اما این اواخر منتقدان زیادی بین کارشناسان و هواداران داشت و در نهایت جای خود را به پائولو فونسکا داد تا این مربی پرتغالی سبک تیم را به فوتبال هجومی تغییر دهد.

ترزیچ

ادین ترزیچ تنها در یک تیم مربیگری کرده؛ همان دورتموند که زمانی طرفدارش بود. ترزیچ در این دوره از فعالیتش در دورتموند توانست زنبورها را تا فینال لیگ قهرمانان بالا ببرد و آنجا به رئال‌مادرید باخت. پس از آن در میان ناباوری همگان از شغل خود استعفا و جایش را به نوری شاهین، دستیارش داد.

دیوید مویز

دیوید مویز وستهم را به تیمی سختکوش و سمج تبدیل کرد. او فصل پیش رفت و برگشت آرسنال را شکست داد و یکی از عوامل قهرمان نشدن توپچی‌ها در لیگ بود. با اینکه مویز تیم را به ۲فینال اروپایی برد و برای چکش‌ها جام آورد ولی از هدایت این تیم کنار گذاشته شد و لوپتگی اسپانیایی جانشین این مربی شد.

دونگا

برخی هم هستند که سال‌هاست مربیگری را کنار گذاشته‌اند، مثل کارلوس دونگا. دونگا که سال۲۰۱۴ سرمربی تیم ملی برزیل بود، از سال۲۰۱۶ هنوز تیمی پیدا نکرده. برخی دیگر نظیر میشل پلاتینی یا فان‌باستن و رود گولیت پس از دوره‌ای موفقیت‌بار عطای مربیگری را به لقایش بخشیدند و حرفه خود را عوض کردند.

ساری

مائوریتزیو ساری که سابقه مربیگری در ناپولی، چلسی و لاتزیو را دارد، کار در لاتزیو را هم تمام کرد. او اکنون شغلی ندارد و به سیگار کشیدن در خانه‌اش مشغول است.

توخل

توماس توخل همیشه مشتریان زیادی داشته. پس از اینکه او توسط تاد بولی از چلسی اخراج شد، به بایرن‌مونیخ رفت و تیمی را که با ناگلزمان همه را می‌برد، به یک تیم معمولی تبدیل کرد. او فصل اول شانسی قهرمان بوندس‌لیگا شد اما همه جام‌های دیگر را از دست داد. توخل گزینه تیم ملی انگلیس و پاری‌سن‌ژرمن، بارسلونا و خیلی تیم‌های دیگر هم بوده یا هست.

اتحادیه مربیان بیکار

از میان مربیان سرشناس یا مربیانی که کمتر نام‌شان را شنیده‌ایم و در ۲-۳‌ سال اخیر به جمع بیکاران اضافه شده‌اند، می‌توان به این نام‌ها اشاره کرد: آلبرت سلادس (والنسیا)، سم آلردایس (سرمربی سابق تیم ملی انگلیس)، ژوزه پسیرو (نیجریه)، کارلوس کی‌روش (سرمربی چندین سال اخیر تیم ملی ایران)، نیکو کوواچ (ولفسبورگ)، وحید هلیل‌هوجیچ (مراکش)، ایگور تودور و یان اندرسون (تیم ملی سوئد)، لوسین فاوره (دورتموند)، کریس هوتون (غنا)، کیکو سانچس فلورس (سویا)، یورگن کلینزمان (کره‌جنوبی)، جمال بلماضی (الجزایر)، خورخه سامپائولی (فلامینگو)، کوستاوو پویت (یونان)، ریگوبرت سانگ (کامرون)، کاناوارو (اودینزه)، شنول گونش (بشیکتاش)، ساوو میلوشویچ (بوسنی)، رافا بنیتس (سلتاویگو)، مارک فان‌بومل (رویال آنتورپ)، زلاتکو دالیچ (کرواسی)، پاتریک ویرا (استراسبورگ)، کلود رانیری (کالیاری)، روی هاجسون (کریستال پالاس)، واندرلی لوگزامبورگو (کورینتیانس)، لوییس فلیپه اسکولاری (اتلتیکو مینیرو)، فلیکس ماگات (هرتا)، فاتح تریم (پاناتینایکوس)، استیو بروس (وست بروم)، آرسن ونگر (آرسنال)، کریستین پانوچی (آلبانی)، ژاردیم (الریان قطر)، گایاردو (الاتحاد) و...

نکته اینجاست که این همه مربی سرشناس و کارنامه‌دار در بازار هست ولی چرا باشگاه‌های ایرانی سراغ آنها نمی‌روند و به گزینه‌های تکراری یا گمنام روی می‌آورند!

کد خبر 872595
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha