عضو هیات علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور گفت: برای این که این عادت غذایی کودکان را تغییر بدهیم، اولا به عنوان خانواده باید از خرید مواد غذایی شیرین و از دسترس بودن این نوع موادغذایی برای آن‌ها تا حد امکان اجتناب کنیم و به جای آن مواد غذایی سالم را جایگزین کنیم.

چاقی کودکان

به گزارش همشهری آنلاین، تنوع و بسته بندی‌های متنوع مواد غذایی به‌خصوص خوراکی‌ها و تنقلات برای کودکان بسیار وسوسه انگیز است، برای مثال وقتی وارد فروشگاهی می‌شویم اولین چیزهایی که به چشم ما می‌آید قفسه‌های رنگارنگ تنقلات آن است. اما برخلاف ظاهر بسیار وسوسه انگیز، اکثر این مواد غذایی شیرین و حاوی مقادیر فراوانی شکر هستند. شاید به عنوان یک فرد بزرگسال بتوانیم احساسات خود را نادیده بگیریم، اما نمی‌توانیم از کودکان انتظار داشته باشیم که احساسات خود را نادیده بگیرند. این در حالی است که مصرف بیش از اندازه این نوع مواد غذایی می‌تواند مشکلات زیادی برای کودکان ایجاد کند، بنابراین نباید فکر کنیم چون کودک هستند ایرادی ندارد و محدودیتی برای خوردنشان قائل نشویم، در این زمینه با دکتر دلارام قدسی عضو هیات علمی و استادیار انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید:

مصرف شیرینی و خوراکی‌های شیرین چه عوارضی برای کودکان دارد؟

در مورد مصرف شیرینی در کودکان مسئله مهم این است، که ذائقه و الگوی غذایی آن‌ها در دوران کودکی شکل می‌گیرد. این الگوی غذایی و تغذیه می‌تواند در دوران‌ بعدی زندگی تاثیرگذار باشد، از این جهت توصیه می‌شود که کودکان الگوی غذایی مناسب داشته باشند که این الگو ماندگار باشد و بتواند سلامتی دوران‌ بعدی زندگی‌شان را تامین کند.

خطر مقاومت به انسولین!

یکی از اقلام غذایی که هم کودکان به آن علاقه دارند و هم ناسالم است، شیرینی‌ها هستند. مصرف شیرینی‌ها نه تنها در دوره کودکی بلکه در دوره بزرگسالی هم باید محدود شود، اما در دوره کودکی مسائل و مشکلات خاص خودش را دارد. استفاده زیاد از مواد غذایی شیرین، تنقلات شیرین و موادی که قند افزوده مانند نوشابه‌ها و آب میوه‌های شیرین شده با شکر دارند، در دوران کودکی باعث چاقی می‌شود. همچنین باعث مقاومت به انسولین، و در عین حال افزایش خطر ابتلا به دیابت در این کودکان می‌شود.

در بعضی از موارد مصرف زیاد شیرینی با بیش فعالی کودکان و عدم تمرکز آن‌ها ارتباط دارد. مصرف زیاد شیرینی‌ها می‌تواند بر پروفایل لیپیدی و افزایش چربی‌های خون اثر منفی بگذارد، به این صورت نیست که ما فکر کنیم فقط بزرگسالان هستند که دچار اختلال چربی خون می‌شوند، کودکان هم دچار این اختلال می‌شوند و مصرف موادغذایی شیرین و مواد غذایی که قند افزوده دارند با افزایش تری‌گلیسیرید خون مرتبط هستند.

تری‌گلیسیرید بالا می‌تواند به نوبه خود کبد چرب و اختلال در عملکرد این ارگان مهم را هم ایجاد کند، از این رو در کودکان هم مثل بزرگسالان حتی با تاکید بیشتر به این علت که الگوی غذایی دوره کودکی با رشد کودک می‌تواند ارتباط مستقیم داشته باشد، مصرف این نوع مواد غذایی باید محدود شود. توصیه سازمان جهانی بهداشت و منابع علمی معتبر به این است که مصرف شکر، شکر افزوده و شیرینی‌ها، باید کمتر از انرژی روزانه افراد باشد و این در مورد کودکان هم صدق می‌کند.

خانواده‌ها چگونه می‌توانند مصرف مواد غذایی شیرین را در کودکان خود محدود کنند؟

برای این که این عادت غذایی کودکان را تغییر بدهیم، اولا به عنوان خانواده باید از خرید مواد غذایی شیرین و از دسترس بودن این نوع موادغذایی برای آن‌ها تا حد امکان اجتناب کنیم و به جای آن مواد غذایی سالم را جایگزین کنیم.

تنقلاتی مثل آجیل‌ها و مغزهای خام، برگه میوه‌ها، میوه‌های خشک این‌ها می‌توانند جایگزین مواد غذایی شیرین شوند. در عین حال باز هم اگر کودک خیلی به شیرینی‌ها و مواد غذایی شیرین علاقه‌مند است این کاهش ذائقه به مواد شیرین را خانواده باید کم کم انجام دهد و به صورت تدریجی مواد غذایی سالم را جایگزین مواد غذایی شیرین کند. اما مهم‌ترین مسئله همان بحث در دسترس نبودن برای کودکان و جایگزین‌های سالم، دلچسب و جذاب برای آن‌ها است، برای مثال خانواده باید به جای مصرف نوشابه، برای این که مصرف قندهای ساده در کودک کاهش پیدا کند مصرف دوغ را جایگزین نوشابه‌ها و آب میوه‌های مصنوعی کند، میوه و آب میوه طبیعی جایگزین آب میوه‌های مصنوعی و صنعتی شود تا بتوانیم سلامت کودکان را تا حد زیادی با مصرف مواد غذایی سالم و طبیعی تامین کنیم.

کد خبر 873422
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha