براساس قانون، دولت باید راهکاری اتخاذ کند تا میزان سهمیه بنزین خودروها در 3ماهه سوم کاهش یابد.

علاوه بر این، حذف یارانه بنزین نیز در دستورکار دولت است و درصورت تصویب مجلس این قانون نیز قابل اجراست و به این ترتیب احتمال عرضه بنزین به یک قیمت در همه جایگاه‌ها نیز وجود دارد.

اینکه چه سیاستی در موضوع بنزین اتخاذ می‌شود و همچنین آثار و تبعات آن را با بیژن حاج محمد رضا رئیس هیأت‌مدیره جایگاه‌داران کشور در میان گذاشته‌ایم.

  • از نظر شما شرایط عرضه و مصرف بنزین در سال‌جاری چه روندی خواهد داشت؟

ما به‌عنوان توزیع‌کنندگان این محصول هنوز اطلاع دقیقی نداریم ولی پیش از این صحبت از این بود که از اول سال‌جاری قیمت بنزین یکسان و مسئله سهمیه‌بندی کمی تعدیل شود ولی این عملی نشده و هنوز مشخص نیست که چه برنامه‌ای برای توزیع بنزین وجود دارد.

  • آیا شرایط برای اجرای طرح دولت برای حذف یارانه‌ها آماده است؟

به‌نظر من هنوز شرایط آماده نیست که یارانه حذف شود. یعنی اگر شرایط به همین منوال ادامه یابد ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد ولی حذف کارت و سهمیه بندی هنوز به‌نظر عملی نیست.

در عین حال درصورت ادامه شرایط جاری استقبالی از بنزین آزاد نمی‌شود یعنی اگر سهمیه‌بندی ادامه یابد استقبالی از بنزین آزاد نمی‌شود. تا زمانی که قیمت‌ها متناسب نباشد استفاده از بنزین آزاد یا سوپر افزایش نمی‌یابد. در حال حاضر از هر 100نفر مراجعه کننده براساس برآورد جایگاه‌داران 5‌نفر بنزین آزاد تقاضا می‌کنند. این نشان می‌دهد که قیمت 400 تومان برای مصرف‌کنندگان جاذبه ندارد.

  • ولی براساس مصوبه مجلس دولت مجبور است که سهمیه‌ها را به تولید داخلی محدود کند و طبیعی است که با کاهش سهمیه‌ها بنزین آزاد بیشتر مصرف شود؟

بله، مجلس تصویب کرده که تولید داخلی به سهمیه اختصاص یابد و بنزین آزاد از سهم واردات تامین شود و با قیمت واقعی ولی این عملی نشده است و هنوز مشخص نیست که چه سیاستی برای بنزین اعمال می‌شود.

در عین حال اگر سهمیه تعدیل شود به‌نظر نمی‌رسد که مصرف بنزین آزاد از آنچه هست افزایش چشمگیری را تجربه کند. برای مثال آنگونه که گفته می‌شود اگر سطح سهمیه را به حدود 70 لیتر کاهش دهند با 30درصد کاهش، مصرف بنزین آزاد معادل 30 درصد افزایش نمی‌یابد. این افزایش کمتر خواهد بود و شاید حدود 10 درصد افزایش یابد. بنابراین تعادل در بازار ایجاد نمی‌شود.

  • از نظر شما به‌عنوان سخنگوی توزیع‌کنندگان بهترین حالت چیست؟

از نظر ما بهترین حالت این است که هر مقدار بنزین نامحدود و با قیمت ثابت به مراجعه‌کنندگان عرضه شود و این امر مطلوب‌ترین حالت است. ما هر‌سال با افزایش تعداد ماشین‌ها مواجه هستیم و تعداد جایگاه‌ها مناسب نیست.

این نشان می‌دهد که شرایط متناسب نیست و احداث جایگاه‌ مقرون به صرفه نیست. شرایط باید به‌گونه‌ای باشد که رشد هماهنگی در بخش توزیع و مصرف باشد.

کد خبر 87525

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز