با راه‌اندازی اپراتور ملی سلامت صرف‌نظر از این که شهروندان در کجای کشور و ذیل کدام سامانه بهداشتی سطح یک قرار دارند، از این به بعد می‌توانند بر بستر OP به شکل یکسان از خدمات موجود بهره‌مند شوند.

اپراتور ملی سلامت

همشهری آنلاین - مریم سرخوش: اپراتور ملی سلامت (OP) با هدف افزایش کیفیت ارائه خدمات به هموطنان از دیروز آغاز به کار کرد.

این سامانه به نشانی op.salamat.gov.ir از این به بعد به نوعی پرونده سلامت آنلاین برای هر ایرانی است که با مراجعه به مراکز درمانی از بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها گرفته تا درمانگاه‌ها و مطب‌ها و... ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند به سوابق بیماری، مصرف داروها، آزمایشگاه و سایر مدارک پزشکی فرد دسترسی داشته و خدمات مناسب با وضعیت آنها ارائه کنند.

علاوه بر این خدماتی از جمله نوبت‌گیری از بیمارستان‌های دولتی با هدف برقراری عدالت دسترسی به پزشکان متخصص هم در این سامانه گنجانده شده. این اپراتور همچنین به سامانه تیتک برای خرید دارو، پرونده سلامت، پرونده الکترونیک سلامت، کتابخانه چند رسانه‌ای سلامت شهروندی و... هم متصل است و به تدریج تکمیل خواهد شد.

دکتر عباس علیپور، رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در گفتگو با همشهری درباره راه‌اندازی این اپراتور می‌گوید: صرف‌نظر از این که شهروندان در کجای کشور و ذیل کدام سامانه بهداشتی سطح یک قرار دارند، از این به بعد می‌توانند بر بستر OP به شکل یکسان از خدمات موجود بهره‌مند شوند.

قدمی برای یکپارچه‌سازی اطلاعات

رئیس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در توضیح فعالیت این اپراتور می‌گوید: در سطح حوزه وزارت بهداشت تعدد سامانه‌ها زیاد است. به عنوان مثال در حوزه بهداشت ۴ سامانه داریم که در سطح خدمات‌رسانی می‌کنند. اما با وجود تعدد سامانه‌ها، نبود ارتباط بین آنها همواره مسائلی را ایجاد می‌کند. به عنوان مثال اگر شهروندی ذیل یک دانشگاه و مراکز درمانی تحت پوشش آن، در یکی از این سامانه‌ها قرار بگیرد، زمان مراجعه به مراکز درمانی ذیل دانشگاه علوم پزشکی دیگر، عملا ارائه‌دهندگان خدمات در دانشگاه دوم به پرونده سلامت در سامانه قبلی دسترسی ندارند و مطلع نمی‌شوند. اگر هم خدمتی را به او ارائه شود، در پرونده اولیه او ثبت نمی‌شود که دانشگاه اول از آن اطلاع پیدا کند.

او با تاکید بر این که این مساله ضرورت یکپارچه‌سازی اطلاعات را رقم زد، عنوان می‌کند: در اپراتور ملی سلامت سعی کردیم تمام سامانه‌ها بتوانند در یک بستر خدمات ارائه کنند. تا زمان تکمیل این اپراتور هم می‌توان منظری از سامانه‌های موجود را در این بستر قرار داد که شهروندان صرفنظر از این که در کجای کشور زندگی می‌کنند یا سامانه بهداشتی آنها کدام است، از یک درگاه به اطلاعات سلامت خود دسترسی داشته باشند.

یک ویژگی مهم در OP

علیپور درباره سایر خدماتی که در OP ارائه می‌شود، می‌گوید: صرف‌نظر از اینکه شهروندان در ذیل کدام سامانه سطح یک باشند، می‌توانند به شکل یکسان از برخی خدمات بهره‌مند شوند. از جمله نوبت‌گیری از مراکز دولتی، تهیه دارو و... همچنین قرار است بخش خودمراقبتی هم طی روزهای آینده راه‌اندازی شود.

او با بیان این که خودمراقبتی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که فرد آموزش می‌بیند تا از خودش و خانواده‌اش بهتر محافظت کند، ادامه می‌دهد: با افزایش سطح خودمراقبتی نیاز به مراجعه افراد مبتلا به دیابت برای مراجعه به پزشک و اندازه‌گیری قند خون و دریافت آموزش‌ها کاهش پیدا می‌کند. در این سامانه و بخش خودمراقبتی به او آموزش داده می‌شود که با استفاده از دستگاه گلوکومتر میزان قند خون خودش یا اعضای خانواده را در خانه اندازه‌گیری و بر اساس آن آموزش‌های لازم برای سبک زندگی، تغذیه یا مصرف دارو و انسولین و... را دریافت کند. نه تنها دیابت که درباره سایر بیماری‌ها از جمله فشار خون هم این آموزش‌ها اهمیت دارد و فرد را آگاه می‌کند که بر اساس عوامل خطر، چه میزان با احتمال سکته قلبی – عروقی مواجه است و چطور باید از خودش محافظت کند.

به گفته این مسئول، حدود دو سال پیش شبیه این کار در دانشگاه علوم پزشکی مازندران به شکل آزمایشی انجام شد و اکنون در سه سامانه دیگر هم پیاده‌سازی شده است.

او تاکید می‌کند: امیدواریم در روزهای آینده در کل کشور هر یک از شهروندان بتوانند از طریق درگاه اپراتور ملی با وارد کردن کد ملی خودشان برنامه‌های خودمراقبتی را دریافت کنند. آنها به محض ورود به این سامانه و کلیک روی آیکون خودمراقبتی، بلافاصله به سامانه سطح یک خودشان وصل می‌شوند. در این صفحه مشخصات پزشک خانواده و مراقب سلامت، همچنین نشانی این افراد یا خدماتی که تاکنون دریافت کرده، آزمایشاتی که انجام شده، خدماتی که باید در آینده دریافت کند و حتی زمان واکسیناسیون کودکان و... نشان داده می‌شود. اگر فرد بیماری‌ای هم داشته باشد، بسته‌های آموزشی متناسب برای او قرار داده شده تا با مطالعه آن از خودش محافظت بیشتری داشته باشد.


نحوه ثبت‌نام در OP

۱. ورود به نشانی اینترنتی op.salamat.gov.ir
۲. ثبت اطلاعات خواسته شده از جمله شماره تلفن همراه، کد ملی، تاریخ تولد و...
۳. وارد کردن کد تایید ارسال شده در گوشی همراه
۳. تکمیل عضویت و به امکانات سلامت شهروندی

ایرانی‌ها صاحب پلتفرم جدید سلامت شدند | جزئیات ثبت‌نام در اپراتور ملی سلامت

امکانات و اطلاعات موجود در OP

کتابخانه سلامت شهروندی

۲۰۰۰ محتوای چند رسانه‌ای شامل کتاب، جزوه، ویدئو و عکس در کتابخانه سلامت شهروندی این اپراتور بارگذاری و در اختیار شهروندان قرار گرفته است. آنها می‌توانند محتوای مورد نظر خود را در این بخش جستجو و از آن استفاده کند.

نقشه سلامت

در نقشه جامع جغرافیایی، کلیه مراکز ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی و درمانی متناسب با محل استقرار شهروند جستجو و نمایش داده می‌شوند. در حال حاضر این نقشه بیش از ۶۰ هزار مرکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت دارد.

تیم سلامت و انتخاب پزشک خانواده

در این بخش شهروند می‌تواند اعضا تیم سلامت خود شامل مراقبین سلامت، پزشک خانواده، کارشناس تغذیه و کارشناس سلامت روان را مشاهده کند. به علاوه هر کسی می‌تواند پزشک خانواده خود را انتخاب و یا تغییر دهد. فعال بودن این بخش از سامانه منوط به این است که شما در منطقه‌ای زندگی کنید که بر اساس برنامه‌های مصوب وزارت بهداشت، مجری طرح پزشک خانواده باشد.

اخذ نوبت مراکز سلامت

در این قسمت شهروند می‌تواند نسبت به اخذ نوبت از کلیه درمانگاه‌های بیمارستانی در همه شهرستان‌های دارای بیمارستان یا کلینیک‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی در تخصص‌های مختلف اقدام کند.

اسکن اسناد و مدارک پزشکی من

در این بخش شهروند می‌تواند اسکن مدارک و اسناد پزشکی خود را که در مراجعات بیمارستانی انجام شده را جستجو و مشاهده کند. خالی بودن این بخش به معنای این است که هنوز پرونده‌های کاغذی موجود در بیمارستان‌های کشور، برای فرد مورد نظر بارگذاری نشده و یا اینکه فرد هیچ مراجعه‌ای به بیمارستان‌های دانشگاهی نداشته است.

جستجوی دارو

در این قسمت از اپراتور ملی، هر فرد می‌تواند بنابر نیاز خود موجودی داروهای مختلف را در داروخانه‌های سراسر کشور جستجو کند. این بخش به سامانه تیتک سازمان غذا و دارو متصل می‌شود و با ورود به آن جستجوی داروهای کمبود شده هم میسر است.

در نسخه های بعدی OP چه امکاناتی اضافه خواهد شد؟

• سامانه خودمراقبتی که در مراحل انتهایی پیاده‌سازی است
• نظام پیشنهادها و دریافت ایده‌ها
• خدمات پرستاری در منزل
• امتیازدهی به ارائه دهندگان خدمات سلامت
• رأی گیری - نظرسنجی
• اهدای عضو
• رسانه سلامت (اخبار و گزارش)
• شبکه‌های اجتماعی سلامت
• بازارچه سلامت (خرید و فروش محصولات سلامت محور)
• خدمات اورژانس
• ملاقات از راه دور بیماران بستری
• خدمات ویزیت از راه دور
• دریافت دارو در منزل
• خیریه سلامت (هدایت کمک‌های نقدی و غیر نقدی)
• اطلاع‌رسانی - سررسید زمان خدمات مراقبتی
• مشاوره هوشمند سلامت
• مشارکت‌های مردمی در سلامت
• شکایت و گزارش‌های مردمی

کد خبر 875343
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha