مهدی پاشازاده مدافع سابق تیم ملی کشورماندر باشگاه لورکوزن آلمان سابق کار با کریستوف دام مربی نامدار آلمانی داشت.

مهدی پاشازاده

پاشازاده در گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به فوت کریستوف دام مربی سرشناس تاکید کرد: من تا آن موقع که به آلمان رفتم و در باشگاه لورکوزن زیر نظر ایشان کار کردم تا حالا چنین مربی در آن سطح نداشتم و ندیدم.

او ادامه داد: وقتی که به آلمان و باشگاه لورکوزن رفتم از لحاظ روانشناسی، نوع برخورد و هم خیلی مسایل فنی از او یاد گرفتم. من از همه مربیانی که داشتم خیلی چیزها یاد گرفتم اما آن موقع فوتبال ایران و آسیا فاصله زیاد با فوتبال لورکوزن و شرایط آن داشت. این فاصله را خود کریستوف دام توانسته بود ایجاد کند. ایشان اولین بار توانست لورکوزن را مدعی کند. تا آن موقع فقط تیم های مثل دورتموند، بایرن مونیخ و شالکه ۰۴ مدعی بودند. در این شرایط توانست تیم لورکوزن را تبدیل به مدعی اصلی قهرمانی کند که دو سال پشت سر هم تا دقایق آخر قهرمان بود ولی با یک گل نایب قهرمان شد.

پاشازاده در خصوص مسایل فنی که از کریستوف دام یاد گرفته با اشاره به خاطره ای در این زمینه صحبتهایش را اینگونه ادامه داد: من روزهای اولی که به لورکوزن رفته بودم می خواستم خودم را نشان دهم خیلی تکل می زدم. یک بار در تمرین صدایم کرد و گفت یک بازیکن به خصوص دفاع نباید تا این حد تکل بزند چراکه تکل آخرین سلاح است. نمی خواهد خودت را به من ثابت کنی چراکه اگر به من ثابت نشده بودی الان اینجا در تیم لورکوزن نبودی. پس سعی کن پله ها را یکی یکی طی کنی. من هم می دانم چطور ازت استفاده کنم. در کل آدم خوب و انسان شریفی بود.

او درباره اینکه کریستوف دام حتی در مقطعی به عنوان مربی تیم ملی آلمان هم انتخاب شد اما به دلیل مسایل حاشیه ای کنار کشید گفت: بله مربی تیم ملی آلمان هم شد اما به خاطر مساله حاشیه ای که با رییس وقت فدراسیون آلمان پیدا کرد جدا شد و حتی مقطعی مجبور شد از فوتبال آلمان دور شود. او به بلژیک رفت و آنجا هم قهرمانی کسب کرد. بعد هم به ترکیه رفت و آنجا بشیکتاش و گالاتاسرای را قهرمان کرد.

پاشازاده درباره اینکه چندین بار نام کریستوف دام به عنوان کاندیدای سرمربیگری تیم ملی کشورمان مطرح شد گفت: به خاطر پیشینه کار با بازیکنان ایرانی در لورکوزن وحضورش در ترکیه کشوری که نزدیک کشور ما است با فرهنگ ما آشنا شده بود. به همین خاطر همیشه نامش برای مربیگری تیم ملی کشورمان مطرح می شد. ضمن اینکه آقای رولند کخ که دستیار اول او بود به استقلال آمد این موضوع نیز برای اینکه نامش برای هدایت تیم ملی مطرح شود خیلی تاثیر داشت.

او در پاسخ به این سوال که آیا کریستوف دام به حقش در مربیگری رسید گفت: نه نرسید خیلی بالاتر از این می توانست باشد در حد مربیگری رئال مادرید.

وی در پایان تاکید کرد: سه بازیکن در لورکوزن شاگرد مرحوم کریستوف دام بودند. بعد از من داریوش یزدانی و علی موسوی هم به لورکوزن آمدند.

کد خبر 876790

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۴
    1 1
    یادمه مابازی لورکوزن روازتلویزیون میدیدیم ایشون ازروی نیمکت علی موسوی ازروی سکو اونم چندتابازی