سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۱
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند تجمع‌های کلسیمی که در ماموگرافی‌ها شناسایی می‌شوند، ممکن است خطر بیشتر بیماری قلبی در زنان را نشان دهند.

calci

به گزارش همشهری آنلاین دو گروه پژوهشی در نشست سالانه انجمن یائسگی در شیکاگوی آمریکا گزارش کردند که این پلاک‌های کلسیمی مشاهده‌شده در شریان‌های پستان در ماموگرافی‌ها معمولاً نشانه سرطان پستان نیستند، بلکه بیشتر خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهند.

یکی از این گروه‌ها با پیگیری نزدیک به ۴۰۰ زن به مدت ۱۸ سال دریافتند که بیماری قلبی عروقی ناشی از تصلب شرایین – سفتی و تنگی شریان‌ها که جریان خون را کاهش می‌دهد-- در ۲۳ درصد از زنان دارای تجمع کلسیم یا کلسیفیکاسیون در شریان پستان تشخیص داده می‌شود، در حالی که در زنانی که این علامت را در ماموگرافی‌ ندارند، این رقم ۱۳.۹ درصد است.

پژوهشگران کالج پزشکی دانشگاه درکسل در پنسیلوانیای آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند پژوهش‌های پیشین هم وجود چنین ارتباطی را نشان داده بودند. بنابراین به گفته ‌آنها با توجه به یافته‌های مشابه آنها وجود تجمعات کلسیمی در شریان پستان در ماموگرافی‌ها باید به طور روتین گزارش شود.

بیشتر بخوانید:

حمله قلبی فقط در مردان رخ نمی‌دهد، زنان هم در معرض خطر هستند

پژوهشگران کالج ایالتی پزشکی پن در پنسیلوانیا نیز در یک تحقیق جداگانه داده‌های ۹ بررسی قبلی را تجزیه‌وتحلیل کردند که شامل تقریباً ۴۷۰۰۰ زن می‌شدند که به‌طور متوسط برای نزدیک به ۱۲ سال پیگیری شده بودند. آنها دریافتند که زنان مبتلا به تجمع کلسیمی در شریان پستان مشاهده‌شده ماموگرافی در معرض افزایش خطر سکته مغزی، مرگ ناشی از بیماری قلبی-عروقی، بیماری قلبی- عروقی ناشی از تصلب شرائین و نارسایی احتقانی قلب هستند.

کارشناسان می‌گویند یافته‌های این بررسی‌ها این نظر را تقویت می‌کند که عوامل خطرساز برای بیماری قلبی-عروقی در زنان با متفاوت است.

منبع: رویترز

کد خبر 881723
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha