همه ما در زندگی با افرادی برخورد داشته‌ایم که خودرای هستند و همیشه خود را بر دیگران اولویت می‌دهند. اما رفتار درست با این افراد خودشیفته چیست؟

سبک زندگی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از hackspirit، برخی از نشانه‌های آشکار افراد خودشیفته عبارت است از همدلی نکردن با دیگران و اینکه دوست دارند همیشه در مرکز توجه باشد. اما نشانه‌های دیگری هم وجود دارد که شاید خیلی به آنها توجه نکرده باشیم.

در این مقاله قصد داریم این رفتارها را روشن کنیم تا بهتر بتوانید این افراد را بشناسید.

۱. آنها همیشه قربانی هستند
اولین رفتاری که نشان می‌دهد با یک خودشیفته روبه رو هستید، ذهنیت قربانی دائمی آنهاست.

این قربانی شدن همیشگی دو هدف را دنبال می‌کند: به آنها اجازه می‌دهد از مسئولیت اعمالشان شانه خالی کنند، و ما را در حالت همدردی دائمی با آنها نگه می‌دارد.

اگر دائماً از کسی که به نظر می‌رسد مقصر نیست، داستان‌های بدبختی می‌شنوید، لحظه‌ای وقت بگذارید و آن را زیر سوال ببرید. شما ممکن است فقط با یک خودشیفته ساده سر و کار داشته باشید.

۲. همدلی آنها انتخابی است
به نظر می رسد که آنها فقط زمانی به دیگران اهمیت می دهند که این کار به نفع خودشان باشد.

اگر الگوی همدلی انتخابی را در رفتار شخصی مشاهده کردید، آن را یک پرچم قرمز در نظر بگیرید. خودشیفته‌ها معمولاً فقط زمانی همدلی نشان می‌دهند که به نفعشان باشد و ارتباط واقعی را تقریباً غیرممکن می‌کند.

۳. آنها استاد دستکاری ظریف هستند
سومین رفتار استعداد آنها برای دستکاری ظریف است. این یک تاکتیک است - راهی برای حفظ تمرکز بر روی آنها و کنترل روایت. آنها با برگرداندن تمرکز به خودشان، مطمئن می‌شوند که در مرکز توجه باقی می مانند.

اگر متوجه می‌شوید که مکالمات شما به طور مداوم به سمت علایق یا نگرانی‌های یک فرد منحرف می‌شود، ممکن است با یک خودشیفته سروکار داشته باشید. نیاز آنها به تسلط و کنترل مکالمات نشانه ای از خودشیفتگی آنهاست.

۴. بیش از حد انتقادی هستند
چهارمین رفتاری که به چشم می‌آید، انتقاد بیش از حد آنهاست. به نظر می رسد که هیچ وقت هیچ چیز برای آنها خوب نیست. فرقی نمی‌کند انتخاب لباس‌ها، کارمان یا حتی نحوه صحبت‌ کردنمان باشد - همیشه چیزی وجود دارد که آنها انتقاد کنند.

نیش زدن مداوم ابزاری برای آنها برای حفظ کنترل و تحقیر دیگران است.

اگر متوجه شدید که فردی در زندگی شما بیش از حد انتقادی است، نه به شیوه ای سازنده، بلکه به گونه ای که شما را کوچک یا ناکافی می کند، توجه داشته باشید. این می‌تواند نشانه‌ای باشد که شما با یک خودشیفتگی ساده روبه‌رو هستید.

نیاز آنها به انتقاد و تحقیر کمتر به کمبودهای شما مربوط می شود و بیشتر به تمایل آنها برای احساس مسلط بودن مربوط می شود.

۵- مسئولیت اعمال خود را نمی‌پذیرند
روان‌شناس آمریکایی آلبرت الیس می‌گوید: «بهترین سال‌های زندگی شما، سال‌هایی است که تصمیم می‌گیرید مشکلاتتان مربوط به خودتان باشد. شما آنها را به گردن مادرتان، محیط زیست یا رئیس جمهور نمی اندازید. شما متوجه می شوید که سرنوشت خود را کنترل می کنید.»

این نقل قول بر اهمیت مسئولیت پذیری در قبال اعمال خود تأکید می کند - چیزی که خودشیفته ها تمایلی به قبول آن ندارند.

اگر با کسی روبه‌رو هستید که اغلب احساسات شما را نادیده می‌گیرد یا بی‌اهمیت جلوه می‌دهد، هوشیار باشید. این می‌تواند نشانه‌ای از یک خودشیفته باشد که فاقد بلوغ عاطفی برای تصدیق و مسئولیت اعمال خود است.

۶. آنها جذاب و کاریزماتیک هستند
آنها دقیقا می دانند چه چیزی بگویند و چگونه برای جلب نظر مردم عمل کنند. اما این جذابیت واقعی نیست. این یک ماسک است، ابزاری که برای جذب مردم به دنیای خود و حفظ کنترل استفاده می کنند.

این چیزی به نام "کنترل مخفیانه" است. خیلی ظریف است، حتی نمی‌توانی آن را ببینی... ممکن است چیزی شبیه به «فکر می‌کردم آبی را بپوشی؟»...

اگر متوجه شدید که مجذوب جذابیت کسی شده‌اید، اما احساس می‌کنید به خودتان اطمینان ندارید، یک قدم به عقب بردارید. شما ممکن است با یک خودشیفته ساده روبه رو باشید.

در اینجا یک نکته عملی وجود دارد: شروع کنید به مشاهده نحوه رفتار آنها با دیگران، به ویژه با کسانی که چیزی از آنها سود نمی برند. این می تواند بینش ارزشمندی در مورد شخصیت واقعی آنها ارائه دهد.

نتیجه گیری
تشخیص اینکه با یک خودشیفته روبه‌رو هستید می‌تواند سخت باشد. اما با داشتن این بینش ها، اکنون برای هدایت این روابط پیچیده مجهزتر هستید.

به یاد داشته باشید، بسیار مهم است که رفتارهای آنها را شخصی نگیرید. اعمال و نگرش آنها بازتابی از مسائل خودشان است، نه ارزش شما.

بهترین توصیه ای که می توانم بکنم؟ مرزهای مشخصی تعیین کنید و مراقبت از خود را در اولویت قرار دهید. بد نیست از افرادی که انرژی شما را تخلیه می کنند و عزت نفس شما را تضعیف می کنند فاصله بگیرید.

اطراف خود را با افرادی احاطه کنید که به شما احترام می گذارند و برای شما ارزش قائل هستند. شما لایق چیزی کمتر از آن نیستید.

کد خبر 885634
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha