سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۷
۰ نفر

بهتر نیست به جای صرف هزینه غذا و به خطر انداختن سلامتی، خودتان دست به کار شوید؟! کاملاً درست است.

image-20241002174336-1.jpeg

طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه و خانگی!

شما با همراهی ما و خواندن ادامه مطلب می‌توانید کوکی‌های گردویی خوشمزه‌ای درست کنید و البته فوت و فن‌های مهم و سرآشپز گونه تهیه این کوکی‌ها را یاد بگیرید و در خانه درست کنید که هم هزینه زیادی برای چند عدد کوکی ندهید و به مقدار کافی آنها را درست کنید و هم از مواد ارگانیک و مورد نظرتان استفاده کنید که خیالتان هم از این بابت راحت باشد. پس با ما همراه شوید تا طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه را برایتان برملا کنیم!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی شکلاتی | میان وعده‌ای خوشمزه برای دانش آموزان

طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه و خانگی!

کوکی گردویی چیست؟

به طور کلی کوکی‌ها نوعی شیرینی‌های کوچک با بافتی ترد و لذیذ و رویه خشک و ترک‌دار هستند که از لحاظ بصری ظاهری جذاب و خوشمزه دارند. معمولاً کوکی‌ها در انواع و مزه‌های مختلف پخته می‌شوند که یکی از این مزه‌ها کوکی گردویی است. گردو به دلیل فراوانی در ایران و کشورهای همسایه خواهان و علاقه‌مندان زیادی دارد از این رو در صنعت و شیوه آشپزی این نواحی، استفاده از گردو همواره چالش و نوع کنجکاوی در پخت و پز بوده. از سوی دیگر شاید باورتان نشود اگر بگوییم ابتدا از کوکی‌ها برای تست دمای فر در قرون وسطی استفاده می‌کردند! اما بعدها به عنوان یک شیرینی مجزا و فوق‌العاده خوشمزه به عموم معرفی شد.

مواد مورد نیاز برای تهیه کوکی گردویی

پخت شیرینی و علی‌الخصوص کوکی از نوع گردویی، حاوی دستورالعمل و طرز تهیه خاص و قابل توجه است تا در ادامه کوکی‌هایتان خشک نشود و علی رغم ظاهر ترک‌دارش بافتی نرم و ترد داشته باشد. از این رو طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه برای ۲۰ الی ۲۵ کوکی با سایز متوسط بدین شرح است که شما می‌توانید بنا بر سلیقه و نیازتان کم و زیاد کنید:

  • آرد دو پیمانه
  • شکر یک پیمانه
  • کره‌ی به دمای محیط رسیده یک پیمانه
  • تخم مرغ یک عدد
  • وانیل یک قاشق چای‌خوری
  • گردوی خرد شده یک پیمانه
  • بیکینگ پودر یک قاشق چای‌خوری
  • نمک نصف قاشق چای‌خوری

چند نکته در این بخش لازم به ذکر است:

می‌توانید به جای استفاده از شکر سفید به تنهایی، نیمی شکر قهوه‌ای و نیمی شکر سفید استفاده کنید. همچنین استفاده از دارچین یا شکلات چیپسی در درون و بیرون کوکی‌ها یک موضوع سلیقه‌ای است که در صورت تمایل می‌توانید برای عطر و طعم مناسب و ظاهر زیبا استفاده کنید.

طرز تهیه مرحله به مرحله کوکی گردویی

حالا که در رابطه با کوکی گردویی توضیحاتی ارائه دادیم و مواد مورد نیاز برای پختن این کوکی را هم شرح دادیم و دیدید که مواد کاملاً در دسترس و ساده بودند؛ اکنون به سراغ طرز تهیه کوکی گردویی به صورت مرحله به مرحله می‌رویم.

  1. در قدم اول لطفاً دمای فر خود را روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت بگذارید تا زمانی که مواد آماده می‌شوند، فرم گرم شود.
  2. در قدم بعدی یک کاسه نسبتاً بزرگ بردارید و آرد، بیکینگ پودر، نمک و در صورت تمایل دارچین را الک کرده و داخل کاسه بریزید.
  3. در قدم بعدی، کره‌ای که به دمای محیط رسیده بود را با شکر مخلوط کنید. ترجیحاً با همزن به مدت ۳ الی ۵ دقیقه تا مایعی کرمی شکل به دست آید.
  4. تخم مرغ و وانیل را هم به مخلوط شکر و کره اضافه کنید و هم بزنید.
  5. مخلوط آرد و سایر مواد را با کره، شکر و تخم مرغ که از قبل هم زده شده‌اند؛ ترکیب کنید و خوب و یکنواخت تا حد مناسبی هم بزنید. تا در نهایت یک مایع یک دست به دست بیاید.
  6. در این مرحله نوبت به اضافه کردن گردو و شکلات می‌رسد. این دو ماده را داخل مایعی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌ریزیم و خیلی آرام هم می‌زنیم.
  7. سپس بهتر است به مدت ۱۰ الی یک ربع روی کاسه را با سلفون یا نایلون یکبار مصرف بپوشانید و داخل یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد.
  8. پس از طی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه یک سینی مناسب آماده کنید. خمیر را به شکل توپک‌های گرد شده روی سینی که از قبل کاغذ پوستی چرب شده انداختید؛ بگذارید. لطفاً توپک‌ها را با فاصله منظم از هم قرار دهید که هنگام پخت به هم نچسبند. حداقل فاصله لازم ۵ سانتی‌متر است.
  9. سینی را به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه داخل فر بگذارید و هرگاه دیدید لبه‌های کوکی‌ها طلایی شده‌اند آن را خارج کنید.

حتماً اجازه دهید کوکی‌ها به طور کامل خنک شوند. در ابتدا کوکی‌ها نرم به نظر می‌رسند اما پس از خنک شدن ظاهری سفت‌تر و درونی تردتر پیدا می‌کنند. همانطور که گفتیم با این حجم از مواد شما باید ۲۰ الی ۲۵ عدد کوکی خوشمزه گردویی تهیه کرده باشید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی کلاسیک | فوت و فن ترد و خوشمزه شدن کوکی کلاسیک

طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه و خانگی!

خواص کوکی گردویی

بهتر است حالا که درباره پخت کوکی گردویی صحبت کردیم، در این بخش به توضیح تعدادی از خواص این کوکی نیز اشاره کنیم. مثلا اینکه:

گردو حاوی چربی‌های سالم و پروتئین است و سبب می‌شود کوکی گردویی به یک میان‌وعده‌ی انرژی‌زا تبدیل شود.

گردو به دلیل داشتن امگا۳ و دیگر مواد مغذی، برای تقویت حافظه و سلامت مغز مفید است.

چربی‌های مفید و موجود در گردو می‌توانند به کاهش کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک کنند.

کوکی گردویی فیبر بالایی دارد پس به بهبود هضم غذا کمک می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید.

کوکی گردویی به‌واسطه این خواص می‌تواند علاوه بر یک تجربه خوشمزه، برای سلامتی شما نیز مفید باشد.

ترفندهایی برای تهیه کوکی گردویی خوشمزه

در وهله اول باید بگوییم که استفاده از مواد مناسب و تازه مثل کره یا آرد خوب در نتیجه مزه کوکی بسیار قابل توجه است؛ اما در ادامه به ترفندها و نکات دیگری هم اشاره می‌کنیم:

  • استفاده از هل، دارچین یا اسانس وانیل برای طعم‌دهی بهتر.
  • استراحت دادن به خمیر آماده شده قبل از پخت و قرارگیری داخل فر.
  • بوداده کردن گردو با فر یا ماهی‌تابه.
  • استفاده از شکلات تخته‌ای یا چیپسی.
  • دقت در مدت پخت تا کوکی‌ها تلخ نشوند.

طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه و خانگی!

چطور کوکی گردویی را تزیین کنیم؟

موضوع تزیین و دیزاین کوکی و شیرینی‌ها به سلیقه فردی که آنها را سرو می‌کند بستگی دارد؛ اما ما در کنار طرز تهیه کوکی گردویی، ترفندها و نکاتی را هم برای تزیین این کوکی‌ها به شما ارائه می‌دهیم تا با انجام و به کارگیری این تزیین‌ها خوشمزه‌ترین و زیباترین پذیرایی را از میهمانان‌تان یا حتی خودتان داشته باشید!

  • ساده‌ترین شیوه تزیین کوکی گردویی استفاده از پودر قند برای روی کوکی‌هاست. مقداری پودر قند را روی کوکی‌هایتان بپاشید.
  • شکلات آب شده یک شیوه جذاب و خوشمزه دیگریست که طرفداران زیادی هم دارد. از این شکلات‌های ذوب شده روی کوکی‌هایتان می‌توانید استفاده کنید.
  • ترافل یا دانه‌های رنگی شکری هم برای تزیین کوکی گردویی انتخاب بسیار خوبیست.
  • استفاده از میوه خشک یا تر هم می‌تواند بنابر سلیقه، گزینه خوبی باشد.
  • همچنین از خود گردو هم برای تزیین روی کوکی‌هایتان می‌توانید بهره بگیرید.

طرز تهیه کوکی گردویی خوشمزه و خانگی!

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکی لاهیجان؛ خوشمزه‌ترین کلوچه دنیا

سخن پایانی

شاید ظاهر شیرینی‌های جذاب کافه‌ها و شیرینی فروشی‌ها برایتان فریب دهنده باشند و حس کنید که فقط با تهیه از فروشگاه‌ها می‌توانید کوکی‌های به این زیبایی و خوشمزگی بخورید! اما همانطور که دیدید و در طرز تهیه کوکی گردویی خواندید؛ فقط با چند قلم مواد ساده و ترکیب ساده‌تر آنها با همدیگر می‌توانید به هر تعداد که می‌خواهید کوکی آماده کنید و در میان وعده‌ها و کنار چای و قهوه در این هوای دلنشین پاییزی، خنک و زمستانی از خوردن کوکی گردویی که خودتان پخته‌اید لذت ببرید. نظر شما چیست؟

کد خبر 887119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha