هر کدام از اقوام ایرانی که در دو قرن اخیر از دروازه‌های تهران گذشتند و به آن روستای کوچک جامه پایتختی پوشاندند، نقشی محوری در توسعه شهر داشتند. آنها هنر، مهارت و دانش خود را به تهران هدیه دادند. در ادامه به نقش مهاجران بروجردی که کسب و کار نمدمالی را در تهران قدیم توسعه دادند اشاره کرده‌ایم.

نمدمالی

همشهری آنلاین – حسن حسن‌زاده: هنوز هم می‌شود در خانه تهرانی‌ها، برخی سفره‌خانه‌ها و رستوران‌هایی که حال و هوای تهران قدیم دارند، پادری‌هایی از جنس نمد پیدا کرد.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

روزگاری که در تهران، نمد در هر خانه‌ای پیدا می‌شد، کسب و کار نمدمال‌ها سکه بود. به گواه منابع مکتوب بسیاری از نمدمال‌های تهران عهد قجر از مهاجران بروجردی بودند که پس از عبور از دروازه‌های پایتخت و سکونت در محله‌های سنگلج و چال‌میدان به توسعه این حرفه و تامین تولید انواع نمد مشغول شدند.

علیرضا زمانی، تهران‌پژوه، در این‌باره می‌گوید: «یکی از دسته‌های عزاداری معروف دوران قاجار دسته بروجردی‌ها بود که همگی از نمدمال‌های شهر بودند؛ عزادرانی که بدن‌های ورزیده‌ای داشتند و آنطور که عبدالله مستوفی توصیف‌شان کرده است مرشدی داشتند که با لهجه بروجردی به صفوف سینه‌زنی آنها که زبانزد بود نظم می‌داد؛ دسته‌ای آنقدر منظم و باشکوه که به آنها اجازه ورود به تکیه دولت داده می‌شد. شغل بیشتر عزاداران دسته بروجردی‌ها نمدمالی بود. شغلی که هم به توان جسمی بالا نیاز داشت و هم به تدریج عضلاتی برآمده برای کارگران به ارمغان می‌آورد.»

راز تکثیر کلاه نمدی در تهران | حرفه سخت جوان‌های ورزیده بروجردی

زمانی درباره حرفه نمدمالی و نقش بروجردی‌ها در توسعه این حرفه می‌گوید: «علاوه بر اینکه طبقات مختلف جامعه آن روزگار از نمد برای پوشاندن بخش‌هایی از خانه استفاده می‌کردند، نمد کاربردهای دیگری هم داشت؛ از جمله کلاه و لباس‌های نمدی که زمستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. بنابراین نمدمالی شغلی رایج بود و نام بروجردی‌ها نیز در کارگاه‌های کوچک تهران قدیم با اشتغال به این حرفه سر زبان‌ها افتاد.»

کد خبر 889113

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha