مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

مرتضی درخشان: تصویب یک‌فوریت برداشت شهرداری از حساب ذخیره ارزی خبر خوشی بود که تهرانی‌ها کم و بیش از آن با خبر بودند؛ اتفاقی که به‌زودی تاثیر آن را در مترو مشاهده خواهیم کرد.

برای اطلاع از نظر شهروندان در این خصوص به ایستگاه متروی هفت‌تیر رفتیم، جالب این‌که اغلب مردم از این طرح و اثرات آن با‌خبر بودند. مطالعه این مطلب همشهری‌مسافر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.[آشنایی با مترو]

یک‌فوریت طرح استفاده شهرداری تهران از حساب ذخیره ارزی برای مترو اتفاقی بود که می‌تواند تاثیر زیادی بر روند رشد و توسعه مترو در شهرمان داشته‌باشد. در‌واقع، اختصاص یک‌میلیارد دلار در زمانی که مترو با هزینه‌های سنگین خود در حال پیشروی است، یکی از اتفاقات بسیار مهم در آینده شبکه زیرزمینی شهرمان محسوب می‌شود.

اما بازتاب این موضوع در میان مردم نیز بسیار جالب بود؛ در‌حالی‌که ما انتظار داشتیم عده زیادی از شهروندان از این موضوع بی‌خبر باشند، در میان مردمی‌ که از مترو استفاده می‌کردند، تنها شمار کمی ‌از این موضوع بی‌اطلاع بودند و جالب این‌که برخی از مصاحبه‌شوندگان، به صورت بسیار فنی و با استناد‌ و اطلاعات بالا پاسخ می‌دادند.

 البته در این میان نیز بودند افرادی مانند یک جوان که روی همه برچسب زد و ادعا کرد که نصف این پول هم خرج مترو نمی‌شود! حالا از دیدگاه او مترو تا این‌جا بدون پول چه‌طور پیشرفت کرده است، بماند! برخلاف این جوان هم شخص دیگری بود که ما را محکوم می‌کرد که سوال سیاسی نمی‌پرسیدیم و از پاسخ دادن امتناع کرد،

البته ما سوال سیاسی می‌پرسیدیم، ولی این‌که چرا محکوم شدیم، خودمان هم متوجه نشدیم. در کل از میان چندین شهروندی که با ما گفت‌وگو کردند، این گفت‌وگو ها بدون سانسور نقل می‌شوند. گرچه در اکثر قریب به اتفاق موارد به جز این دو مورد ذکر‌شده برآیند صحبت‌ها در همین جهت بود.

پول مردم است،هزینه کنید

آقای فریدون قلی‌پور، اولین شهروندی بود که در این خصوص با همشهری‌مسافر گفت‌وگو کرد، کاربر اتفاقی مترو که به خاطر مسافرت به تهران برای اولین بار از این سامانه حمل‌ونقلی استفاده می‌کرد. با این تفاسیر این کاربر از مترو رضایت داشت: «‌حتی برای من که زیاد استفاده نمی‌کنم و به صورت اتفاقی سوار مترو می‌شوم، وسیله بسیار مناسبی است و به‌شخصه راضی‌ام.

 البته با خلوت‌تر شدن می‌تواند خدمات‌رسانی‌ بهتری هم داشته‌باشد». او از این طرح مجلس اطلاع کافی نداشت، اما با توضیحات ما در جریان قرار گرفت: «من چندان در جریان اخبار نبودم، اما به‌طبع هر‌چه بودجه کار‌های این‌چنینی بیشتر باشد در روند کیفیت تاثیر به‌سزایی خواهد‌داشت.

 البته باید برای این کار از کارشناسان و پیمانکاران خوب دنیا استفاده شود، چون این پول متعلق به مردم است و باید به بهترین شکل هزینه شود. باید کیفیت بالایی به مترو اختصاص دهند تا مردم هم راضی باشند. البته کیفیت کار همین الان هم خوب و رضایت‌بخش است، اما ادامه این روند و بهبود آن بودجه و هزینه بالایی می‌‌خواهد».

روز ‌به ‌روز  بهتر ‌و‌ شلوغ‌تر

آقای رضا افشار، شهروند دیگری بود که در این خصوص با ما گفت‌وگو کرد، شهروندی که بیش از انتظار ما در این خصوص اطلاعات داشت. با این‌که گزارش ما در کنار ایستگاه متروی میدان هفت‌تیر تهیه می‌شد، این شهروند از مترو استفاده نمی‌کرد: «من از مترو استفاده نمی‌کنم، چون مسیر من با مترو تناسبی ندارد، اما از دیدگاه من، وسیله بسیار مناسبی است.

 از دید کسانی که از این وسیله استفاده می‌کنند به نسبت روزهای آغازین‌، روز‌به‌روز بهتر می‌شود. به‌عنوان یک‌شهروند تهرانی اگر این سامانه در مسیر کاری من قرار داشت، حتماً از آن استفاده می‌کردم». او در خصوص طرح مجلس نیز اطلاعات کاملی داشت: «‌طرح بسیارخوبی است و باید به مرحله عمل برسد، باید مسایل سیاسی کنار گذاشته شوند و در این میان بیشتر به پیشرفت کار فکر کنیم.

 این طرح اگر عملی شود، واقعاً تغییرات محسوسی در مترو ایجاد می‌کند. برای مترو و شهرداری در‌حال‌‌حاضر«ال سی» باز نمی‌شود و همین منابع ارزی هستند که می‌توانند مترو را به سرانجام برسانند و بار ترافیک را از دوش شهر بردارند».

کاش دو فوریتی بود

آقای مجتبی رنجبر یکی دیگر از مسافران متروی این ایستگاه بود که در این خصوص با ما گفت‌وگو کرد؛ کاربری که یک‌روز در میان از مترو استفاده می‌کرد. البته او از ابتدای مهر از شلوغی مترو گلایه داشت: «‌مترو وسیله حمل‌و‌نقلی خیلی خوبی است، البته از ابتدای مهرماه و با بازگشایی مدارس دوباره شلوغ شده، اما مترو همین است دیگر»! جالب این‌که او نیز از طرح مجلس اطلاعات کافی داشت:

 «‌طرح خوبی است، اما کاش با دو فوریت تصویب می‌شد‌(به شوخی!). به‌هر‌حال مترو که از نظر زیرساخت تا حد زیادی تکمیل شده است، باید به اتمام نزدیک‌ شود. به‌عنوان‌مثال در برخی خطوط همه‌چیز آماده است و فقط واگن وجود ندارد، این‌طور حیف است. من از عدد و رقم چندان سر‌در نمی‌آورم، ولی قاعدتاً مترو با این مصوبه می‌تواند رشد زیادی داشته باشد».

البته از دیدگاه آقای رنجبر، رشد مترو فواید زیادی نیز برای شهر خواهد داشت: «‌با این کار بسیاری از دغدغه‌های ترافیکی مردم برطرف می‌شود و از آلودگی هوا هم به میزان بسیار زیادی کاسته می‌شود. به‌عبارت بهتر مشکل شهر ما با مترو حل می‌شود».

مجلس ، متشکریم

علی آقایی شهروند دیگری بود که با وجود عجله برای سوار شدن به قطار چند دقیقه‌ای در خصوص مترو با ما گفت‌وگو کرد. او هم از کاربران همیشگی مترو بود: «‌من هر روز از مترو استفاده می‌کنم و راضی‌ام. وسیله خوبی است و روی ترافیک شهر تاثیر می‌گذارد و جالب این‌که ترافیک شهری روی آن تاثیر نمی‌گذارد و باعث تاخیر مترو نمی‌شود. البته بعضی روزها به‌خصوص در ساعات اولیه صبح شلوغ می‌شود، اما با این حال وسیله‌ای بهتر از مترو نیست».

او از این طرح مجلس اطلاع داشت و از آن استقبال کرد: «‌مجلس طرح خیلی خوبی ارایه داده است و با افزایش بودجه متروی تهران را نجات می‌دهند. باید برای مترو بودجه‌ای در‌نظر گرفته شود که ‌4طرف تهران را به هم متصل کند. بودجه در مترو بسیار تاثیر‌گذار است. طبق اطلاعات من همین الان هم مترو برای ترخیص برخی از کالاهای خود دچار مشکل شده و اگر این بودجه‌های ارزی به مترو نرسد، گره‌های ترافیکی در تهران باقی خواهند ماند. بدون شک مترو و در واقع تهران به این قبیل بودجه‌ها نیاز دارد و بهترین راه هزینه حساب ذخیره ارزی چنین مواردی است».

مترو بیش از این‌ها لازم دارد

شهروند دیگری که در میان مسافران مترو با ما گفت‌وگو کرد، آقای حسین احمدی بود که او نیز یکی از کاربران همیشگی مترو محسوب می‌شد. از دیدگاه او مترو بهترین وسیله حمل‌و‌نقلی بود: «‌من هر روز از مترو استفاده می‌کنم، چون وسیله بهتری وجود ندارد، وسیله‌ای است که بدون توجه به ساعت روز مسیر خود را طی می‌کند. در واقع آهنگ رشد مترو در آهنگ رشد و پیشرفت شهر نیز تاثیر می‌گذارد».

 بدون توضیح ما این شهروند به سراغ طرح مجلس رفت: «‌اخیرا نیز مجلس با تصویب طرحی در راستای توسعه مترو فوریت برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی را تصویب کرده است. این موضوع تاثیر بسیار زیادی روی توسعه مترو می‌گذارد، اما مترو باز‌هم نیاز به بودجه بیشتری دارد. با این بودجه تعداد واگن‌ها و سرعت حمل مسافران بیشتر می‌شود و خطوط هم توسعه پیدا می‌کنند. هنوز برخی خطوط راه‌اندازی نشده اند که با تکمیل آن‌ها هزینه مردم هم کمتر می‌شود. گسترش مترو روی همه مسایل مردم تاثیر دارد؛ باعث بهبود آرامش و امنیت و مواردی از این دست در شهر خواهد شد».

همشهری مسافر

کد خبر 92772

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز