گروه بورس: معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ از واگذاری سهام 20 شرکت پتروشیمی در قالب یک مجموعه واحد (شرکت هلدینگ) خبر داد

در عین حال معاون دیگر این سازمان گفت: سهام این هلدینگ سال آینده در بورس واگذار می‌شود.

به گزارش همشهری، پس از فراز و نشیب‌های گوناگون در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی، سرانجام وزارت نفت و سازمان خصوصی‌سازی‌ بر سر نحوه واگذاری سهام این شرکت‌ها به توافق رسیدند و قرار است سهام 20 شرکت پتروشیمی ابتدا تحت زیرمجموعه یک شرکت قرار بگیرند و سپس سهام آن شرکت به‌صورت واحد در بورس تهران عرضه شود. 

پیش از این قرار بود سهام شرکت‌های پتروشیمی به‌صورت جداگانه و تک‌تک در بورس عرضه شود اما پس از برگزاری جلسات متعدد و طولانی، نهایتا قرار شد سهام همه شرکت‌های پتروشیمی به‌دلیل اینکه این شرکت‌ها مجموعه‌ای از تولید را تشکیل می‌دهند به‌صورت یکجا و در قالب یک شرکت هلدینگ 4 هزار میلیارد تومانی در بورس تهران به فروش برسد.

در صورت عرضه سهام  آن در قالب یک هلدینگ، این شرکت پس از شرکت مخابرات، به دومین شرکت بزرگ بورس تبدیل می‌شود.در همین رابطه اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ در مورد نحوه واگذاری سهام شرکت‌های پتروشیمی به همشهری گفت: در صورت عرضه سهام شرکت‌های پتروشیمی به همشهری در قالب هلدینگ، این شرکت مشمول قانون صدر اصل 44 قرار می‌گیرد و ما برای عرضه سهام این شرکت در بورس تا پایان سال 93 فرصت داریم.

وی افزود: عرضه سهام این هلدینگ شرایطی دارد که باید طی شود؛ به‌طور مثال باید از عملکرد و سودآوری این شرکت یکسال بگذرد و پس از آن سهام این شرکت در بورس عرضه شود.

سید مهدی عقدایی، معاون دیگر سازمان خصوصی‌سازی‌ در این‌باره به ایسنا گفت: در نشست روز شنبه که با حضور مسئولان پتروشیمی برگزار شد، تصمیم گرفته شد سهام 20شرکت پتروشیمی در قالب یک هلدینگ واگذار شده و سایر شرکت‌ها به‌صورت تک‌تک واگذار شوند.

وی ادامه داد: ابتدا باید هلدینگ تشکیل شده تا 20شرکتی که قرار است در قالب هلدینگ واگذار شود از این طریق سهام آنها واگذار شود که این فرایند زمان‌بر تا پایان سال انجام نخواهد شد و هلدینگ پتروشیمی در سال آینده واگذار می‌شود، ولی شرکت‌هایی که باید تک‌تک واگذار شوند بعد از آماده‌سازی و برحسب شرایط بازار تا پایان سال عرضه می‌شوند.

عقدایی خاطرنشان کرد: مقرر شد 20شرکتی که قرار است از طریق هلدینگ واگذار شوند به شرکت پتروشیمی خلیج‌فارس که 100 درصد دولتی است منتقل شده و سپس سهام آن عرضه شود.

وی ادامه داد: شرکت ملی پتروشیمی به‌عنوان سازمان توسعه‌ای تلقی شده و 20شرکت قابل واگذاری به‌عنوان زیرمجموعه پتروشیمی خلیج‌فارس واگذار می‌شوند.

کد خبر 93120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز