آرمان نجفی یکی از شهروندان شیرازی در این باره میگوید: یک علت عمده ترافیک، کندی عبور و مرور در خیابانهای اصلی شیراز در ساعات پیک است که وجود عابران پیاده نیز از میان خودروهای در حال حرکت بر ترافیک بیشتر این منطقه دامن میزند. به علاوه بسیاری از خیابانها، کوچهها، بلوارها و تابلوهای راهنمایی درون شهری استاندارد مناسبی ندارند و با قلم، فونت و رنگ مناسب و خوانایی نوشته نشدهاند بهطوری که اگر یک نفر برای نخستین بار وارد شیراز شود فقط و فقط مسیر مورد نظر را با پرس و جو میتواند بیابد!
امیر گشتاسبی نیز با تایید صحبتهای همشهری خود، خیابانهای مرکزی شهر همچون خیابان زند و انقلاب را مثال میزند و میگوید: با وجود تمامی اقدامات شهرداری و سازمانهای مرتبط، ترافیک شیراز نه تنها کم نشده بلکه ساعت به ساعت هم بیشتر و خستهکنندهتر میشود. برای داشتن خیابانهای آرام و روان به رانندگی صحیح، حملونقل عمومی مناسب و پاسخگو، معابر مناسب، مدیریت و مهندسی مطلوب ترافیک و عواملی از این قبیل نیازمندیم.
این گفتهها در حالی است که مدیر روابط عمومی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با تایید ترافیک خیابانهای مذکور میافزاید: سازمان برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا اقدامات زیادی در سطح شهر انجام داده است، بهطور مثال برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا و استفاده از دوچرخه بهعنوان یکی از روشهای حملونقل، 4 آژانس دوچرخه را آماده بهرهبرداری کرده است. این در حالی است که 2 مسیر ویژه دوچرخهسواری در مناطق7 و 3 شهرداری شیراز نیز چندی پیش به بهرهبرداری رسید.
عزیزالله قهرمانی، با اشاره به اینکه فاز یک مطالعات مسیر دوچرخه به اتمام رسیده و فاز دوم مطالعات مسیر نیز در برنامه آینده سازمان قرار دارد، ادامه میدهد: این چهار آژانس در بلوار شهید چمران – پارکینگ هدایت و پایانههای ولیعصر و نمازی پیشبینی و 500 دوچرخه نیز به این منظور خریداری شده است.
در حال حاضر 80 دستگاه دوچرخه در آژانس دوچرخه بلوار چمران مستقر شده و پیشبینی میشود آژانس دوچرخه میدان ولیعصر(عج) نیز در دهه مبارک فجر راهاندازی شود. همچنین ناگفته نماند آژانس دوچرخه دیگری نیز با توجه بهوجود پیست دوچرخهسواری در منطقه 7 شهرداری قرار دارد که در حال آمادهسازی نهایی است و بهزودی آغاز به کار خواهد کرد.
علی محمدی یکی از رانندگان تاکسی که هر روز ساعات زیادی را در خیابانهای شهر میگذراند در این باره میگوید: همین الان هم شیراز با مشکل کمبود پارکینگ روبهرو است، خدا به داده ما برسد زمانی که این دوچرخهها هم قرار باشد هر گوشهای از خیابان بایستند.
یکی از مسافران خط ولی عصر هم با تایید مطالب وی میگوید: هر بار که از وسیله نقلیه شخصیام استفاده میکنم، پشیمان میشوم، ساعتی در خیابانهای متراکم شیراز باید بچرخم تا جایی برای توقف پیدا کنم. بهنظر من با وجود مشکلات فعلی آوردن این دوچرخهها نه تنها مشکل را حل نمیکند بلکه بر شدت آن هم میافزاید.
مدیر روابط عمومی سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری در این باره با اعلام خبر راهاندازی 900 واحد پارکینگ دوچرخه در سطح شهر میافزاید: در راستای ایجاد تسهیلات برای شهروندانی که از این وسیله استفاده میکنند و رفع مشکل پارک دوچرخه، 900 عدد چرخ بند بهعنوان پارکینگ تهیه شده است که در سطح مناطق 9گانه نصب خواهد شد.
مدهترین محل این پارکینگها هم مقابل مراکز اداری، تجاری، تفریحی و بهطور کلی نقاطی است که تراکم بالای جمعیت در آنجا وجود دارد او همچنین میگوید: شیراز نخستین شهر کشور است که در حملونقل درون شهری خود از دوچرخه استفاده میکند. بنابراین بهمنظور نهادینه کردن فرهنگ استفاده از این وسیله در بین شهروندان و آشنایی با مزیتهای آن، طرح مذکور ابتدا در ادارات و نهادهای سطح شهر و توسط مسئولان و کارکنان اجرایی خواهد شد.
این مسئول با اشاره به امکانات این آژانسها میگوید: علاوهبر اینکه، راکبان درصورت عضویت در آژانسهای دوچرخهسواری بیمه حوادث میشوند، در آینده میتوانند کرایه دوچرخه را در آژانسها به دو صورت موقت (استفاده از ژتون) و بهصورت استفاده از کارت هوشمند پرداخت کند.
ناگفته نماند که سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز تاکنون اقدامات زیادی اعم از فرهنگی (آموزش فرهنگ ترافیک از طریق تئاترهای خیابانی، انتقال پیامهای ترافیکی در قالب پردهخوانی و تابلوهای پیامنمای خبری) و ساخت و ساز زیربنایی ( 4 تقاطع غیرهمسطح از جمله پل زرگری، چهارراه باهنر که تا پایان سال آماده بهرهبرداری میشود) برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا، انجام داده است و راهاندازی آژانس دوچرخه آخرین اقدام این سازمان تاکنون بوده است.
همشهری استانها