به گزارش ایسنا، آلاینده بنزن از جمله آلایندههای خطرناکی است که اثر سرطانزایی آن به اثبات رسیده است به شکلی که EPA ـ آژانس محیط زیست امریکا ـ این آلاینده را در گروه A مواد سرطان زا طبقهبندی کرده و آژانس بینالمللی تحقیقات سرطان (IARC) نیز این آلاینده را به عنوان ماده سرطانزا برای انسان معرفی کرده است.
این در حالیست که به نظر میرسد سازمانهای متولی اعم از وزارت بهداشت و سازمان حفاظت محیط زیست نه تنها هیچ برنامه مشخصی برای کاهش این آلاینده در کلانشهر تهران ندارند بلکه حتی هیچ اطلاعرسانی هم در این خصوص انجام نمیدهند.
دکتر یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در این خصوص با تاکید بر این که اندازهگیری هیدروکربنهای خاص در هوای تهران نشان میدهد وضعیت اصلا مناسب نیست گفت: اندازهگیریهای انجام شده در سال جاری نشان میدهد میزان آلاینده سرطانزای بنزن در تهران حداقل 10 برابر استانداردهای جهانی است.
وی با تاکید بر این که سرطانزایی بنزن در دنیا به اثبات رسیده است، افزود: این ماده برای افزایش عدد اکتان و بهسوزی بنزین اضافه میشود که علت اصلی افزایش میزان این آلاینده بخارات بنزین و ترافیک است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تاکید کرد: در تمام دنیا برای جلوگیری از افزایش این آلاینده بخارات بنزین را کنترل میکنند به شکلی که بنزین تولیدی علیرغم دارا بودن عدد اکتان 95 تا 98 فراریت بسیار کمی دارد.
میزان آلاینده سمی 1 و 3 بوتادین در پایتخت 4 برابر حد مجاز است
مهندس محمد علی نجفی، مدیر بخش پایش و مدلسازی آلودگی هوای شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز با اشاره به این که از موارد مهم و بسیار خطرناک آلودگی هوا در تهران وجود هیدروکربنهای خاص و سرطانزا نظیر بنزن و 1 و 3 بوتادین است که غلظت آنها بسیار بالاتر از حد استاندارد است، افزود: در کنار بنزن آلاینده 1 و 3 بوتادین یکی از آلایندههایی است که معمولا در مناطق صنعتی (صنایع پتروشیمی) وجود دارد، اما در مناطق شهری نیز در صورتی که کنترل برای بخارات بنزین صورت نگیرد و به دلیل احتراقهای ناقص وجود خواهد داشت.
وی حد مجاز آلاینده 1 و 3 بوتادین را بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی 02/1 ppb در سال عنوان کرد و گفت: جدیدترین اندازهگیریهای انجام شده نشان میدهد میزان این آلاینده در تهران حداقل 4 برابر حد مجاز است.
نجفی نارسایی در کبد و کلیه، تولید مثل و سرطان را از اثرات این آلاینده دانست و افزود: ایستگاههای شهر ری، گلبرگ و اقدسیه در سال جاری، بیشترین میزان آلاینده 1 و 3 بوتادین را به خود اختصاص دادهاند به شکلی میزان این آلاینده در شهر ری 10 برابر حد مجاز است.
وی به اثرات بهداشتی بنزن اشاره کرد و گفت: عوارض عصبی مؤثر از استنشاق بنزن شامل خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد، بیهوشی و رعشه از اثرات حاد این آلاینده است از سوی دیگر بلع مقدار زیادی بنزن باعث سرگیجه، تهوع ، تشنج ، بیخوابی، تحریک معده و افزایش ضربان قلب، اغما و مرگ میشود و تنفس بخارات آن نیز باعث سوزش پوست، چشم و مشکلات شدید تنفسی شده، همچنین تماس مستقیم با بنزن موجب قرمزی، تورم و تاولهای پوستی میشود.
نجفی استنشاق مقدار مشخصی بنزن را در طولانی مدت یکی از عوامل اصلی اختلالات خونی در انسان عنوان و تصریح کرد: آزمایشات علمی نشان میدهد تماس طولانی مدت با بنزن، تأثیرات مخربی را بر روی بافتهای سازنده سلولهای خون خصوصا سلولهای مغز استخوان میگذارد و مهمتر از همه در معرض بنزن قرار گرفتن به صورت طولانی موجب سرطان خون میشود.
وی خاطرنشان کرد: اندازهگیریهای انجام شده در خصوص میزان آلاینده بنزن در سال جاری نشان میدهد میزان این آلاینده حداقل 10 برابر حد مجاز است به شکلی که به ترتیب میزان این آلاینده در ایستگاههای شهر ری، پارک رز، گلبرگ، ژئوفیزیک و اقدسیه بسیار فراتر از حد مجاز است به عنوان مثال میزان این آلاینده در برخی ایستگاهها بیش از 20 برابر حد مجاز اندازهگیری شده است!
یکی از عوامل افزایش «سرطان خون» در پایتخت، آلاینده بنزن است
سرهنگ غلامرضا روشنی، معاون آموزش راهور تهران بزرگ نیز چندی پیش در این خصوص با تاکید بر این که در بحث کاهش آلودگی هوا تعطیل هستیم و هیچ سازمانی به وظیفه خود درست و حسابی عمل نمیکند، گفت: علاوه بر این که نقش گروههای طرفدار محیط زیست کمرنگ است، آموزش و افزایش آگاهی مردم نیز در سطح پایینی قرار دارد، به طوری که باید با افزایش آگاهی به مردم آموخت که یکی از عوامل افزایش «سرطان خون» در پایتخت آلاینده بنزن است و آنها باید کمتر از خودروهای شخصی استفاده و آلودگی هوا را جدی بگیرند.
سمیت خونی و عصبی از عوارض آلاینده سرطانزای شناخته شده بنزن است
دکتر عبداللهی، رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران نیز منبع آلاینده بنزن را سوخت نامناسب خودرو برشمرد و به ایسنا گفت: سمیت خونی و عصبی از عوارض این آلاینده هواست.
وی با تاکید بر ضرورت مراقبت میزان آلاینده بنزن در هوا در ادامه به وجود استانداردهای ERO (اتحادیه اروپا) برای حد مجاز این آلوده کننده هوا اشاره و اظهار کرد: این آلاینده هوا در حد مجاز در سراسر دنیا وجود دارد.
وی با بیان اینکه راه تنفسی 99 درصد موارد تماس با بنزن را تشکیل میدهند، در ادامه راههای دیگر از قبیل جذب گوارشی و پوست را ناچیز دانست.
رئیس انجمن سم شناسی و مسمومیتهای ایران، از ویژگیهای این آلاینده هوا را تجمع در بافت چربی عنوان کرد و افزود: بیتردید به علت تجمع بنزن در بافت چربی، این ماده شیمیایی میتواند برخی از اندامهای بدن را به صورت مزمن به عوارضی دچار کند.
عبداللهی ادامه داد: سمیت بنزن در مرحله نخست بر روی مغز استخوان، سلولهای خونی و تظاهر کم خونی و در مرحله دوم سمیت عصبی و نهایتا سرطان زایی همراه است.
وی افراد مبتلا به بیماریهای قلب و عروق، کودکان و زنان باردار را از افراد در معرض خطر این آلوده کننده شیمیایی برشمرد.
وزارت بهداشت قرار بود همزمان با روز هوای پاک سال گذشته ـ 29 دی ماه ـ تعداد مرگ و میر ناشی از آلودگی هوای تهران را اعلام کند که تا امروز با گذشت یکسال علیرغم قول مسوولان این وعده عملی نشده است و به نظر میرسد علاوه بر این آمار، امسال مسئولان باید تعداد سرطانهای ناشی از آلودگی هوا را نیز به پایتختنشینان اعلام کنند.