همشهری آنلاین: وزیر آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کرد تا 14 میلیون دانش‌آموز را نسبت به پدیده پژوهش و نوآوری و خلاقیت و ابتکار آگاه کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، حمیدرضا حاجی بابایی صبح شنبه در مراسم یازدهمین جشنواره جوان خوارزمی افزود: برای این منظور نیاز است تا اعتبارات پژوهشی کشور افزایش یابد اما میزان بودجه پژوهشی در برنامه چهارم سه درصد از درآمد ناخالص ملی در نظر گرفته شده است که این میزان نیز در برنامه پنجم نیز دنبال می شود.

وی افزود: اگر خلاقیت و ابتکار در مدارس شکل بگیرد در دانشگاهها به اوج قله خود خواهد رسید لذا ریشه همه ابتکارات و خلاقیت ها به مدرسه باز می گردد.

وزیر آموزش و پرورش بهترین راهکار برای رسیدن به خلاقیت در صحنه های ملی و بین ‌المللی را حمایت طویل‌المدت از فناوران کشور دانست و خاطرنشان کرد: بر اساس چشم انداز20 ساله کشور باید رشد 8 درصدی در منطقه را هدف قرار دهیم که این امر جز با فناوری و پژوهش امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: وی افزود: آنچه که در این کشور باید اتفاق بیافتد نهضت بزرگ پژوهشی است و این امر امکان پذیر نیست مگر آنکه شرایط لازم برای شرکت همه افراد در یک رقابت بزرگ فراهم شود.

حاجی بابایی با تاکید بر اینکه در دنیایی زندگی می کنیم که راهی جز پیمودن پژوهش نیست، افزود: انتخاب این مسیر امروزه به یک اضطرار تبدیل شده است چون اعتلا و استقلال یک کشور به پژوهش و فناوری و تولید علمی است.

وی ادامه داد:‌ اگر امروز افتخار می کنیم که دارای فناوری هسته ای از طریق دانش بومی هستیم و این افتخار بزرگ در دنیا جایگاه و مقامی به دست آورده است، از این رو باید همه امکانات کشور بسیج شوند تا کشور به سمت تحقیقات هدفمند برود.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نحوه عملکرد دستگاهها در زمینه بودجه های پژوهشی گفت: در برخی از دستگاهها شاهدیم که این بودجه ها هزینه می شود اما منجر به دستاورد و نوآوری نمی شود که با سازماندهی توسط دولت امروز شاهد پویایی پژوهش در کشور هستیم.

کد خبر 97160

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز