سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

دوچرخه: سه مطلب سینمایی، تلویزیونی و هنری.

بازگشت کوفته‌قلقلی‌ها

دومین قسمت انیمیشن «کوفته‌قلقلی‌ها» ساخته می شود .قسمت اول فیلم‌اواخر فصل تابستان به روی پرده سینماهارفت و بچه‌ها استقبال خوبی از آن کردند. آنها قبل از این، قصه کتاب «کوفته قلقلی‌ها» را خوانده بودند و آشنایی خوبی با شخصیت‌ها و ماجراهای آن داشتند.

این کتاب که «ران بارت» و همسرش آن را نوشته‌اند، یکی از کتاب‌های مورد علاقه کودکان و نوجوانان است. قصه کتاب در باره جوان مخترعی است که یک دستگاه عجیب و غریب خلق می‌کند. این دستگاه می‌تواند نان و غذا تولید کند. اهالی شهر یک روز صبح ناگهان می‌بینند که از آسمان به جای باران، غذا می‌بارد. این شهر همه جا معروف می‌شود و خبرنگاران برای تهیه خبر راهی این شهر می‌شوند.هریک از آدم‌های بانفوذ و سرشناس شهر می‌خواهند از این اوضاع به نفع خودشان استفاده کنند و یک خبرنگار جوان هم می‌خواهد گزارش مفصلی از این اوضاع تهیه کند.

قصه قسمت دوم فیلم از آن‌جایی شروع می‌شود که «کلینت لاکوود»، شخصیت اصلی قصه، و دوستانش سر خانه و زندگی خودشان برگشته‌اند. یک اتفاق تازه کلینت و دوستانش را وارد ماجرای تازه‌ای می‌کند. ولی سازندگان فیلم نمی‌خواهند خط اصلی قصه قسمت جدید را فاش کنند. «فیل‌لرد» و «کریس میلر» که قسمت اول فیلم را کارگردانی کردند، برای کارگردانی دومین قسمت هم دعوت شده‌اند.« بیل هدر»،« آنا فاریس»، «جیمز کان»، «بروس کمپل» و« بنجامین برات» یک بار دیگر به جای شخصیت‌های ریز و درشت انیمیشن صحبت می‌کنند. حال و هوای فیلم شبیه قسمت اول آن خواهد بود.

کریس میلر می‌گوید: «قصه کتاب ران بارت خیلی جذاب است. برای قسمت دوم فیلم ما باید یک قصه تازه خلق کنیم. این قصه ارتباطی به قصه بارت ندارد. فقط شخصیت‌های اصلی قصه خودمان را از قصه بارت قرض گرفته‌ایم و آنها را وارد یک ماجرای تازه می‌کنیم. در حال حاضر، دو فیلم‌نامه‌نویس مشغول نوشتن فیلم‌نامه جدید هستند. این فیلم‌نامه تا یکی، دو ماه دیگر آماده می‌شود.»

این اولین بار نیست که صنعت سینما دنباله‌های انیمیشن‌های موفق خود را تهیه و تولید می‌کند. «قصه اسباب‌بازی»، «شرک» و «عصر یخی» سه تا از کارتون‌های پربیننده سینمایی هستند که استقبال زیاد بچه‌ها و خانواده‌هایشان از آنها، باعث شد تا دو قسمت دیگر از آنها نیز تولید شود.

قسمت تازه «قصه اسباب‌بازی» اوایل سال جدیدی میلادی به روی پرده سینماها می‌رود و قسمت جدید «شرک» هم برای نمایش عمومی در تابستان سال 2011 آماده می شود. این در حالی است که چند فیلم انیمیشن دیگر هم قرار است به صورت مجموعه فیلم در آیند.

کیکاووس زیاری

نابغه‌های کودن

به قدری خنگ هستند که آدم تعجب می‌کند. همیشه هم دردسر درست می‌کنند. اما هر بار به نوعی این دردسرها به پایانی خوش تبدیل می‌شود، و لورل و هاردی برنده داستان می‌شوند.

لورل و هاردی دو کمدینی هستند که شهرت جهانی دارند. این دو در سال ۱۹۱۹ در فیلم «سگ خوش‌شانس» هم‌بازی شدند. ترکیب چاقی و لاغری و از همه مهم تر تضاد عصبانیت و آرامش این دو با استقبال مواجه شد، به طوری که همکاری‌شان حدود 30 سال ادامه یافت.

 

اولین فیلم مشترک لورل و هاردی

نکته جالب در مورد طنزهای این دو  کمدین این است که هرگز کارهایشان توجه منتقدان را جلب نکرد، اما در مقابل، عصبیت هاردی و آرامش لورل حسابی بین مردم طرفدار پیدا کرد. از بین فیلم‌های زیادی که این دو بازی کرده‌اند، تنها فیلم «آزادی» توانست اسکار بگیرد. اسکار بعدی اسکار افتخاری برای استن لورل بود که بعد از مرگ الیور هاردی، برای یک عمر فعالیت هنری دریافت کرد.

«سوپ اردک»، «ملوان، بپا»، «ما را ببخشید» و «احمق‌ها در آکسفورد» از جمله فیلم‌های این دو است. الیور هاردی در سال ۱۹۵۷ در ۶۵ سالگی درگذشت. پس از آن استن لورل در چند فیلم دیگر بازی کرد و سرانجام در  ۱۹۶۵ در سن ۷۴ سالگی چند روز  پس از حمله قلبی در گذشت.

در زمان فعالیت لورل و هاردی، فیلم‌ها به صورت سیاه و سفید ساخته می‌شدند. گرچه دیدن فیلم سیاه و سفید حس وحال خاصی دارد، اما بعد از مرگشان تمام این فیلم‌ها رنگی شدند.

ندا انتظامی

نقاشی آب و آسمان ارزان می‌شود

آنهایی که نقاشی می‌کنند می‌دانند که رنگ آبی معمولاً گران‌تر از بعضی رنگ‌های دیگر است. دلیلش هم گران بودن موادی است که رنگ‌های آبی را با آنها درست می‌کنند. مثلاً رنگ آبی «اولترامارین» که نوعی آبی سیر یا آبی لاجوردی است، از سنگ لاجورد درست می‌شود؛ سنگی قیمتی که در تمام دنیا به نام «لاپیس لازولی» و به عنوان نوعی جواهر شناخته شده است. بعضی از رنگ‌های آبی هم مشکلات خاص خودشان را دارند؛ مثلاً بعضی از آنها سمی هستند، مثل «آبی کبالت» که گاهی می‌تواند بیماری‌زا باشد یا «آبی پروسی» که می‌تواند سم سیانید تولید کند. بعضی از رنگ‌های آبی کیفیت خوبی ندارند و زود محو می‌شوند. بیشتر رنگ‌های آبی‌ای هم که از منابع طبیعی گرفته می‌شوند وقتی ماده‌ای اسیدی به آنها می‌خورد یا در معرض حرارت قرار می گیرند، ترک می‌خورند و به‌راحتی از روی نقاشی می‌ریزند. خلاصه این که رنگ‌های آبی‌ای که برای نقاشی درست می‌شوند
پر دردسرند و کار با آنها راحت نیست. برای همین هم وقتی تعدادی از شیمی‌دان‌ها در دانشگاه اُرِگُن موفق شدند نوع جدیدی از رنگ آبی را در آزمایشگاهشان درست کنند، خیلی خوشحال شدند؛ مخصوصاً که این دانه‌های رنگی بادوام و درخشان را کاملاً اتفاقی کشف کردند.

نمونه‌ای از سنگ لاجورد

آنها داشتند اکسید منگنز را که سیاه‌رنگ است، با مواد شیمیایی دیگر ترکیب می‌کردند تا به ماده‌ای دست پیدا کنند که ویژگی‌های جدید الکترونیکی مورد نظر آنها را داشته باشد. در حین انجام همین آزمایش‌ها بود که ناگهان «مَس سابرامانیان»، استاد علم مواد این دانشگاه، متوجه شد نمونه‌ای که یکی از فارغ‌التحصیلان درست کرده  آبی‌ رنگ است.

آنها آزمایش‌های دیگری را روی این ترکیب انجام دادند و متوجه شدند که در حرارت خیلی بالا، حدود دوهزار درجه فارنهایت، شکلی کریستالی پیدا می‌کند، مثل بلور، و یون‌های منگنز آن موج‌های نور سفید را جذب و تنها موج آبی‌رنگ را منعکس می‌کنند، در نتیجه به رنگ آبی دیده می‌شوند. وقتی این ماده سرد می‌شود، این ویژگی‌اش را حفظ می‌کند.

دانشمندان در ادامه کارشان به این نتیجه رسیدند که این رنگ آبی هیچ خطری برای سلامتی ندارد و با گذشت زمان هم درخشندگی و کیفیتش را از دست نمی‌دهد. حالا آنها دارند سعی می‌کنند برای تولید این ماده به جای اکسید منگنز، از اکسید آلومینیوم استفاده کنند که همان ویژگی را دارد، اما ارزان‌تر است و باعث می‌شود قیمت رنگ آبی تولید شده مناسب تر باشد.

آتوسا رقمی

کد خبر 97317

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز