جمعه ۲۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ای کی آنتونی (AK Antony) وزیر دفاع هند اعلام کرد این کشور 30 هزار نیروی خود را از منطقه تحت کنترل خود در کشمیر، به خاطر کاهش سطح خشونت خارج می‌کند.

خبرگزاری آلمان از دهلی نو گزارش داد، این خروج یکی از بزرگ‌ترین موارد خروج نیروها از منطقه هیمالیایی کشمیر، یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان در سال‌های اخیر است.

حدود نیمی از یک میلیون نیروی گشتی هند در منطقه تحت کنترل هند در کشمیر و جمعیت محلی که بیشترشان مسلمان هستند، اغلب متهم به نقض حقوق بشر شده‌اند.
آنتونی به خبرنگاران گفت: "ارتش هند به ابتکار خود دو لشکر (30 هزار نیرو) خود را خارج کرده است. سال گذشته یک لشکر خارج شد و امسال هم دومین لشکر خارج شده است."

وزیر دفاع هند گفت این نیروها به خاطر بهبود اوضاع منطقه را ترک کرده‌اند.

آنتونی افزود: "هر زمان احساس کنیم که اوضاع بهبود یافته یا رو به بهبود است، حضور ارتش را در این منطقه کاهش می‌دهیم ... زیرا اساس حضور نیروهای مسلح مقابله با تروریسم در این منطقه است."

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، این نیروها از راجوری و پونچ واقع در بخش‌های جنوبی کشمیر در قالب اقدامی به منظور جلب اعتماد جدایی‌طلبان کشمیری، به ویژه تندروها برای پیشبرد گفت‌وگوهای صلح خارج شده‌اند.

کشمیر ریشه تنش میان هند و پاکستان، دو همسایه اتمی بوده است.

این دو همسایه بر بخش‌هایی از کشمیر کنترل دارند، اما هر دو مدعی حاکمیت بر کل آن هستند. هند و پاکستان سه جنگ را از زمان استقلال در سال 1947 پشت سر گذاشته‌اند که دو مورد از آن بر سر کشمیر بوده است.

دهلی نو بارها اسلام‌آباد را به دامن زدن به شورش جدایی‌طلبان در بخشی از کشمیر که تحت کنترل آن کشور است، متهم کرده است. خشونت‌ها در کشمیر در دو دهه اخیر بیش از 45 هزار کشته بر جا گذاشته است.

کد خبر 97589

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز