شنبه ۵ دی ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جوانان، افراد بچه‌دار و افراد کمتر تحصیل‌کرده با احتمال بیشتری خشمگین می‌شوند.

 به گزارش لایوساینس در یک نظرخواهی  ملی بر روی 1800 آمریکایی 18 ساله و بالاتر در مورد این که چگونه و در چه اوقاتی عصبانی می‌شوند، مورد سوال قرار گرفتند.

این عواطف خشمگینانه از دلخوری خفیف تا داد و بیدار کردن و احساسات عصبانیت شدید متفاوت بود.

با وجود اینکه خشم یک عاطفه عادی انسانی است، در صورتی که برای مدت بیش از حد درازی فرد را دچار خود کند،‌ می‌تواند زیانبار باشد. و یک بررسی نشان داده است  افرادی که خشم خود را ابراز می‌کنند، ممکن است بیشتر از افرادی که آن را سرکوب می‌کنند، عمر ‌کنند.

نتایج این نظرخواهی که در سال 2005 انجام شد و سال آینده منتشر خواهد شد، چندین رابطه کلیدی با خشم را نشان داد.

از جمله اینکه افراد زیر 30 سال نسبت به افراد با سن بیشتر،‌ همه اشکال خشم یا فشار در موارد بیشتری تجربه می‌کنند. این امر عمدتا به خاطر این حقیقت است که افراد جوان با احتمال بیشتری تحت تاثیر سه عامل استرس‌زای اصلی قرار می‌گیرند که می‌تواند احساسات خشمگینانه را برانگیزد: فشار زمانی، مشکلات اقتصادی، تعارض بین‌فردی در محل کار.

این بررسی نشان داد فشار زمانی قوی‌ترین رابطه را با خشم دارد، به خصوص در شکل‌های خفیف خشم که "احساس دلخوری" نامیده می‌شود.

افرادی که تحت فشار مالی هستد گرایش دارند که میزان‌های بالاتر خشم را گزارش کنند. تاثیر مشکلات مالی بر بروز خشم در میان زنان و بزرگسالان جوان شدیدتر بود.

این بررسی همچنین نشان داد بچه دار بودن نیز با احساسات و رفتارهای خشم‌آلود، مانند داد و بیداد کردن به خصوص در زنان همراهی دارد.

این پژوهشگران می‌گویند گرچه واضح است که بچه‌‌دار شدن با لذات و سودمندی‌های بسیار همراه است، اما جنبه‌های دیگر پدرو مادر شدن، مانند تربیت کردن کودک و جلوگیری از رفتارهای بد او ممکن است عواطف خشم  و دلخوری را برانگیزد.

افرادی که میزان تحصیلات کمتری داشتند، نیز با احتمال بیشتری احساسات خشم را گزارش کردند و با و با احتمال کمتری نسبت به موقعیتی که آنها را خشمگین کرده بود، به طور موثر پاسخ می‌دادند (برای مثال، صحبت کردن در مورد آنچه آنها را خشمگین کرده بود).

به گفته این پژوهشگران این یافته‌ بر اهمیت تحصیلات بیشتر تاکید می‌کند. به گفته آنها تحصیلات با احساس کنترل شخصی بیشتر همراهی دارد، و احتمالا به همین دلیل است که افراد با تحصیلات بالاتر گرایش دارند که خشم خود را به شکلی موثر و غیرمنفعل تحت کنترل درآورند.

مشروح یافته‌های این پژوهشگران در فصلی از "کتاب بین‌المللی خشم" که در ژانویه 2010 منتشر خواهد شد، ارائه خواهد شد.

کد خبر 98101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز