رسانه - سواد رسانهای
-
رسانه و سوگیری تایید
هر کدام از ما هر روز صبح با تعصبهای ذهنیمان از خواب بیدار میشویم. از آنجایی که مغز ما به صرفهجویی در زمان علاقه دارد، دچار سوگیری تأیید میشویم. سوگیری تأیید چیست و رسانهها چگونه به آن دامن میزنند؟
-
هک مغزی
هک مغزی چیست؟ شرکتهای بزرگ فناوری چگونه توانستهاند ما را به صفحه موبایل بچسبانند؟
-
کاری که اینترنت با ذهن ما میکند
بهترین کاری که برای ذهنمان میتوانیم انجام دهیم این است که هر روز زمانی را برای از برق کشیدن وسایلمان و آرامش و تمرکز بر روی چیزی در زمانی معین پیدا کنیم.
-
اخبار جعلی خطرناکند!
۳ شگرد برای شناسایی خبرهای جعلی
سالیان درازی است که انتشار اطلاعات گمراهکننده و بدتر از آن، اخبار جعلی به معضلی جدی در اجتماع و سیاست تبدیل شده است. انتشار مداوم اطلاعات نادرست چه به صورت آنلاین و خبری و چه در میان مردم، تأثیرات منفی متعددی دارد که باید با توسعه مهارتهای فراشناختی فردی بر آن غلبه کرد زیرا چاره دیگری نداریم!
-
چه کسی حقیقت را میگوید؟
-یادتون میاد میگفتن توی ماجرای پیروزی ترامپ بر هیلاری کلینتون، پای نفوذ اطلاعاتی روسیه در میون بود؟
-
دروغ شیرین یا حقیقت تلخ؟
گاهی اوقات پیش میاد که ما دوست داریم یه اتفاقی اون طور که ما میخوایم پیش بره، اما واقعیت همیشه خودشو با خواست ما منطبق نمیکنه!
-
درباره ماشین تبلیغاتی اسرائیل چه می دانیم؟
اسرائیل جنگ تبلیغاتی را درست زمانی که اولین بمب را بر روی خانههای مسکونی در غزه رها کرد، باخت.
-
جولان گروه های خانوادگی در شبکه های اجتماعی
تشکیل گروههای خانوادگی در شبکه های اجتماعی، دورهمیهای حضوری و مهمانیهای بزرگ خانوادگی و خویشاوندی را تحتالشعاع خود قرار داده و در مواردی مناسبات خانوادگی پیشین را به کلی دگرگون کرده است.
-
انسانرسانه غزه، پیروز در جنگ روایت ها
دکتر محمد لسانی، استاد سواد رسانه دانشگاه درباره موضوع غزه و اهمیت رسانهها میگوید: «تا میزان قابل ملاحظهای، اسرائیل و متحدانش در جنگ رسانهای غزه ناکام ماندهاند چرا که در عصر «رسانههای اجتماعی» به جای «رسانههای مسلط» اصحاب قدرت نمیتوانند فیلترینگ پنهان (shadowban) خود را داشته باشند.»
-
تحقیق کن، تقلید نکن!
دیدین وقتایی که سردرگم هستیم و نمیدونیم چکار باید بکنیم سریع نگاهمون میره سمت نظرات دیگران؟ خیلی وقتها فکر میکنیم وقتی بیشتر آدمها یه کاری رو انجام میدن حتما اون کار درسته، اما این یک خطای ذهنیه که بهش میگن سوگیری "اثبات اجتماعی".
-
دروغ بزرگی به نام حریم خصوصی را باور نکنیم
بهتر است بهخودمان دروغ نگوییم چون دیگر از حریم خصوصی بهمعنای واقعی کلمه خبری نیست. رسانهها مدتهاست به جمعآوری، ذخیره، بازیابی و کنترل اطلاعاتی ما اشتغال دارند و شمار زیادی از رسانهها و شبکههای اجتماعی اطلاعات ریز زندگی ما را در اختیار دارند.
-
در نشست نقد و بررسی کتاب «فراتر از اخبار جعلی» مطرح شد؛
رسانه از جنس قدرت است و اخلاق باید آن را کنترل کند | قطبی شدن جامعه ایرانی
نشست نقد و بررسی کتاب «فراتر از اخبار جعلی» با حضور مترجم اثر و کارشناسان این حوزه روز سه شنبه ۲۸ آذر در مؤسسه همشهری برگزار شد.
-
چگونه مهارت تعبیر پیامها و اطلاعات را کسب کنیم؟
در عصر اطلاعات و ارتباطات، با توجه به سیل عظیم اطلاعاتی که از سوی رسانهها به سمت مخاطبین در جریان است، ضروریترین و اولین مهارت جهت آموزش، مهارت سواد رسانهای و اطلاعاتی است تا افراد توانایی بهرهگیری و استفاده صحیح از این اطلاعات را داشته باشند.
-
به دام افتاده در حباب
همه ما ذاتا دوست داریم با آدمهایی در ارتباط باشیم که مثل ما فکر میکنند. خیلی هم تفاوتی ندارد این ارتباط در واقعیت باشد یا فضای مجازی! در این میان باید مراقب باشیم که درگیر حباب اطلاعاتی در فضای مجازی نشویم.
-
آیا احساسات مسری هستند؟
میدونستین خیلی از احساسات ما مثل «ویروس» مسری هستند؟ مثلا همین خندیدن. وقتی به لبخند بقیه نگاه میکنیم، ناخودآگاه خنده روی لبامون میشینه. حالا تصور کنید اگه توی محیط پر از خشونت باشیم، ممکنه چه بلایی سرمون بیاد؟!
-
از حمله زامبی ها خبر دارید؟ | کودکان و نوجوانان شکار اصلی زامبی ها
دیروز با ترند شدن آهنگ «نرو سمیه...» بر سر زبانها افتاده بود و امروز با ویرال شدن موزیک ویدئو «خاله لیلا...» و استفاده تبلیغاتی از نام و پوستر یکی از فیلمهای سینمایی روز، به شهرت رسیده است.
-
سواد جدید برای جهان معاصر
نشست رونمایی از کتاب سواد رسانه ای با حضور مهدی فروتن مترجم کتاب و مسعود کوثری استاد دانشگاه در موسسه همشهری برگزار شد.
-
رسانه؛ عامل افزایش اوتیسم
محمدرضا بیگدلی ، استاد دانشگاه شهید بهشتی از افزایش اوتیسم در میان کودکان با توسعه رسانه ها سخن گفت.
-
تأثیر رسانه به اندازه مواد مخدر است
محمدرضا بیگدلی ، استاد دانشگاه شهید بهشتی از تأثیرات مخرب رسانه و تمثیل آن به مواد مخدر سخن گفت.
-
سلسه نشست های «علوم شناختی و رسانه» همشهری
تأثیر رسانه می تواند به اندازه مواد مخدر باشد | رسانه آمار اوتیسم و بیش فعالی را افزایش داده است
نشست «آشنایی با سندروم صفحات الکترونیک» یکشنبه ۲۸آبان در مؤسسه همشهری برگزار شد. در این نشست، محمدرضا بیگدلی، استاد علوم اعصاب دانشگاه شهیدبهشتی به سخنرانی پرداخت.
-
اتاق هیپنوتیزم
افتتاح MSG Sphere در شهر لاس وگاس آمریکا | سازندگان سازه کروی شهر لاس وگاس به دنبال چه هستند؟
اخیراً خبر پایان ساخت و افتتاح سازه غولپیکر کروی با نام MSG Sphere در شهر لاسوگاس آمریکا توجهات بسیاری را به سمت خود جلب کرده است. بزرگترین نمایشگر LED که تاکنون ساخته شده در این سازه قرار داده شده است.
-
نقش رسانههای اجتماعی و ارتباط تنگاتنگ آن با غزه | چرا اسرائیل موفق به کنترل رسانه و افکار عمومی جهان نشد؟
با گذشت چهل روز از جنگ اسرائیل و غزه، به نظر میرسد این رژیم با وجود تلاش زیاد، از تسلط بر فضای رسانهای و افکار عمومی ناکام مانده است اما علت این ناکامی را با نگاهی به تاریخ رسانه و عملکرد آن میتوان تا حدودی پیدا کرد.
-
یک کارشناس رسانه در گفتوگو با همشهریآنلاین پاسخ داد
چرا جبههمقاومت پیروز «نبرد روایتها» است؟ | رسانههای مقاومت به بلوغ رسیدهاند
گسترش روزافزون تظاهرات ضدصهیونیستی در حمایت از مردم مظلوم فلسطین درحالی این روزها در شهرهای مختلف جهان ادامه دارد که کارشناسان معتقدند دست بالای جبههمقاومت در نبرد رسانهای با صهیونیستها، صدای مظلومیت غزه را به سراسر جهان رساندهاست.
-
سلسله نشستهای «علوم شناختی و رسانه» همشهری
موسسه همشهری برگزار میکند | نشست «آشنایی با سندروم صفحات الکترونیک»
نشست «آشنایی با سندروم صفحات الکترونیک» یکشنبه ۲۸ آبان در مؤسسه همشهری برگزار میشود. محمدرضا بیگدلی، دانشیار دانشگاه شهید بهشتی در این نشست سخنرانی خواهد کرد.
-
در نشست نقد و بررسی کتاب «اشتباه پراکنی» مطرح شد
مقابله با اشتباه پراکنی | چرا شبکه های اجتماعی ما کپی هستند؟
نشست نقد و بررسی کتاب «اشتباه پراکنی» سهشنبه ۱۶ آبان در مؤسسه همشهری برگزار شد. در این نشست، آقای مهدی فروتن، مترجم کتاب و آقای حسن خجسته، استاد دانشگاه به طرح دیدگاههای خود درباره موضوعات این کتاب پرداختند.
-
سوگیری «لنگر انداختن»
چطور فریب نخوریم؟ (۵)
ذهن ما تمایل دارد نخستین اطلاعاتی که به آن ارائه میشود را بپذیرد و زحمت کسب اطلاعات بیشتر را بهخود ندهد. یعنی در همان ابتدا با ورود نخستین اطلاعات، لنگر خود را بیندازد و آرام بگیرد.
-
هولوکاست واقعی؛ هولوکاست رسانهای
رازهایی از هولوکاست که نمی خواهند شما بدانید
واژه «هولوکاست» که به انگلیسی Genocide تلفظ میشود، به معنای نسلکشی است. اما درباره آن، رازهایی وجود دارد که به ما نمی گویند.
-
ترفندهای دروغپراکنی غرب علیه فلسطین
افشاگری رسانه های معروف جهان از روش های دروغ پراکنی حامیان اسرائیل
در روزهای اخیر رسانههایی همچون الجزیره، گاردین و پولیتیکو به نکات جالب درباره ترفندهای رسانهای که توسط رسانههای غربی برای پوشاندن جنایات رژیم صهیونیستی استفاده میشود، پرداختهاند.
-
چطور فریب نخوریم؟ (۴)
تفاوت «دانایی حقیقی» با «توهم دانایی»
اثر «دانینگ-کروگر» یکی از خطاهای شناختی رایج است که میگوید اشخاص، با کمی یادگیری در یک رشته، میتوانند دچار توهم تخصص و خبرگی در آن زمینه شوند. در واقع در چنین شرایطی، توهم دانایی جایگزین دانایی حقیقی میشود.
-
انتشار ۲ کتاب جدید در حوزه سواد رسانه توسط انتشارات همشهری | حقیقت را اینگونه بیابید
انتشارات همشهری دو کتاب جدید در حوزه سواد رسانه منتشر کرده است که هر یک در جایگاه خود جای تأمل و مطالعه و مراجعه دارد.