همشهری آنلاین: اولین سفری ماجراجویانه به دور دنیا توسط دو خلبان که قرار است طی پنج‌ماه هواپیمایی تماما خورشیدی را هدایت کنند، با حضور پرنس موناکو در مرکز کنترلی در همین‌کشور و از مبدا دوبی در امارات آغاز شد.

براساس گزارش BBC، این هواپیما که سولار ایمپالس ۲ نام دارد، سفر خود را از دوبی و با هدایت تیمی از مرکز کنترل پروژه در موناکو آغاز کرد و اکنون عازم مسقط در عمان است. طی پنج ماه آینده این هواپیما از قاره‌ای به قاره‌ای دیگر سفر خواهدکرد و از فراز اقیانوس‌های اطلس و آرام خواهد گذشت.

خلبان اول این هواپیمای تک‌نفره، اندره بورشبرگ نام دارد اما طول این سفر خلبانی دیگر به نام برتراند پیکارد با او همکاری خواهدکرد زیرا این سفر یکسره نبوده و در نقاطی از جهان جهت تعمیر و استراحت، توقف خواهدداشت. بورشبورگ پیش از آغاز پروازش به خبرنگاران گفت اطمینان دارم هواپیمایی بسیار ویژه را در اختیار داریم که می‌تواند ما را برفراز اقیانوس‌های پهناور ببرد.

بخش اول سفر به سوی عمان، ۱۲ ساعته خواهد بود و طی این مدت هواپیمای خورشیدی سولار ایمپالس ۲ درحدود ۴۰۰ کیلومتر را طی خواهدکرد.

این سفر در تاریخ تکنولوژی انرژی خورشیدی لحظه‌ای به‌یادماندنی خواهد بود، زیرا پیش‌بینی می‌شود انرژی خورشیدی تا سال ۲۰۵۰ به اصلی‌ترین منبع انرژی در جهان تبدیل خواهدشد.

پروژه سولار ایمپالس تاکنون رکوردهای مختلفی را به ثبت رسانیده‌است که از آن جمله می‌توان به به عبور از فراز آمریکا در سال ۲۰۱۳ اشاره کرد. اما سفر به دور دنیا ماموریتی دشوارتر است که به هواپیمایی بزرگتر از قبل نیاز دارد. این هواپیمای جدید از طول بالی برابر ۷۲ متر برخوردار است، یعنی طولانی‌تر از طول بال جامبوجت ۷۴۷، با این‌همه وزن آن تنها ۲.۳ تن است؛ زیرا سبک‌وزنی‌ از نکات حیاتی در موفقیت این پرواز است.

بر روی بال‌های این هواپیما ۱۷ هزار سلول خورشیدی تعبیه شده‌است تا انرژی خورشید را درون باتری‌های لیتیومی ذخیره ساخته و انرژی مورد نیاز پروازهای شبانه را تامین کنند. پرواز در طول شب بسیار پراهمیت است زیرا خلبان‌ها باید از روی اقیانوس آرام و اطلس عبور کنند. سرعت آرام این هواپیما به این معنی است که این بخش از سفر چند شبانه‌روز ادامه خواهد داشت و دو خلبان باید در تمامی طول این مدت بیدار و هشیار باشند. این دو تنها اجازه دارند تا بیست دقیقه بخوابند و سختی‌های فیزیکی حضور در کابین ۳.۸ متر مکعبی خلبان را نیز تحمل کنند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha