شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین : هشت روز مانده به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه سگولن روایال از حزب سوسیالیست و فرانسوا بایرو از حزب اتحاد برای دموکراسی در هتل پاریس مناظره برگزار کردند.

به نوشته ال موندو، این اول باری است که یک کاندیدای ریاست جمهوری با یک کاندیدای حذف شده از دور انتخابات به مناظره پرداخت. این مناظره در شرایطی برگزار می‌‌شود که روآیال هشت روز دیگر باید با نیکلا سارکوزی کاندیدای حزب اتحاد برای نهضت مردمی بر سر راهیابی به کاخ الیزه به رقابت بپردازد.

مناظره اخیر که به مدت دو ساعت ادامه یافت از طریق شبکه‌های تلویزیونی BFM TV و RMC پخش شد.

سگولن رویال درباره این مناظره گفت: این گفتگویی از پیش تعیین شده نبود(روایال به جای مناظره از کلمه گفتگو استفاده کرد) این دیدار تنها برای خروج دو جناح سیاسی از رویارویی انجام گرفت.اشاره روایال به اختلافات میان جناح‌های چپ و راست بود.

روزنامه فیگارو در این باره در سایت اینترنتی خود نوشته‌است: روآیال با هدف آگاهی از این که دو جناح سیاسی می‌توانند بر سر چه مسائلی جهت پیمودن یک مسیر مشترک به توافق برسند، با رقیب انتخاباتی دور قبل خود به گفتگو نشست.

طی این مناظره دو رهبر سیاسی در مورد لزوم انجام اصلاحات در نهاد‌های سیاسی و گشودن راهی به سمت ایجاد جمهوری ششم اتفاق نظر داشتند. با این حال دو طرف در زمینه مسائل اقتصادی نظرات متفاوتی ارائه دادند.

به اعتقاد کارشناسان هدف غایی روایال از برگزاری این مناظره جذب نزدیک به هفت میلیون رایی است که فرانسوا بایرو در دور اول انتخابت از آن خود کرده بود.

در واقع روآیال قصد دارد نظر طرفداران بایرو را جهت فائق آمدن بر سارکوزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به خود جلب کند.

سارکوزی اما روز شنبه اعلام کرد: محتوای مناظره میان و بایرو و روآیال برایش جالب نبوده. او در ادامه به طعنه از این مناظره به عنوان ترفند سیاسی کوچک بایرو و روایال یاد کرد.

سارکوزی که به همراه ژان لویی بورلوو وزیر اشتغال و همزیستی اجتماعی فرانسه در والنسین در شمال این کشور به سرمی‌برد، در ادامه و با اشاره تلویحی به مناظره بایرو-روآیال گفت: ترجیح می‌دهم روی زمین و میان فرانسویان باشم.

قرار بود مناظره اخیر میان دو نماینده جناح راست و چپ از طریق کانال پلوس، از مهمترین و مشهورترین شبکه‌های تلویزیونی فرانسه پخش شود که در نهایت تصمیم بر لغو پخش این مناظره از کانال پلوس گرفته شد.

بایرو سارکوزی محافظه کار را متهم کرده است که با اعمال نفوذ از پخش این برنامه از یکی از معتبرترین شبکه‌های تلویزیونی فرانسه جلوگیری کرده است.

کد خبر 20657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز