پنجشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۸ - ۱۴:۰۱
۰ نفر

دوچرخه: آثار خبرنگاران نوجوان و یادداشت نفیسه مجیدی‌زاده، مسئول این بخش از آثار نوجوانان، درباره آنها

دریاچه را دزدیدند!

- شنیدم باز آبروریزی کردی توی آسانسور گفتی به سلامتی راننده صلوات!

- (با خنده) از دست تو مژده. حالا کی برویم؟

- هر وقت ماشین پدرت آماده باشد.

- ببینم مگر قرار نبود با ماشین پدر تو برویم؟

- نه دیگه بعد قرار شد با ماشین شما بریم. می‌دونی که ما بنزین نداریم.

- خیلی خوب بابا خسیس!

جمعه ساعت 11

- و... اونجا رو مژده!

- وای خدا دریاچه‌مون رو دزدیدن!

- بعد از سه سال که آمدیم اینجا اصلاً انتظارش رو نداشتم.- من هم همین‌طور. حالا چی کار کنیم؟ برگردیم؟

- این همه راه اومدیم دوباره برگردیم؟! بهتره چادر بزنیم بنشینیم به دور و برمون نگاه کنیم.

عکس: عباس فرشی

کاظم داشی، ساعت 1 ظهر

- الناز دیگه واقعاً داره حوصله‌ام سر می‌ره.

- من هم همین‌طور. ببینم تو چه‌قدر از دریاچه می‌دونی؟

- بسیار فراوان فقط اطلاعاتم رو تو خونه جا گذاشتم.

- پس گوش کن:

دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه ایران و دومین دریاچه شور جهان است. آب این دریاچه بسیار شور است و عمدتاً از رودخانه‌های «زرینه رود»،« سیمینه رود»، «باراندوز»، «شهر چای»، «نازلو» و «زولا» تغذیه می‌شود. این دریاچه بزرگ‌ترین آبگیر دائمی جانوران در ایران به شمار می‌رود. شوری آب این دریاچه دو برابر آب اقیانوس‌هاست. به این دلیل، هیچ ماهی و نرم‌تنی در آن زندگی نمی‌کند، به جز نوعی سخت‌پوست. آب آن هیچ وقت یخ نمی‌زند و شنا کنندگان به راحتی می‌توانند روی آب‌ دریاچه شناور بمانند. گل دریاچه خمیری، سیاه رنگ و جزو گل‌های «کلروره» است و دارای خاصیت‌های درمانی برای بیماری‌هایی چون رماتیسم، آرتروز و بعضی بیماری‌ها ست.

- بقیه اش رو گوش کن:

نام کهن این دریاچه«چی چست» بوده، دریاچه «چی چست» در اسطوره‌های ایرانی نقشی بنیادین دارد. متأسفانه دریاچه با تهدید جدی رو به روست و روز به روز خشک‌تر می‌شود. میزان نمک آن بیش از پیش شده و فکر نمی‌کنم که بتوان در آن شنا کرد.
مژده که تا آن لحظه پشتش به من بود و به اطراف نگاه می‌کرد، برگشت و گفت:

- مگه مردم روتوی آب نمی‌بینی که این حرف رو می‌زنی؟

- بقیه‌اش جالب‌تره؛ گوش کن:

از ویژگی‌های مهم این دریاچه وجود دو نوع محیط‌زیست آبی و خاکی است. در محیط آبی جلبک و نوعی سخت پوست موسوم به «آرتیمیا» و «اومیانا» زندگی می‌کنند. این سخت پوست غذای تعدادی از پرندگانی است که در جزیره های دریاچه ارومیه تخم‌گذاری و زندگی می‌کنند. مهم‌ترین این جزایر عبارت اند از:

1- جزیره کبودان

2- جزیره اشک

3- جزیره اسپیر

4- جزیره آرزو

5- و جزیره نه‌گانه («دقوزلار» در زبان ترکی)

عکس: حامد حق دوست

- حالا اینا رو از کدام کتاب می‌خونی؟

- همین کتاب جغرافیامون که دوم دبیرستان خوندیم.

- آهان جغرافیای استان. می‌گم آخه مطالب برام آشناست! الی به سرم زده برم به این مردم بپیوندم.

الناز کاظمی، خبرنگار افتخاری  از ارومیه

نکته

شما به دیدن دریاچه ارومیه رفته اید اما در گزارش شما، هیچ توصیفی از دریاچه نیست!فقط اطلاعاتی داده‌اید که در کتاب ها هم می‌توان آن را پیدا کرد.شما آنجا چه دیدید؟دریاچه را دزدیدند؛ فقط همین!کاش از خشکی و کم‌آبی آن می‌نوشتید، از مشاهدات سه سال قبل و الانتان. و بسیاری از کلمات و واژه های روزمره، جایی در فرهنگ مکتوب به‌ویژه روزنامه‌ها ندارند که البته ما آنها را از گزارش شما حذف کردیم.

از بچگی عاشقش بودم

  • خودتان را معرفی کنید.

محسن دستوارد هستم، 29 ساله، قهرمان کیک بوکسینگ و عضو تیم ملی، دارنده‌ مدال نقره 2003 آسیا و طلای 2002 و برنز 2009 جهانی. حدود 6 سال است در آتش‌نشانی کار می‌کنم و عاشق شغلم هستم.

  • چی شد که آتش‌نشان شدید؟

از بچگی عاشق‌ آتش‌نشانی بودم، اتفاقی با یکی از مأموران آتش‌نشانی برخورد کردم و در مورد شغلش سؤال کردم و علاقه‌ام به این شغل بیشتر شد.

  • در خانواده، چه کسانی با شما مخالفت می‌کردند؟

اوایل مادرم با من مخالفت می‌کرد ولی بعد با پافشاری من و داشتن آمادگی جسمانی خوب موافقت کردند و هنوز هم وقتی متوجه می‌شوند، مأموریت می‌رویم با من تماس می‌گیرند و احوالم را می‌پرسند.

  • اگر آتش‌نشان نمی‌شدید چه کاره می‌شدید؟

اگر آتش ‌نشان نبودم، مطمئناً دنبال شغلی می‌رفتم که در آن کمک به مردم باشد مثل پرستاری.

  • به نظر شما کدام شغل از همه سخت‌تر است؟

خنثی کننده‌های بمب؛ چون اولین اشتباه آنها آخرین اشتباهشان می‌شود.

  • زندگی آتش‌نشان چگونه است؟

مشکلات خاص خود را دارد مثلاً یک آتش‌نشان شب‌ها کنار خانواده‌اش نیست که اگر برای آنها اتفاقی بیفتد کمک‌شان باشد.

عکس: سمیرا محبی زاهد

  • آیا آتش‌نشانی متقاضی نوجوان می‌پذیرد؟

بله، ما آتش‌نشان داوطلب داریم و بدون محدودیت سنی کلاس‌هایی برگزار می‌شود. داوطلبان حدود دو ماه آموزش می‌بینند و مدرک دریافت می‌کنند. آنها با ارائه مدرک، می‌توانند در جاهایی که اتفاق خاصی افتاده است،به دیگران کمک کنند.

  • برخورد مردم با شما آتش‌نشان‌ها چگونه است؟

مردم همیشه به ما لطف دارند چون می‌دانند که ما با عشق به آنها کمک می‌کنیم و با تمام وجود و از جان گذشتگی، وظایف خود را انجام می‌دهیم. برای همین هم ما را شرمنده‌ لطف خود می‌کنند. ما همیشه برای خدمت‌گزاری آماده‌ایم و بی‌قراری می‌کنیم.

  • یک خاطره از زمانی که در آتش‌نشانی بودید تعریف کنید.

حدود دو سال پیش یکی از بچه‌های فال فروش جلوی دانشگاه امام صادق توی چاهی افتاد که حدود 15 متر ارتفاع و قطر کمی داشت. دوست‌های آن پسر تا دم ایستگاه دویدند ما هم به آن‌جا رفتیم. خواهش کردم که من توی چاه بروم وقتی رفتم پایین با آن پسر حرف زدم تا آرام شود. کلاهم را به او دادم بعد آوردمش بالا. پای راستش شکسته بود ولی وقتی خانواده‌اش او را دیدند خیلی خوشحال شدند و از من تشکر ‌کردند. در آن موقع حس خیلی خوبی به من دست داد.

  • و حرف آخر؟

از همه مردم می‌خواهم که از پیش آمدن اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی جلوگیری کنند و به توصیه‌های ایمنی و بقیه مسائلی که از طریق بروشورهای تبلیغاتی و رسانه‌ها آموزش داده می‌شود، توجه کنند.

مریم طالبی از تهران

نکته

در واقع لید یا مقدمه ، خلاصه مهم ترین بخش خبر یا مطلب شماست.  معمولاً جالب ترین و پرهیجان ترین بخش یا تازه ترین رخداد ، خلاصه یا بخشی از مطلب را در لید می نویسند . ضمن این که لید باید کوتاه و رسا باشد.

هر مطلبی نیاز به یک مقدمه دارد .در مقدمه یک گفت و گوی مطبوعاتی،معمولاً مصاحبه شونده را معرفی می کنید و دلیل انتخاب او را برای گفت وگو شرح می‌دهید تا سؤال تان را با «خودتان را معرفی کنید»شروع نکنید.

کد خبر 100398

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز