سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۸
۰ نفر

همشهری‌آنلاین - محسن احمدی: بیش از 4 سال است که دوستداران میراث فرهنگی در سراسر جهان با مراجعه به صفحه میدان امام اصفهان (نقش جهان) در سایت میراث جهانی، یونسکو با تصاویر مسجد جامع اصفهان رو به رو می‌شوند

 این اشتباه یونسکو کوچکترین واکنشی را از سوی مسئولان ایرانی به همراه نداشته است.

به گزارش CHN، اوایل بهمن‌ماه سال گذشته خبری روی خروجی خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ قرار گرفت که حکایت از اشتباهی برزگ در معرفی میدان نقش جهان در سایت میراث جهانی یونسکو داشت. بازدیدکنندگان از وب‌گاه میراث جهانی هنگامی که به صفحه میدان نقش جهان می‌روند با تصویری از مسجد جامع اصفهان رو به رو می‌شوند.
 
همچنین در گالری عکس‌های میدان نقش جهان نیز 11 تصویر موجود است که 6 عدد از آنها تصاویر مسجد جامع اصفهان است. چنانچه به تاریخ به روز رسانی تصاویر نیز دقت کنید متعلق به 2006/5/1 است. این تاریخ بدان معناست که بیش از 4 سال  است که بازدیدکنندگان از سایت میراث جهانی، توضیحات میدان نقش جهان در کنار تصاویری از مسجد جامع اصفهان مشاهده می‌کنند.
 
گفتنی است میدان نقش جهان به دستور شاه عباس اول صفوی، قبل از اینکه شهر اصفهان به پایتختی انتخاب شود، در قرن یازدهم هجری قمری به جای میدان کوچکی که از دوران تیموریان باقی مانده بود ساخته شد. این میدان با طول تقریبی 507 متر و عرض 158 متر در چهار گوشه خود، 4 اثر تاریخی را در خود جای داده است که بزرگترین و با شکوهترین شاهکارهای هنری دوران صفویه هستند. این بناهای چهارگانه در شرق مسجد شیخ لطف‌الله، در غرب کاخ عالی‌قاپو، در جنوب مسجد امام و در شمال سر در با شکوه بازار قیصریه هستند.
 
از سوی دیگر مسجد جمعه یا مسجد جامع اصفهان از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه مذهبی ایران است. کاوش‌های باستانشناسی نشان از آن دارد که احتمالا این مسجد پیش از تسلط اعراب بر این شهر، مرکز مذهبی مهم شهر بوده و به صورت یکی از آتشکده‌های شهر اصفهان کاربری داشته است. کشف یک پا ستون، با تزیینات دوره ساسانیان، در منطقه شمالی مسجد، وجود بنایی قبل از اسلام را تایید می‌کند. درباره تاریخچه تغییر و تحولات مسجد اختلاف نظرهایی وجود دارد ولی به نظر می‌آید ساخت مسجد جامع به قرون اولیه هجری و در زمان عباسیان بوده که در قرن سوم هجری محراب آن تخریب و جهت قبله آن اصلاح شده است.
 
با این حال تصاویر مسجد جامع در کنار توضیحاتی از میدان نقش جهان قرار دارد. مسئولان میراث فرهنگی ایران نیز با وجود اتشار این خبر در طول سه ماه گذشته کمترین واکنشی نسبت به این اشتباه بزرگ از خودد نشان ندادند و کماکان این اشتباه در سایت یونسکو، پابرجاست.

کد خبر 106688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز