مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مرضیه اکبر آبادی معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی گفت که بیش از 25 درصد مدال های کسب شده ایران از بازی های آسیایی گوانگجو را بانوان ورزشکار دریافت کردند و با درخشش آنها در گوانگجو رقیبان ما غافلگیر شدند.

اکبر آبادی

به گزارش ایرنا وی تاکید کرد: تعداد بالای زنان ورزشکار در کاروان اعزامی ایران به گوانگجو و طراحی پوشش بسیار مناسب برای آنها از جذاب ترین بخش‌های مراسم افتتاحیه برای تماشاچیان غیرایرانی بود و در بخش رقابتی، کشورهای رقیب انتظار نداشتند ما در این سطح حضور پیدا کنیم.

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی، حضور کاروان ورزشی ایران در بازی های آسیایی سال های گذشته را بیش از هرچیز  تشریفاتی خواند و گفت: به همین خاطر بود که در بوسان فقط یک برنز و در دوحه دو برنز گرفتند که آن هم به دلیل تدابیر مدیریتی فدراسیون‌ها بود.

اکبرآبادی افزود:به خاطر تشریفاتی بودن حضور زنان ورزشکار ایرانی در رقابت‌های بین‌المللی، کشورهای رقیب، کمتر پی‌گیر نتیجه مسابقات ما بودند، اما در این دوره، زنان ورزشکار ایرانی با برنامه و عملیاتی به میدان آمدند، هدفشان کسب مدال بود که موفق هم شدند.

معاون سازمان تربیت بدنی خاطرنشان کرد: ورزشکاران کشورهای دیگر، چندان روی رقیب‌های ایرانی حساب باز نکرده بودند ولی وقتی که دختران ایرانی موفق می شدند و در برخی رشته ها به فینال راه پیدا می کردند، ورزشکاران و اعضای هیات‌های ورزشی کشورهای اسلامی به سالن می‌آمدند و ورزشکار ما را تشویق می‌کردند.

** شوک به کشورهای اسلامی

اکبرآبادی گفت: در این دوره ، زنان ورزشکار ایران با اقتدار، پوشش مناسب و مقام آوری، به کشورهای اسلامی شوک وارد کردند. این شوک در همان روزهای نخست رقابت‌ها که دختران ما 11 مقام به دست آوردند، ایجاد شد.

وی کسب نخستین مقام کاروان ایرانی توسط دختران تیرانداز ایرانی، کسب عنوان پرکارترین ورزشکار کاروان اعزامی ایران، شکستن سد حضور آسیایی در دو رشته کاراته و جودو را از جمله موفقیت‌های بخش ورزش بانوان ذکر کرد و گفت: اولین‌هایی را تجربه کردیم که بسیار شیرین بود.

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی تداوم روند کسب مقام توسط زنان ورزشکار ایران را نیازمند برنامه ریزی دقیق دانست و گفت: مسئولیت ما سنگین تر شده است. قبل از بازی‌های گوانگجو، گروه های کارشناسی تشکیل دادیم و به سرپرستان تیم‌ها گفتیم گزارش‌های تحلیلی تهیه کنند. مشکلات و موانع را در گوانگجو مشاهده و بررسی کردیم و نقاط آسیبی را در آنجا دیدیم که کم توجهی به آنها باعث افت ما در آن بخش‌ها شده بود.

 برخی دختران به نقره قانع بودند

وی عملکرد ورزشکاران زن ایران در بازی‌های گوانگجو را موفق ارزیابی کرد ولی گفت به نظر می‌رسید برخی از آنها وقتی که به فینال رقابت‌ها می رسیدند به کسب مدال نقره قانع بودند حال آن که می توانستند به راحتی طلا بگیرند.

اکبرآبادی رشته تکواندو را مثال زد و گفت: دختران تکواندو کار می توانستند به راحتی طلا بگیرند. شاید اگر مربی روحیه آنها را بیشتر تقویت می کرد در فینال به کسب مدال نقره قانع نمی شدند.

بدنه سنتی همجنان مقاومت می‌کند

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی به المپیک2012 لندن اشاره کرد و گفت: زمان زیادی تا شروع این بازی‌ها نمانده است و باید از هم اکنون برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم موفقیت در این رقابت‌ها را تضمین کنیم ولی به هر حال هدف ما، مقام آوری، ارایه فرهنگ ایرانی - اسلامی و نیز کسب تجربه خواهد بود.

وی شناسایی استعدادهای دختران ایرانی و مدیریت و هدایت آنها برای کسب عنوان قهرمانی را از ملزومات برنامه ریزی برای المپیک 2012 لندن ذکر کرد.

اکبرآبادی گفت: به طور قطع در لندن باید در سطحی بالاتر حاضر شویم ولی به استعداد دختران ایرانی اطمینان داریم و می خواهیم در کسب سهمیه فعال حاضر شویم.

وی لازمه موفقیت در این کار را  نگاه فراجنسیتی دانست و گفت: باید ملاک و مبنا، شایستگی ورزشکاران باشد ولی بدنه سنتی تشکیلات ورزش همچنان مقاومت می‌کند.

اکبرآبادی خاطرنشان کرد که طبق تفاهم نامه هایی که از آغاز سال 89 میان فدراسیون‌های مختلف با سازمان تربیت بدنی منعقد شده است باید 30 تا 50 درصد بودجه هر رشته در حوزه زنان هزینه شود و نحوه عمل به این تکلیف نیز به دقت بررسی و نظارت می‌شود تا زنان متضرر نشوند.

چرا فقط نیمی از بودجه به زنان اختصاص یابد؟

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی هزینه شدن حداکثر نیمی از بودجه فدراسیون‌ها در حوزه زنان را فاز اول کار در این معاونت دانست و گفت: معتقدیم باید بر اساس شایستگی ورزشکاران، بودجه تقسیم و هزینه شود.

وی رشته تیراندازی را مثال زد و گفت: اگر ورزشکاران زن در این رشته بسیار موفق تر از مردان هستند، چرا فقط نیمی از بودجه برای آنها هزینه شود. باید تمامی بودجه در بخش زنان هزینه شود. این یعنی، شایسته سالاری. نباید اتلاف اعتبارات داشته باشیم.

معاون سازمان تربیت بدنی بر لزوم تثبت جایگاه زنان در اساسنامه فدراسیون‌ها تاکید کرد و گفت: با اصلاحیه ای که تدوین کرده‌ایم زنان جایگاه رسمی در تصمیم گیری فدراسیون‌ها خواهند داشت ولی تحقق این کار، منوط به تصویب اصلاحیه مزبور در هیات دولت دارد.

اکبرآبادی از معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز خواست نظر خود را درباره ارتقای متناظران استانی ورزش بانوان در هیات‌های استان‌ها به  معاونت اعلام کند.

** مقام می خواهیم نه نگاه تشریفاتی

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی در مورد بانوان ورزشکاری که عملکرد خوبی داشتند ولی موفق به کسب مدال نشدند، گفت:  پیش از اعزام به گوانگجو، طرح تشویقی را به طور یکسان برای همه تیم‌ها اجرا کردیم ولی در هر حال معیار سنجش در ورزش،  مقام است. باید رفتاری متعادل داشته باشیم و با نگاه کارشناسی و با برنامه جلو برویم.

وی افزود: یک بحث، مقام آوری است و بحث دیگر شکستن رکورد داخل کشور. در بحث اول، نگاه عام به ورزشکاران داشتیم. در بحث دوم که شکستن رکوردها است نیز فدراسیون‌ها اقدام خواهند کرد. ولی به طور کلی، در بحث زنان نگاه تشریفاتی نمی خواهیم فقط مقام می‌خواهیم.

باور مدیران ورزش تغییر کرد

اکبرآبادی یکی از نتایج بازی‌های آسیایی گوانگجو را تغییر باور مدیران ورزش کشور نسبت به جایگاه ورزش زنان دانست.

وی گفت: مدیران ما اکنون به این باور رسیده‌اند که در همه این سال‌ها، عقب ماندگی ما در رتبه بندی المپیک بیش از هر چیز مربوط به نادیده گرفتن سهم زنان است.

 لباس اسکواش و هاکی در حال طراحی است

معاون سازمان تربیت بدنی درپاسخ به پرسشی درمورد برخی رشته‌ها مانند شنا و ژیمناستیک که امکان رقابت برون مرزی ندارند، گفت: این دو رشته، پایه هستند و یادگیری آن برای اغلب ورزشکاران ضروری است ولی به هر حال ورزشکار زن ایرانی ابتدا باید بپذیرد که یک زن است و بعد رشته تخصصی او تعریف شود.

وی رشته هایی مانند کشتی و وزنه برداری را مثال زد و گفت: این رشته‌ها را مغایر شان زنان می‌دانیم ولی بر ورزش‌های پایه تاکید داریم.‌ اگر در این رشته‌ها محدودیت حضور برون مرزی وجود دارد، حتما باید مسابقات داخلی برگزار شود.

اکبرآبادی درباره رشته‌هایی مانند هاکی و اسکواش که مسئولان فدراسیون‌های آنها حضور ورزشکاران زن با پوشش اسلامی را مغایر ماهیت آن رشته می‌دانند، گفت: لباس ورزشکاران زن در رشته‌های اسکواش و هاکی در حال طراحی است.

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی افزود: اگر بی برنامه و هیجانی جلو برویم ممکن است تبعاتی داشته باشد. به هر حال ما چارچوب‌هایی داریم که باید حفظ شود و البته علاقه مندی دختران را نیز باید رعایت و مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: در گذشته در بعضی از مسابقات که می‌توانستیم با پوشش اسلامی حاضر شویم، با مخالفت روبرو می شدیم . شاید علت مخالفت‌ها با حضور ورزشکاران زن ایران در مسابقات بین‌المللی این بود که حضور ما را تشریفاتی می‌دانستند اما اکنون که دختران ما مدال آور شده‌اند، این ذهنیت تغییر کرده است.

فدراسیون جودو با فشار ما تیم زنان را اعزام کرد

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی در بخش دیگری از این گفت وگو از اعزام دختران جودوکار به بازی‌های آسیایی گوانگجو دفاع کرد.

وی افزود: مقاومت‌هایی برای حضور زنان ایران در مجامع بین المللی صورت می‌گرفت. در آخرین روزها توانستیم مجوز حضور جودوکاران زن را بگیریم. کاراته کمی قبل از آن مجوز گرفت و اردوهایی فشرده برپا شد و نسبتا هم موفق بودیم.

اکبرآبادی خاطرنشان کرد: رشته جودو در آخرین لحظات مجوز حضور محجبه دختران را دریافت کرد، فدراسیون هم برنامه ریزی نداشت و با فشار ما تیم را اعزام کرد. البته با تبعیض در پرداخت پاداش به دختران جودوکار، آنها با روحیه ای بسیار ضعیف به گوانگجو اعزام شدند و متاسفانه مدالی هم نگرفتند.

وی در عین حال از حضور تیم جودوی زنان ایران در بازی‌های آسیایی گوانگجو دفاع کرد و نگاه ویترینی را در آن دخیل ندانست.

معاون سازمان تربیت بدنی گفت: نگاه ما در این رشته متوجه دوره هفدهم بازی های آسیایی است. تیم جودو به دوره شانزدهم در گوانگجو رفت تا ثابت کند مجوز حضور با حجاب اسلامی را دارد اما برای دوره بعد باید برنامه ریزی داشته باشیم و توقع کسب مدال خواهیم داشت.

همین نتایج را انتظار داشتم

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی در جواب به این پرسش که آیا کسب موفقیت ورزشکاران زن کاروان ایران در گوانگجو برای او غیرمنتظره بوده است یا نه، گفت: انتظار همین نتایج را داشتم.

اکبرآبادی افزود: پیش از شروع مسابقات ارتباطی بی واسطه با همه رشته های ورزشی برقرار کرده بودم. به همه اردوها سرکشی کردم و از جزییات روند کار در اردوها مطلع بودم و سعی می‌کردم مشکلات و مسایل آنها را حل کنیم.

معاون ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی در روز دوشنبه ضمن بازدید از بخش‌های مختلف خبری ایرنا با فعالیت‌های خبری و اطلاع رسانی این رسانه مادر آشنا شد.

وی همچنین با غلامحسین اسلامی فرد  قائم مقام سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی دیدار و گفت و گو کرد.
در این دیدار قائم مقام خبرگزاری جهوری اسلامی با اشاره به نتایج درخشان بانوان کشورمان در گوانگجو این امر را تحقق عینی شعار ‌ما می توانیم ‌دولت ذکر کرد.

وی افزود:‌ پیشرفت‌های بانوان در امور ورزشی حاصل تلاش دست اندرکاران دولت و برنامه ریزی و هدف گذاری درست سازمان تربیت بدنی است.

اسلامی فرد گفت:‌ خبرگزاری جمهوری اسلامی آماده انعکاس هر چه مطلوبتر اخبار بانوان در زمینه‌های مختلف است و با توجه به رسالت خطیری که بر دوش دارد در کنار دولت در تقویت هر چه بیشتر جایگاه بانوان در جامعه اهتمام خواهد ورزید.

کد خبر 121937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز