گروه بین‌الملل: رایزنی‌های رسمی پارلمانی در لبنان برای تشکیل دولت جدید این کشور از دوشنبه کلید می‌خورد تا تلاش‌ها و گفت‌وگوهای گروه‌های سیاسی برای عبور از بحران سیاسی این کشور وارد فاز جدیدی شود.

میشل سلیمان

میشل سلیمان، رئیس‌جمهوری لبنان هفته گذشته پس از کناره‌گیری 11 وزیر حزب‌الله و متحدانش از کابینه این کشور که باعث سقوط دولت سعد حریری شد روزهای دوشنبه و سه‌شنبه را برای رایزنی‌های رسمی نمایندگان تعیین کرد. هر چند روزهای گذشته گفت‌وگوهای غیررسمی داخلی و بین‌المللی درباره وضعیت لبنان جریان داشته است اما مذاکرات رسمی در این رابطه بدون شک سرنوشت‌ساز خواهد بود.

درحالی‌که جریان 14 مارس تلاش گسترده‌ای برای مکلف شدن مجدد سعد حریری به تشکیل دولت جدید دارد اما منابع حزب‌الله  اعلام کردند که در اختیار گرفتن دوباره پست نخست‌وزیری را از سوی وی نخواهند پذیرفت. به گفته این منابع، حزب‌الله لبنان و تمام مخالفان دولت به این نتیجه رسیده‌اند که تجربه سعد حریری که اکنون به‌عنوان کفیل نخست‌وزیر فعالیت می‌کند ناامید‌کننده بوده است و به همین خاطر مخالفان تصمیم گرفته‌اند فرد دیگری به غیراز وی نخست‌وزیر شود.

مقام‌های نزدیک به حزب‌الله تاکید کردند که حریری در اجرای تعهداتش به‌ویژه در قبال شرکای داخلی با اعمال فشار و دیکته‌های خارجی شکست خورده است. مسئولان نزدیک به حزب‌الله لبنان تاکید کردند که جریان 8 مارس در رایزنی‌های روزهای گذشته خود به این نتیجه رسیده که اگر حریری بخواهد به قدرت بازگردد، باید متعهد شود که پروتکل دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری را لغو کند، قضات را از دادگاه خارج و حمایت مالی از این دادگاه را متوقف کند.

رایزنی‌های رسمی برای تشکیل دولت جدید در حالی امروز شروع می‌شود که نگرانی‌ها درباره بروز خشونت در این کشور درصورت شکست مذاکرات وجود دارد. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان به همین خاطر در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط امنیت لبنان را یک خط قرمز دانست و به کسانی که سعی دارند لبنان را به سمت فتنه بکشانند هشدار داد.

وی گفت: اجازه نمی‌دهیم کسی کشور را به سمت فتنه سوق دهد و من شخصا با هر کسی که بخواهد درگیری ایجاد کند برخورد خواهم کرد. نبیه بری اعلام کرد: ما وارد تونلی شده‌ایم که آغاز آن را می‌دانیم اما از انتها و پایانش خبری نداریم. وی تاکید کرد: من ترجیح می‌دادم که حریری رئیس این دولت باشد اما بعد از اتفاقاتی که رخ داد نیاز داریم تا حریری ثابت کند به تلاش‌های عربستان و سوریه پایبند‌ است تا بار دیگر از وی حمایت کنیم.

ژان قهوجی، فرمانده ارتش لبنان هم اعلام کرد که ارتش این کشور هرگز اجازه نخواهد داد که کشمکش‌های سیاسی به تنش‌های امنیتی تبدیل شود. بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه هم در دیدار با ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان بر اهمیت هوشیاری در قبال مداخله بیگانگان در امور داخلی لبنان تاکید کرد و گفت: تصمیمات و راهکارها باید به دست مردم لبنان صورت پذیرد. گفته می‌شود اسد قرار است 20ژانویه (30دی) با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی درباره شرایط لبنان دیدار و گفت‌وگو کند.

همچنین گفته می‌شود که بشار اسد در تماس تلفنی با نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه با عصبانیت اعلام کرده است که حریری با رفتار خود به روابط سوریه و عربستان که در تلاش برای حل مسئله دادگاه بین‌المللی بودند ضربه زده است. منابع دیپلماتیک ترکیه هم اعلام کرده‌اند که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر این کشور ضمن توصیه به حریری برای حفظ تماس خود با حزب‌الله از گروه‌های سیاسی لبنان دعوت کرده‌ است که نشستی را در این کشور برای حل و فصل این بحران برگزار کنند. درحالی‌که بسیاری در هفته‌های گذشته به راه حل عربستان و سوریه برای حل مشکل لبنان امیدوار بودند فرانسه و آمریکا با اعمال فشار بر حریری باعث سقوط دولت این کشور شدند.

آخرین وضعیت پرونده ترور حریری

دانیال بلمار دادستان دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری نخست‌وزیر پیشین لبنان قرار است امروز دوشنبه متن کیفرخواست مربوطه را به دانیال فرانسین قاضی تمهیدی این دادگاه ارائه دهد تا میزان سندیت اتهامات موجود در آن و متکی بودن آنها بر معیارهای قضایی بین‌المللی را بررسی کند و در پی آن، ابقا یا حذف همه یا بخشی از این اتهامات را اعلام کند. قرار است محتوای کیفرخواست مربوط به این دادگاه تا زمان بررسی و واکاوی کامل آن از سوی قاضی فرانسین یعنی طی مدتی معادل یک ماه تا یک ماه و نیم دیگر اعلام شود.

کد خبر 125934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز