یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کشف و شناسایی 15 آلرژن (مولکول‌های آلرژی زا) برای نخستین بار در جهان شدند.

آلرژی

به گزارش بخش اخبار چند رسانه‌ای واحد مرکزی خبر به نقل از و ب دا، دانشیار بخش ایمنوبیوشیمی مرکز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اعلام این خبر گفت: ‌محققان این مرکز با انجام طرح‌های تحقیقاتی در طول مدت ده سال موفق به کشف این تعداد از آلرژن‌ها و ثبت آن در بانک جهانی آلرژن شدند.

دکتر عبدالرضا وارسته با بیان این که این آلرژن‌ها از گیاهان بومی کشور از جمله زعفران، خربزه،‌ پسته ،علف شور و چنار دریافت شده است افزود: ‌با کشف این آلرژن‌ها می‌توان گام مهمی در تشخیص، درمان و تولید دارو برداشت.

وی افزود: نتایج تحقیقات پژوهشگران توانمند این مرکز در قالب 30 مقاله در پایگاه‌های معتبر علمی بین‌المللی از جمله ISI به چاپ رسیده است.

وی گفت: ‌امروز با گسترش شاخه‌های مرتبط با علم ایمنی شناسی (ایمونولوژی)، زمینه بسیار مناسبی برای انجام پژوهش‌های کاربردی فراهم شده است، بیماری‌های آلرژیک و حساسیتی نیز از زیر شاخه‌های مهم دانش ایمنی شناسی هستند که با توجه به اهمیت و شیوع گسترده این بیماری‌ها در کشور، محققان این مرکز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی خود را بر آلرژی متمرکز کرده‌اند.

دانشیار ایمنوبیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ‌بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیش از 23 درصد از مردم استان مبتلا به آلرژی از جمله فصلی و غذایی هستند که با پیشرفت جوامع و رشد صنعت این میزان افزایش می‌یابد و در جوامع اروپایی و کشور های صنعتی میزان ابتلا با آلرژی 30 تا 40درصد است.

کد خبر 126485
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز