گروه بین‌الملل: میشل سلیمان، رئیس‌جمهور لبنان امروز در حالی رایزنی‌های پارلمانی خود را برای انتخاب نخست‌وزیر جدید این کشور شروع می‌کند که قدرت گرفتن جریان 8مارس به رهبری حزب‌الله به‌شدت باعث نگرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی شده است.

لبنان- حسن نصرالله

جناح حزب‌الله اکنون با اعلام حمایت ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان و کنارکشیدن وی از جریان 14 مارس در جریان تلاش برای تشکیل دولت جدید این کشور در موضع قدرت قرار دارد و میشل سلیمان باید از امروز با آغاز رایزنی‌های پارلمانی خود نخست‌وزیر جدید لبنان را انتخاب کند.

کنار گذاشته شدن احتمالی سعدحریری از پست نخست‌وزیری لبنان و مکلف شدن فرد مورد حمایت حزب‌الله و متحدانش برای تشکیل دولت جدید این کشور نگرانی شدید آمریکا و رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشته است. روز گذشته یک دیپلمات ارشد آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط اعلام کرد که درصورت تشکیل دولت از سوی جناح حزب‌الله، آمریکا تمامی کمک‌های نظامی و مالی خود را به لبنان قطع خواهد کرد. این دیپلمات آمریکایی همچنین تهدید کرد که این مسئله می‌تواند به‌شدت روابط آمریکا و لبنان را دچار مشکل کند.

مقام‌های کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی هم روز گذشته با تشکیل جلسه‌ای ویژه به بررسی اوضاع لبنان پرداختند. سیلوان شالوم، معاون نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم روز گذشته بار دیگر از تشکیل دولت توسط جناح حزب‌الله ابراز نگرانی کرد و آن را تحولی خطرناک برای این رژیم خواند. این در حالی است که رئیس‌جمهور لبنان در آستانه آغاز رایزنی‌های رسمی خود با ابراز نگرانی از اوضاع کشورش، لبنان را در معرض خطر دانست و به همه لبنانی‌ها توصیه کرد با اتحاد، از این کشور که همواره از سوی اسرائیل تهدید می‌شود، محافظت کنند.

وی اعلام کرد: همه باید با احساس مسئولیت به خیر و منفعت کشور بیندیشیم و از لبنان دفاع کنیم. سلیمان همچنین با هشدار در باره وضعیت سیاسی لبنان، تأکید کرد: با توجه به مسئله دادگاه ویژه لبنان هوشیاری گروه‌ها باید کامل و واقعی باشد؛ هیچ کس نمی‌تواند دیگری را نفی کند.

این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد مقام‌های جریان 8 مارس به این نتیجه رسیده‌اند که به‌دنبال اعلام موضع نهایی ولید جنبلاط، رهبر دروزی‌های لبنان و حمایتش از سوریه و مقاومت، رایزنی‌های پارلمانی به نفع مخالفان خاتمه خواهد یافت. جناح سعد حریری در حال حاضر 60 کرسی از مجموع 128 کرسی پارلمان را در اختیار دارد. حزب‌الله و متحدانش 57 کرسی پارلمان را در اختیار دارند اما حمایت رهبر دروزی‌های لبنان با 11 کرسی اکثریت پارلمان را در اختیار آنها قرار خواهد داد.

سعد حریری که اکنون به‌عنوان کفیل نخست‌وزیر فعالیت می‌کند هفته گذشته اعلام کرد که حاضر به کناره‌گیری از مقامش نیست و هنوز برای در اختیار داشتن پست نخست‌وزیری تلاش می‌کند. حزب‌الله و متحدانش اما اعلام کرده‌اند دیگر به هیچ عنوان به سعدحریری اعتماد ندارند و حاضر نیستند بار دیگر مسئولیت تشکیل دولت را در اختیار وی قرار دهند.

به گفته مقام‌های جریان 8 مارس انتخاب مجدد سعد حریری به‌عنوان نخست‌وزیر اوضاع را پیچیده‌تر خواهد کرد. یک مقام این جریان روز گذشته در گفت‌وگو با روزنامه الشرق‌الاوسط اعلام کرد که حریری درصورتی که بار دیگر مسئول تشکیل دولت شود هرگز نمی‌تواند کابینه را تشکیل دهد و به احتمال زیاد فراکسیون‌های مخالف رایزنی‌ها را تحریم می‌کنند. به عقیده بسیاری رقابت اصلی برای مکلف شدن به تشکیل دولت جدید لبنان میان سعدحریری و عمر کرامی جریان دارد. با وجود این، گفته می‌شود فرانسه در تلاش است با میانجیگری میان جریان‌های 8 و 14 مارس نجیب میقاتی،کاری ‌کند که نخست‌وزیر پیشین لبنان مکلف به تشکیل دولت جدید لبنان شود.

این در حالی است که گزارش‌هایی درباره برگزاری نشستی با حضور وزیران خارجه‌ فرانسه‌، عربستان، ترکیه و قطر در پاریس منتشر شده است.این نشست قرار بود روز گذشته و پیش از آغاز رایزنی‌های سلیمان برگزار شود اما گفته می‌شود به‌علت عدم‌حضور وزیر امور خارجه ترکیه برگزاری آن به تعویق افتاده است. روز گذشته همچنین وزیران امور خارجه فرانسه‌، اردن و مصر در دیدارهای دو جانبه جداگانه خواستار حفظ ثبات لبنان شدند.

ناصر جوده، وزیر امور خارجه اردن در کنفرانس خبری مشترک با میشل آلیوماری‌، همتای فرانسوی خود در امان اعلام کرد که اردن خواهان حفظ ثبات، امنیت‌، اتحاد ملی‌، وحدت و تمامیت ارضی لبنان است. احمد ابوالغیط، وزیر امور خارجه مصر نیز در کنفرانس خبری مشترک با آلیوماری در قاهره گفت:‌ ضرورت احترام به قانون در لبنان و اجرای توافقنامه طائف به‌صورت کامل را بررسی کردیم و بر ضرورت حفظ ثبات و امنیت لبنان تاکید می‌کنیم.

کد خبر 126523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز