گروه حوادث: اعضای باند بزرگ قاچاق گازوئیل برای فرار از دست پلیس نقشه عجیبی داشتند.

سرهنگ حسین زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان

متهمان با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی، رنگ گازوئیل را عوض می‌کردند و مدعی می‌شدند که محموله‌های آنها هیدرو کربن است. اواسط تیرماه امسال ماموران پلیس اصفهان به یک کامیون که در حال انتقال یک محموله هیدروکربن به افغانستان بود مشکوک شدند. بررسی مدارک و بارنامه مربوط به این محموله نشان می‌داد که این مدارک به طرز ماهرانه‌ای جعل شده‌اند و ماموران که به ماجرا مشکوک شده بودند، کامیون را توقیف و محموله کشف شده را در اختیار مؤسسه استاندارد قرار دادند. چند روز بعد نتایج آزمایش‌های انجام شده نشان داد که محموله کشف شده نه تنها هیدروکربن نیست بلکه گازوئیل قاچاق است که با استفاده از مواد شیمیایی تغییر رنگ یافته. با مشخص‌شدن این موضوع، پرونده در اختیار پلیس آگاهی استان اصفهان قرار گرفت و از همان زمان تحقیقات درخصوص این ماجرا شروع شد.

شبکه زیرزمینی

نخستین مرحله از تحقیقات، شناسایی صاحب محموله سوخت قاچاق بود. ماموران در تحقیق از راننده کامیون متوجه شدند که فردی به اسم کامران این محموله را در اختیار شرکت حمل‌ونقل قرار داده بود تا به وسیله کامیون به افغانستان منتقل شود. با این اطلاعات، جست‌وجو برای شناسایی کامران شروع شد و ماموران با بررسی مدارکی که در اختیار شرکت حمل‌ونقل قرار گرفته بود موفق شدند مخفیگاه نخستین مظنون پرونده را ردگیری کنند.

از آنجا که احتمال می‌رفت این مرد یکی از اعضای شبکه زیرزمینی قاچاق سوخت باشد، ماموران به‌صورت نامحسوس تمامی رفت‌وآمدهای او را زیرنظر گرفتند. آنها در این بررسی‌ها متوجه شدند که کامران با همدستی چند مرد دیگر و با استفاده از یک کامیون تانکردار روزها اقدام به جمع‌آوری گازوئیل سهمیه‌ای از جایگاه‌های سوخت اصفهان کرده و آنها را به انباری درحاشیه شهر منتقل می‌کند. ماموران با محاصره این محل دریافتند که سوخت قاچاق بعد از انتقال به این انبار با استفاده از فعل و انفعالات شیمیایی تغییر رنگ یافته و بعد از انتقال به انبار دیگری در همان حوالی، در گالن‌هایی با برچسب جعلی یک شرکت معتبر، بسته بندی می‌شدند. سپس به‌عنوان هیدروکربن در اختیار شرکت‌های حمل‌ونقل قرار گرفته و به افغانستان انتقال می‌یافتند.

کشف محموله بزرگ

با مشخص شدن این موضوع، دستور بازداشت کامران و همدستانش صادر شد و ماموران در جریان 4 عملیات مختلف موفق شدند این مرد و 7 عضو باند او را دستگیر کنند. آنها در بازرسی 2 انباری که اعضای باند در اختیار داشتند 4 دستگاه کامیون، بیش از 100 مهر جعلی، بارنامه‌های تقلبی و بیش از 470 هزار لیتر سوخت قاچاق کشف کردند و تمامی متهمان را به اداره آگاهی انتقال دادند.

سرهنگ حسین زاده، رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان، با بیان این خبر به همشهری گفت: کامران که سردسته این باند بزرگ است در بازجویی‌ها اعتراف کرد با استفاده از مدارک جعلی، وانمود می‌کرده که صاحب کارخانه و کارگاه است و نیاز به سوخت گازوئیل دارد. وی ادامه داد: او با این شگرد اقدام به دریافت سوخت سهمیه‌ای از جایگاه‌های سوخت می‌کرد و با استفاده از کامیون تانکر دار، این سوخت را به انبارهایش انتقال می‌داد و با مواد شیمیایی رنگ آن را عوض می‌کرد.

سپس با مهرهای جعلی که در اختیار داشت، 2 بارنامه تقلبی برای این محموله‌ها تهیه می‌کرد؛ در یک بارنامه که در داخل کشور از آن استفاده می‌شد نوشته شده بود که محموله مورد نظر، هیدروکربن است و در بارنامه دیگر که می‌بایست در اختیار پلیس افغانستان قرار گیرد نوشته شده بود که محموله مورد نظر گازوئیل است.

سود میلیونی

رئیس پلیس آگاهی استان اصفهان گفت: متهم و همدستانش سوخت قاچاق را به افغانستان منتقل کرده و در آنجا به قیمت آزاد فروخته و از این طریق سود هنگفتی به جیب می‌زدند. به گفته وی، کامران و همدستانش در حال حاضر در بازداشت به سر می‌برند و در بازجویی‌ها مدعی شده‌اند که تا‌کنون 450 هزار لیتر گازوئیل را از مرزهای کشور خارج کرده و به فروش رسانده‌اند.

کد خبر 146582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز