سه‌شنبه ۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه حوادث: 31 دزد خشن که با تشکیل باند سرقت دست به زورگیری، کیف قاپی و گردنبندقاپی می‌زدند در عملیات ضربتی پلیس آگاهی تهران دستگیر شدند.

حوادث

سرکرده این باند که از حضور پلیس در مخفیگاهش غافلگیر شده و قصد فرار داشت با شلیک ماموران مجروح شد.از مدتی پیش با مراجعه شاکیان بسیاری به اداره آگاهی پایتخت، کارآگاهان در جریان فعالیت باند خشنی قرار گرفتند که با تهدید اسلحه و گاز اشک آور دست به زورگیری می‌زدند.با توجه به حساسیت موضوع، تیمی از ماموران پایگاه دوم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری دزدان شروع شد.

با توجه به اینکه بسیاری از مالباخته‌ها پس از خارج شدن از بانک‌ها در دام این زورگیران گرفتار شده بودند، تیم تحقیق به این نتیجه رسید که دزدان احتمالا در بانک‌ها از زاغزن استفاده می‌کنند. زاغزن‌ها افرادی بودند که با حضور در بانک‌ها، مشتریانی را که پول زیادی دریافت می‌کردند شناسایی کرده و مشخصات آنها را در اختیار دزدان در خارج بانک قرار می‌دادند. با این فرضیه، بررسی تصاویر دوربین‌های مداربسته بانک‌ها شروع شد و ماموران موفق شدند از این طریق به تصاویر 4 نفر از زاغزن باند دست پیدا کنند. ماموران در ادامه به بررسی آلبوم عکس مجرمان سابقه دار پرداختند و متوجه شدند این افراد از سارقان سابقه داری هستند که بارها پشت میله‌های زندان گرفتار شده‌اند.

متهمان که ایرج، صابر، حسین و مجید نام دارند در گذشته سرکرده باندهای خشنی بودند که برای اجرای نقشه سرقت دست به هر کاری از تهدید مالباخته‌ها گرفته تا مجروح‌کردن آنها، می‌زدند. با این سرنخ کارآگاهان این افراد را تحت تعقیب قرار دادند و مدتی بعد ردی از آنها در پایتخت و شهرستان‌های اطراف به دست آوردند. بدین‌ترتیب هماهنگی‌های قضایی با دستور امیر آبادی، سرپرست دادسرای جنایی تهران، صورت گرفت و کارآگاهان پایگاه دوم با دریافت نیابت قضایی به شهرستان‌های اطراف تهران رفته و در یک عملیات ویژه، مخفیگاه این افراد را شناسایی کردند.

ماموران با زیرنظر گرفتن این مخفیگاه‌ها، متوجه شدند که دزدان سابقه دار با تبهکاران زیادی در ارتباط هستند و باند بزرگی را هدایت می‌کنند. در ادامه بررسی‌ها کارآگاهان موفق شدند تمامی اعضای این باند بزرگ را یکی بعد از دیگری شناسایی کنند و به این ترتیب همه چیز برای انجام عملیات ضربتی مهیا شد. بامداد روز گذشته، تیم‌های عملیاتی پلیس با مستقر شدن در اطراف مخفیگاه‌های این باند خشن موفق شدند در عملیاتی همزمان 31 عضو باند را غافلگیر و بازداشت کنند. در این عملیات تعدادی از سارقان به قصد فرار از محاصره پلیس با ماموران درگیر شدند که در این درگیری‌ها یکی از ماموران پلیس مجروح شد و سرکرده باند به نام ایرج نیز با اصابت گلوله به پایش به دام افتاد.

در تحقیق از زورگیران مشخص شد که آنها برای اجرای نقشه سرقت، از مخفیگاه‌های خود با خودرو به سمت تهران حرکت کرده و بعد با موتورسیکلت‌های سرقتی به زورگیری از طعمه‌هایشان می‌پرداختند. اعضای این باند دست به کیف‌قاپی، زورگیری با تهدید چاقو و گردنبند قاپی می‌زدند و در بعضی موارد با ورود به مراکز تجاری یا بانک‌ها، نقشه سرقت و زورگیری را عملی می‌کردند. اعضای این باند هنگام سرقت مجهز به چاقو، گاز اشک‌آور و شوکر بودند که در صورت مقاومت طعمه‌هایشان دست به خشونت علیه آنها و ضرب و شتم مالباخته‌ها می‌زدند.

با دستگیری اعضای این باند معلوم شد که آنها در یکی از سرقت‌هایشان خودروی حمل پول یک شرکت تجاری را دزدیده و از یک پزشک نیز سرقت کرده‌اند. بررسی‌ها نشان داد که یکی از متهمان به‌نام مجید، سال گذشته به اتهام سرقت از طلافروشی‌های پایتخت دستگیر شده و به زندان افتاده بود اما مدتی بعد توانسته بود با سپردن وثیقه سنگین از زندان آزاد شود و فعالیت‌های مجرمانه‌اش را از سر بگیرد.

متهمان سابقه دار این باند در بازجویی‌ها اعتراف کردند که هر وقت دستگیر می‌شدند، برای جلب رضایت شاکیانشان تلاش می‌کردند و وقتی موفق به آزادی از زندان می‌شدند، دوباره به سرقت روی می‌آوردند تا بتوانند پولی را که برای جلب رضایت شاکیان دیگر نیاز داشتند، فراهم کنند. سردار حسین ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ پس از دستگیری اعضای این باند هنگام بازدید از اموال کشف‌شده از آنها گفت: در این ماجرا ما شاهد همکاری خوب فرماندهی انتظامی استان البرز و دادسرای جنایی تهران بودیم و هم‌اکنون تحقیقات از اعضای این باند برای روشن شدن تمامی زوایای پرونده ادامه دارد.
براساس این گزارش، پلیس از کسانی که در یک سال گذشته و در محدوده غرب و شمال و جنوب غرب تهران به‌صورت کیف‌قاپی، زورگیری یا گردنبند قاپی هدف سرقت قرار گرفته‌اند خواسته است برای شناسایی متهمان به پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران مراجعه کنند.

کد خبر 146862
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز