یکشنبه ۱ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۵
۰ نفر

مهرداد مشایخی: تا 10 سال پیش اگر کسی می‌گفت که همه اختیارات و امور شهر باید به شهرداری‌ها واگذار شود، اگر به او نمی‌خندیدند، با تعجب نگاه می‌کردند.

مدتی گذشت تا کارشناسان توانستند ثابت کنند که اداره امور شهر مدیریت یکپارچه می‌خواهد و از اورژانس و آتش‌نشانی گرفته تا مدارس و راهنمایی و رانندگی باید گرد یک میز، مدیریت و هماهنگ شوند اما با وجود اینکه آن انسان‌های تعجب زده از شنیدن این موضوع، با توضیح کارشناسان کم‌کم قانع شدند و حتی قانون برای آن تصویب کردند، باز هم اتفاقی نیفتاد. سال‌ها پس از تصویب آن قانون همچنان اموری که هدف واحدی در بهبود اوضاع شهر دارند، ده‌ها متولی به‌خود می‌بینند و جالب اینکه همه این نهادهای متولی هم از این شرایط ناراضی‌اند. دولت در قانون برنامه چهارم توسعه مکلف شده است که حوزه مدیریت شهر را به شهرداری‌ها و شوراهای شهر واگذار کند اما این اتفاق نه تنها در برنامه چهارم نیفتاد که در برنامه پنجم هم کمی تضعیف شد. ازاین‌رو می‌توان نتیجه گرفت که طی این سال‌ها انگیزه و اراده‌ای برای تحقق مدیریت یکپارچه شهر در بین نهادهای حکومتی وجود نداشته است. این بی‌میلی نزد دولت شدت بیشتری داشت؛ به‌طوری‌که دولت گاه اعلام می‌کرد که خواهان در اختیار گرفتن اموری نظیر اداره متروست.

اما با وجود آن مقاومت‌ها، امروز چه اتفاقی افتاده است که رئیس سازمان بازرسی کل کشور خواهان اجرای کامل قانون مدیریت شهری و واگذار کردن تمامی امور شهر به شهرداری‌ها شده است؟ مصطفی پورمحمدی شنبه در جمع خبرنگاران اعلام کرد که تمام امور شهر را باید شهرداری‌ها و شوراهای شهر ساماندهی کنند. این خواسته دیرهنگام رئیس سازمان بازرسی کل کشور البته نیاز به توضیح دو نکته دارد؛ نخست اینکه ورود شهرداری تهران به حوزه‌های خارج از مسئولیت‌های قانونی خود، ازجمله گسترش فعالیت‌هایش در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی و همچنین موفقیت مدیریت شهری تهران در اجرای ماموریت‌های خود در حوزه‌های مختلف، امروز نه‌تنها رئیس سازمان بازرسی کل کشور که بسیاری از نمایندگان مجلس را نیز مجاب کرده است که مدیریت شهری می‌تواند برای اداره تمامی امور شهر وارد شود، وگرنه این قانون سال‌ها نادیده گرفته شده بود و آب ازآب تکان نخورده بود.

دیگر اینکه اگر چه مدیریت شهری تهران بارها اعلام کرده است که آماده پذیرفتن مسئولیت مدیریت یکپارچه شهر است اما همواره توضیح داده است که دادن مسئولیت‌های جدید به مدیریت شهری باید با دادن اختیارات و منابع مالی همراه باشد وگرنه مدیرانی که شهر را با عوارض شهروندان اداره می‌کنند و برای دریافت بودجه مترو هر هفته باید با مدیران دولتی چانه بزنند و پرینت گردش حساب نشان بدهند تا ثابت کنند پولی واریز نشده است، قطعا نمی‌توانند مسئولیت‌های جدید را بدون دریافت بودجه یا منابع درآمدی جدید به انجام برسانند. ازاین‌رو باید گفت اگر چه مدیریت شهری توانایی خود را در اداره بهتر امور شهر به رخ مسئولان کشیده است، اگر چه دولت از شهرداری تهران خواسته متروی شهرهای اطراف را هم بسازد، اگر چه شهردار تهران گفته که اختیارات بدهند مشکل ترافیک تهران را سه‌ساله حل می‌کند اما همه اینها در ادامه، یک توضیح کوچک ولی مهم دارد؛ این که همه این کارها علاوه بر توانایی‌های بسیار، پول هم می‌خواهد.

کد خبر 149260
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز