همشهری آنلاین: سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت با بیان اینکه بودجه‌ قرآنی اولین سالی است که اختصاص داده می‌شود و دارای کاستی‌هایی نیز هست، گفت: احساس می‌شود که در این زمینه نیازمند بازنگری در خصوص نحوه تقسیم و تخصیص اعتبارات قرآنی دانشگاه‌ها هستیم.

قرآن

مهدی صالحی، سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه موضوع تخصیص اعتبارات قرآنی به دانشگاه‌ها و دستگاه‌های مختلف اولین سالی است که اتفاق می‌افتد طبیعتاً مقدار آسیب‌ها و کم و کاستی‌های آن بررسی خواهد شد و این کاستی‌ها برای دوره‌های آتی مدنظر برنامه‌ریزان قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه افزود: چه در مجموعه‌های دانشگاهی همچون وزارت علوم و وزارت بهداشت و چه سایر مجموعه‌ها احساس می‌شود ما نیازمند بازنگری در خصوص نحوه تقسیم و تخصیص بودجه و اعتبارات هستیم.

صالحی عنوان کرد: چیزی که امسال و در دور اول تقسیم اعتبارات قرآنی به دوایر و دستگاه‌های دولتی وجود داشت این بود که عمدتاً اعتبارات دستگاه محور و غیر برنامه محور تخصیص داده شده بود.

انجام اقداماتی اثربخش برای جلوگیری از موازی کاری در برنامه‌های قرآنی

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه تصریح کرد: چیزی که به نظر می‌رسد می‌تواند موجب یک حرکت منسجم، مستحکم و موفق در حوزه فعالیت‌های قرآنی در کل کشور شود این است که ما فعالیت‌های منسجم و اثربخشی را برای جلوگیری از فعالیت‌های موازی دستگاه‌ها انجام دهیم.

منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی روشن کننده وظایف دستگاه‌ها در سطح کلان است

مهدی صالحی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایکنا به منشور توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد: خلاء این منشور احساس می‌شد و بالاخره این اتفاق افتاد و فعالیت‌های قرآنی در کشور دارای انسجام خاصی شد و روشن کننده وظیفه دستگاه‌های مختلف در سطح کلان در حیطه فعالیت‌های قرآنی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: وقتی که این منشور تدوین شد باید برای انجام فعالیت‌های قرآنی در مجموعه‌ها هم یک اعتباراتی تخصیص پیدا می‌کرد و امسال برای اولین بار شاهد وقوع این اتفاق بودیم، در جلسات و مذاکرات مختلف پیشنهاد ما این بوده است که در سال‌های آتی و در ادوار مختلف برای اینکه اعتبارات مسیر مناسب خودش را پیدا کند خود شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مشخصاً به عنوان نهاد تصمیم‌گیر، برنامه‌محور و با تعریف پروژه‌های قرآنی ملی و تقسیم وظایف برای نهادها و دستگاه‌های مختلف و نیز تعیین سطح و سهم برای هر کدام از فعالان و کارگزاران قرآنی در کشور اقدام به تخصیص بودجه‌های قرآنی کشور کند.

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه امسال هر مجموعه‌ای برای خود برنامه خاصی را داده بود گفت: این برنامه‌ها بدون اینکه دارای یک شکل و نقشه کلی باشد اجرا می‌شد و در اجرای آن به اینکه بخواهند بدانند این برنامه‌ها می‌خواهد چه پازلی را تکمیل کند توجهی نشده بود.

توجه به جایگاه دستگاه‌ها در اختصاص بودجه فعالیت‌های قرآنی

صالحی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان بودجه‌های مناسبی را برای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها جذب کرد، افزود: اولین نکته‌ای که در این زمینه به نظر می‌رسد این است که هر کدام از مجموعه‌هایی که کارگزار قرآنی در کشور هستند جایگاه و کارکرد مشخصی داشته باشند.

وی با ذکر مثالی از روشن شدن مشعل المپیک و دست به دست شدن آن برای رسیدن به هدف نهایی، تصریح کرد: اگر این کار و هدفی که در دست ما است مشعل آن روشن شود و در هر مقطعی مسئولان انجام آن مشخص باشند و نیز مشخص باشد که به چه سطحی از اعتبارات نیاز دارند و کاری که دارند انجام می‌دهند چه درجه‌ای از اهمیت را به خود اختصاص خواهد داد گام روبه جلویی خواهد بود.

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت در ادامه اظهار کرد: با در نظر گرفتن کلیه این شرایط می‌توان گفت که تا حدودی به هدف نزدیک شده‌ایم و پس از آن نیز در برنامه‌ریزی برای اعتبارات باید بسیار روشن عمل کنیم و نیاز سنجی مناسبی از برنامه‌های قرآنی در نظر گرفته شود.

توجه به کارکرد عملیاتی آموزه‌های قرآنی در حوزه وزارت بهداشت

مهدی صالحی خاطرنشان کرد: در مجموعه وزارت بهداشت نیز با توجه به انتظاراتی که از این مجموعه می‌رود این است که در همه حوزه‌ها کارکرد عملی و عملیاتی آموزه‌های دینی قرآن کریم را داشته باشیم و آن را عملیاتی کنیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: انتظار این است که در حوزه بهداشت، درمان و سلامت تأثیر آموزه‌های قرآنی و تعالیم وحیانی به صورت مستقیم خود را نشان دهد و هدف ما نیز همین است که این امر مستلزم تحقیقات و مطالعات است که البته همین امر هم مستلزم تخصیص اعتباراتی با این رویکرد است.

سرپرست مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم بهتر از اعتبارات و بودجه‌ها بهره‌برداری کنیم باید هر چه زودتر مقدمات چنین اتفاقاتی را در مجموعه داشته باشیم تا بتوانیم جذب کننده اعتبارات بیشتری باشیم.

کد خبر 186721
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز