همشهری آنلاین: رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به راهکارهای ترویج و گسترش مطالعات قرآنی در میان مردم، اظهار کرد: تبیین اهمیت مطالعه قرآن کریم و نقش آن در زندگی و به‌ویژه نیازسنجی مخاطبان در زمینه تدوین کتب قرآنی می‌تواند به توسعه مطالعات در این حوزه کمک کند.

قرآن

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدصادق یوسفی‌مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، قرائت قرآن و مطالعه ادعیه را یکی از نیازهای انسان دانست و افزود: انسان باید رابطه خود را با خدا حفظ کند و در همین راستا خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که بندگان با قرائت کلام‌الله مجید به این اقدام مبادرت کنند.

وی با بیان این مطلب ادامه داد: قرائت با این نیت و نگاه به عقیده مسئولان فرهنگی کشورمان جزء مطالعه به شمار نمی‌آید، بر این اساس تدبر و تفکر در مفهوم آیات قرآن جزء مطالعه به شمار خواهد آمد.

یوسفی‌مقدم در ادامه این مطلب با اظهار اینکه باید مطالعه و قرائت قرآن و ادعیه را نیز جزء مطالعات روزمره به شمار آوریم و آن را در سرانه مطالعات کشور لحاظ کنیم، افزود: مطالعاتی که در حوزه قرآن کریم طی دوران قدیم انجام می‌شد از قوت چندانی برخوردار نبود، ولی اکنون اوضاع تغییر کرده است.

وی با اشاره به افزایش سطح سواد مردم کشورمان نسبت به سال‌های پیش از انقلاب گفت: با توجه به این موضوع، مردم کمتر قادر به مطالعه و تدبر در معانی و مفاهیم والای این کتاب آسمانی بودند که اکنون و طی سال‌های اخیر، این روند رو به رشد بوده است.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با اشاره به فرمایشان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه مطالعات قرآنی مردم کشورمان در سرانه مطالعات افزایش یافته است، گفت: این روند باید به کوشش مسئولان با برگزاری برنامه‌های فرهنگی همچون مسابقات و ... افزایش یابد.

وی به لزوم ترغیب مردم نسبت به مطالعه قرآن همان‌گونه که در ایام ماه مبارک رمضان به قرائت این کتاب آسمانی روی می‌آورند تأکید کرد و افزود: امروزه در بسیاری از مراکز و نهادهای آموزشی و پژوهشی شاهد فعالیت کارشناسان در حوزه مطالعات قرآنی هستیم که جای خوشحالی دارد و این موضوع مبین رشد مطالعات قرآنی در کشورمان است.

به گفته این کارشناس قرآنی، یکی از راه‌های گسترش این نوع مطالعات پرداختن به نیازهای مخاطبان در این حوزه است. به این معنی که فعالان عرصه قرآنی در نگارش آثار قرآنی، تفاسیر و شرح ترجمه‌ها به نیاز مخاطبان توجه بیشتری کنند تا این روند سیر صعودی پیدا کند.

یوسفی‌مقدم همچنین به تدوین متون پژوهشی و آموزشی در این رابطه اشاره کرد و گفت: اگر نیازهای مخاطبان مورد توجه و شناسایی قرار گیرد، به قطع و یقین در رشد و ارتقای مطالعات قرآنی مردم می‌تواند تأثیر شگرفی داشته باشد.

رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم در ادامه بیان راهکارهای افزایش سطح مطالعات قرآنی اظهار کرد: توجه دادن جامعه به اهمیت مطالعات قرآنی از دیگر راهکارها به شمار می‌آید که این اقدام در انس بیشتر مردم با قرآن کریم و قرآنی کردن زندگی مردم این جامعه اسلامی راهگشا است.

وی انجام این اقدام را مفید و ارزشمند برشمرد و گفت: اگر اهمیت این کتاب مقدس و معارف والای آن در میان مردم شناسانده و ترویج شود، نقش مطلوبی در توسعه مطالعه قرآنی خواهد داشت.

کد خبر 186597
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز