همشهری آنلاین: عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با اشاره به این‌مطلب که اصول کلی‌ مورد نیاز انسان برای تکامل و بالندگی انسانیت در قرآن بیان شده است تأکید کرد: شیوه زندگی انسان باید مبتنی بر آموزه‌های وحی باشد.

قرآن

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: اصول کلی‌ مورد نیاز انسان برای تکامل و بالندگی انسانیت در قرآن بیان شده است.‌

وی گفت: رسالت و هدف اصلی نزول قرآن‌، هدایت، آموزش شیوه حکومت‌، فنون تعلیم و تربیت و شیوه درست زندگی در این دنیا قرآن ذکر شده است و خداوند در قرآن انسان‌ها را با بیم دادن از غفلت در دنیا و چگونگی هدایت به رفتار و اندیشه برتر رهنمون کرده است.

این پژوهشگر قرآن در تعریف جایگاه انسان در عالم متذکر شد: انسان بالاترین و برترین مخلوق در حوزه آفرینش است و خدا وقتی در قرآن به آفرینش انسان اشاره می‌کند، می‌گوید: «فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِین؛ آفرین باد بر خدا که بهترین آفرینندگان است».

وی مهمترین و اساسی‌ترین موضوعات در رابطه با هدایت انسان را پیام اصلی قرآن به رفتار و اندیشه برتر دانست و افزود: در آیات بسیاری از قرآن، به حقیقت انسان و خیر و شر او اشاره شده است.
حجت‌الاسلام نصیری:
اگر دانش از وحی و در عالی‌ترین سطح از قرآن الهام نگیرد، ضعیف، سست و دارای انحراف و لغزش خواهد بود

وی با استناد به آیات قرآن کریم تصریح کرد: در سوره مبارکه بقره آمده است‌: «ذلِکَ الْکِتابُ لارَیْبَ فیهِ هُدىً لِلْمُتَّقینَ» و هدایت پرهیزکاران و مؤمنان‌، از جمله اهداف قرآن است که در سراسر قرآن بدان اشاره شده است.

وی در پایان خداوند را آگاه به همه نیازهای تکاملی انسان دانست و افزود: عقل انسان‌، بر اثر تکامل تدریجی به نقطه‌ای نمی‌رسد که از وحی بی‌نیاز شود بنابراین عقل ما قادر نیست که حکمت‌ها و علل حقیقی قوانین را به دست آورد در نتیجه ضرورت احترام به حقوق یک دیگر، اصول کلی معاملات‌، حدود، قصاص و ... از جهت‌گیری‌های قرآن کریم که به منظور برآوردن نیازهای تکاملی فردی انسان‌، پرداختن به نیازهای زندگی اجتماعی بشر ذکر شده است‌.

کد خبر 187213
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز