گروه بورس: آمار‌ها نشان می‌‌دهد: سهام شرکت‌های کوچک به‌ویژه شرکت‌های تولید‌کننده مواد غذایی و تولید‌کننده قند، بیشترین بازده را در طول 45روز گذشته نصیب سهامداران خود کرده‌اند.

به گزارش همشهری، شاخص کل بورس تهران از ابتدای شهریور‌ماه برخلاف پنج‌ ماه اول سال روند صعودی در پیش گرفت و در طول این مدت قیمت سهام بسیاری از شرکت‌ها رشد کرد. اما نکته جالب توجه این است که نام هیچ یک از شرکت‌های بزرگ در میان 20سهم پربازده بورس به چشم نمی‌خورد و رتبه‌های نخست این جدول به سهام شرکت‌های کوچک بازار اختصاص یافته است. این امر نشان می‌‌دهد سهامداران حرفه‌ای در بازار حضور دارند و از نوسان قیمت سهام شرکت‌های کوچک بازار استفاده می‌کنند.

شرکت‌های کوچک بورس به‌دلیل اینکه میزان سرمایه‌شان نسبت به شرکت‌های بزرگ بورس کمتر است در نتیجه با نوسان‌های بیشتری نسبت به شرکت‌های بزرگ روبه‌رو می‌شوند و امکان انجام معاملات دوطرفه روی سهام این شرکت‌ها بسیار بیشتراست.
آمار‌ها نشان می‌دهد در طول 45روز گذشته که شاخص کل بورس تهران نزدیک به 12درصد رشد کرده است بازده سهام شرکت‌های کوچک به‌ویژه شرکت‌های تولید‌کننده مواد غذایی و قند به‌طور میانگین از 50تا 140درصد بوده است.

بیشترین سود در این مدت به سهامداران شرکت مارگارین اختصاص یافته و سهامداران این شرکت، بازده سهامشان فقط در طول 45روز 140درصد بوده است. پس از مارگارین شرکت‌های قند قزوین و مگسال به‌ترتیب با 116و 112درصد بازده رتبه‌های دوم و سوم بورس را به‌خود اختصاص داده‌اند. همچنین شرکت‌های لبنیات کالبر،صنعتی بهشهر،صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود،قند لرستان،کالسیمین،پارس مینو و قند اصفهان در رتبه‌های بعدی 10سهم برتر بورس جای گرفته‌اند و بازده سهامشان از ابتدای شهریور تاکنون بین 64تا 93درصد بوده است.

آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد از میان شرکت‌های بزرگ بورس تهران فقط دو شرکت فولاد مبارکه اصفهان و ملی صنایع مس بازده سهامشان با رشد زیادی مواجه شده است و سهامداران این دوشرکت از ابتدای شهریور تاکنون 51و 48درصد بر میزان دارایی‌هایشان اضافه شده است.بازده سهام پالایش نفت بندرعباس هم که به تازگی سهامش در بورس عرضه شده در طول 45روز گذشته 53درصد بوده است.

کد خبر 187097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز