گروه بورس: مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار از آغاز به کار تابلوی دوم بورس کالا که به معاملات مسکن اختصاص دارد، تا پایان سال 91 خبر داد.

بورس

محمود خواجه‌نصیری در گفت‌وگو با همشهری درباره طرح ایجاد تابلوی دوم بورس کالا گفت: دستورالعمل و مقررات تابلوی دوم بورس کالای ایران در حال نهایی شدن است و معاملات این تابلو عموما به اموال غیرمنقول اختصاص دارد. وی درباره کالاهایی که قرار است در این تابلو مورد دادوستد قرار بگیرد توضیح داد:

پس از مصوبه شورای بورس برای آغاز معاملات اموال غیرمنقول، قرار بر این شد که این معاملات در تابلوی جداگانه‌ای در بورس کالا انجام شود، برهمین اساس تابلوی دوم بورس کالا تا پایان سال آغاز به کار خواهد کرد که عموما به معاملات اموال غیرمنقول اختصاص دارد. وی افزود: همچنین هدف دیگر از ایجاد تابلوی دوم انجام حراج‌های تک محصولی و حراج‌هایی است که فقط یک‌بار در بورس کالا انجام می‌شود، به همین منظور مقررات و دستورالعمل‌های خاص این معاملات نیز در حال تدوین است تا زمینه انجام این معاملات فراهم شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که آیا معاملات ابزار مشتقه نیز در این تابلو انجام می‌شود تأکید کرد: خیر، این تابلو فقط به معاملات اموال غیرمنقول و کالاهای خاص تک‌محصولی اختصاص دارد که نیاز به قواعد، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های خاص خود دارد. پیش از این علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم درباره معاملات تابلوی دوم بورس کالا به همشهری گفته بود:

معاملات تابلوی دوم بورس کالا در واقع تأسیس بورس مسکن است اما در این تابلو، کالاهایی که فقط یک‌بار عرضه می‌شوند نیز دادوستد می‌شوند. به گفته وی تابلوی دوم بورس کالا بیشتر به انجام مزایده‌های املاک سازمان‌ها، نهاد‌ها، بخش‌های دولتی و کلا سازمان‌هایی که املاک مازاد دارند اختصاص دارد و این سازمان‌ها دیگر نیازی به طی مراحل طولانی برای برگزاری مزایده ندارند.

بررسی معاملات آتی ‌ذرت این هفته

خواجه نصیری همچنین در گفت‌وگوی دیگری با فارس از طرح انجام معاملات آتی ذرت در جلسه این هفته هیأت پذیرش خبر داد و گفت: مسئله شروع معاملات ذرت و پذیرش آن در بورس کالا مطرح است و طی این هفته در هیأت پذیرش سازمان بورس بررسی و درصورت داشتن شرایط تصویب می‌شود. بورس کالا چند‌ماه است معاملات آتی هفت کالا ازجمله ذرت، کنجاله، کود اوره و سبد برخی کالا‌ها در رینگ فلزات را در دست بررسی دارد که در مرحله نخست، پذیرش ذرت در دستور کار است.

کد خبر 188376
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز