در سال‌های اخیر با معرفی ابزارهای جدید تأمین مالی مانند انواع صکوک، بازار اوراق بدهی از انحصار شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و انتشار آن از طریق بازار پول خارج شد و علاوه بر این متنوع‌تر شد.

در حال حاضر علاوه بر انتشار انواع اوراق توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی، شرکت‌های تأمین سرمایه نیز برای سرمایه پذیران، انواع مختلف این اوراق را منتشر کرده‌اند. در حال حاضر 31مورد از انواع این اوراق در بورس یا فرابورس دادوستد می‌شود که از این میان 13مورد اوراق اجاره، 15مورد اوراق مشارکت و بقیه گواهی سپرده و اوراق مرابحه هستند.

ارزش اسمی اوراق اجاره منتشرشده تا‌کنون 11114میلیارد ریال و ارزش اسمی اوراق مشارکت منتشر شده نیز 15100میلیارد ریال است. براساس آمار و اطلاعات موجود بیش از 26925میلیارد ریال ارزش اسمی اوراقی است که در بازار سرمایه دادوستد می‌شود. از نظر تعداد، تأمین سرمایه امین با انتشار 9اوراق و تأمین سرمایه نوین با انتشار 7عنوان اوراق پرکارترین تأمین سرمایه‌ها در صنعت بودند. از منظر ارزش اسمی نیز ارزش اوراق منتشره توسط تأمین سرمایه امین 9350میلیارد ریال و ارزش اوراق منتشره توسط تأمین سرمایه نوین نیزبیش از 3350میلیارد ریال است.

طی 9 ماه نخست سال 1392، مجموع ارزش دادوستد تأمین سرمایه امین بیش از 2843میلیارد تومان تحت عنوان بازارگردان یا پذیره نویس بوده است. براساس آمار پایان 16بهمن نیز ارزش دادوستد این تأمین سرمایه چیزی بیش از 3188میلیارد تومان بوده است. سال 1391نیز ارزش معاملات تأمین سرمایه امین در صنعت اوراق بدهی حدود 1700میلیارد تومان بوده است. مقایسه آمار فوق نشان می‌دهد که فعالیت تأمین سرمایه امین در این بازار بیش از 80درصد رشد داشته است.

همچنین تأمین سرمایه امید با پذیره‌نویسی اوراق اجاره چادرملو، اجاره سرمایه‌گذاری امید و اوراق مشارکت گل گهر مجموعا 1234میلیارد تومان ارزش دادوستد با عنوان بازارگردان و پذیره نویس داشته‌اند. ارزش دادوستد تأمین سرمایه نوین نیز در سال 1392 حدود 940میلیارد تومان بوده است.

علی ملک محمدی-مدیرعامل پردازش اطلاعات مالی اندیشه پارس

کد خبر 248660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز