آگهیهای اینترنتی به شکلها و اندازههای گوناگونی ظاهر میشوند؛ گاه در قالب ایمیل، گاه به صورت تصاویر گرافیکی در کنار یا بالا و پایین صفحات اینترنتی قرار میگیرند و با شکلهای مختلف سعی بر جلبتوجه کاربران میکنند. کمپانیهای بزرگ دنیا نیز به خاطر رشد سریع کاربران اینترنتی در جهان درصد زیادی از هزینههای تبلیغاتی خود را صرف تبلیغات online میکنند و این درصد هر ساله در حال افزایش است.
تحقیقات گستردهای نیز در دنیا در مورد رفتار کاربران درباره تبلیغات اینترنتی انجام شده است. این تحقیقات نشان میدهد جوانانی که از اینترنت استفاده میکنند، نسبت به روشهای تبلیغاتی سنتی مانند تبلیغات تلویزیونی، بیلبوردها و روزنامهها مقاومت نشان میدهند. البته بسیاری از اعداد و ارقام در این تحقیقات نشان میدهد که سالانه میلیاردها دلار در دنیا در گردونه تبلیغات اینترنتی جابجا میشود.
رستورانهای عرضهکننده فستفود هم از این قاعده مستثنی نیستند و در عرصه تبلیغات اینترنتی مخاطبان خود بخصوص کودکان را هر روز بیشتر و بیشتر میکنند.
گزارش انجمن استانداردهای جدید تبلیغات در انگلستان نشان میدهد رستورانهای فستفود از طریق اینترنت، قوانین ضدتبلیغ غذاهای ناسالم را زیر پا میگذارند. به گزارش بی.بی.سی قوانین این انجمن، تبلیغات این رستورانها را برای کودکان روی اینترنت ممنوع میکند، اما واقعیت این است که رستورانهای فستفود از طریق بازیها، ویدئوها و کارتونها روی سایتهای خود، کودکان را هدف تبلیغات خود قرار میدهند. رستورانهایی مانند مکدونالد، کیندر و هاریبو از جمله این متخلفان هستند.
یکی از اعضای این انجمن به بی.بی.سی میگوید: این رستورانها ممکن است به متن قوانین پایبند بوده باشند اما عملاً خلاف قوانین کمیته استاندارد عمل میکنند. با اینکه مسئله تبلیغ فستفود برای کودکان از طریق تلویزیون و مطبوعات کاملاً حل شده است، اما به نظر میرسد این رستورانها از هر راهی برای تبلیغات استفاده میکنند.
در حالی که سخنگوی مکدونالد میگوید ما به طور واضح در وبسایتمان ذکر کردهایم که افراد زیر 16سال با اجازه والدین باید از سایت استفاده کنند، اما بر اساس نظرسنجی از 3 هزار کودک 43درصد از آنها اظهار داشتند که میل آنها به خوردن غذا یا تنقلات خاص با مشاهده تبلیغات آنها روی اینترنت بیشتر میشود، 61درصد از آنها هم از وبسایتهای رستورانها دیدن کرده بودند.
این رستورانها ادعا میکنند وبسایتهای آنها بیشتر خبری است تا تبلیغاتی، اما تاثیر آنها روی ذائقه کودکان ادعای آنها را بیاساس میکند. با این حال مسئولان استانداردهای تبلیغاتی معتقدند عوامل صنعت مواد غذایی تنها میتوانند ساز و کاری برای کنترل تبلیغات اینترنتی تدوین کنند.
هر ساله در آمریکا 185 هزار نفر بر اثر مصرف فستفود جان خود را از دست میدهند. انتشار آمار و ارقامی از این قبیل، نشاندهنده میزان کالری موجود در منوهای مکدونالد و تبلیغات گسترده برای جذب کودکان به سمت هپیمیل و انواع میلکشیکها و بستنیهای مکدونالد که به همراه همبرگر عرضه میشود، بدون در نظر گرفتن عوارض نامطلوبی که بر سلامت کودکان خواهد داشت، است. به گونهای که این عوامل باعث شدهاند روز به روز بر جمعیت مبارزان مکدونالد در اروپا افزوده شود.